کد خبر: ۳۷۵۶۸
تعداد بازدید: ۱۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶

توسعه دریا محور یک ضرورت راهبردی

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان اینکه برنامه انجمن در دوره جدید، پررنگ نمودن نقش و جایگاه صنایع دریایی در اقتصاد کشور است، گفت: مهمترین هدفمان گسترش دانش فنی و ایجاد ارتباطات علمی و عملی در زمینه صنایع دریایی است.
به گزارش مارین نیوز، دکتر محمد دقیق، عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در گفتگو با این پایگاه خبری با بیان اینکه برنامه اصلی هیات مدیره جدید انجمن، پررنگ نمودن نقش و جایگاه صنایع دریایی در اقتصاد کشور است، اظهار داشت: مهمترین هدفمان گسترش دانش فنی و ایجاد ارتباطات علمی و عملی در زمینه صنایع دریایی بصورت عام و سازه های دریایی بصورت خاص است.
عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان اینکه خوشبختانه علیرغم اینکه ایران یک کشور بیابانی و خشک محسوب می شود ولی دارای 5800 کیلومتر سواحل است که البته هرگز از این موهبت و مزیت بزرگ بخوبی استفاده نشده است، تاکید کرد: توسعه دریا، يك محور الزامی جهت برنامه توسعه كشور بوده و استفاده از اين برنامه توسعه ای، يك ضرورت راهبردی می باشد. 
محمد دقیق با بیان اینکه یکی از ظرفیت های هر کشور که دارای دریا و ساحل می باشد، اقتصاد دریا و استفاده از پتانسیل آن در جهت اشتغال زایی و رفع بیکاری می باشد، گفت: صنایع دریایی حوزه های متنوعی را مانند حمل و نقل دریایی، ساخت و تعمیر کشتی، صنایع فراساحل، انرژی های تجدیدپذیر، نظامی، تأمین مواد و تجهیزات، گردشگری دریایی، شیلات و ... شامل می شود و استفاده از تمام ظرفیت های دریا تاثیر مستقیم بر اقتصاد کشور دارد. 
از آنجاییکه صنایع دریایی در بخش نفت وگاز و توسعه دریا محور در بخش فراساحل و سواحل و بنادر، به عنوان نیروی محرکه اقتصادی محسوب می شود، این استاد دانشگاه در ادامه به دو بخش مرتبط با هم به تاریخچه توسعه صنعت نفت در ایران (بخش الف) و همچنین روند توسعه پارس جنوبی پس از انقلاب اسلامی (بخش ب) پرداخت و گفت: در بخش (الف) يا صنعت نفت و گاز و استحصال مخازن هیدروکربوری بنحو گسترده ای پیشرفت قابل توجهی را در جمهوری اسلامی ايران به خود اختصاص داده است. 
عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، افزود: این پیشرفت ها به هیچ وجه در صنعت نفت و گاز بی دلیل نیست چرا که ایران با حدود 33 تریلیون مترمکعب (33000 میلیون مترمکعب) مخازن شناخته شده گاز، رتبه دوم را در سطح جهان بعد از روسیه داراست و با حدود 550 میلیارد بشکه نفت درجا و 155 میلیارد بشکه (155 میلیون بشکه) نفت خام قابل استحصال تقریبا" 12 درصد مخازن شناخته شده نفت را در اختیار دارد.
محمد دقیق با بیان اینکه تاریخچه استخراج نفت در ایران به کارهای آقای دارسی در سال 1901 می رسد که در نهایت در سال 1905 شرکت Burmah Oil Company را تاسیس نمودند، افزود: پس از آن از سال 1908 در منطقه نفتی مسجد سلیمان (Masjid-i-Suleiman) استخراج نفت بصورت مداوم انجام می شد و در نهایت در سال 1935، یک امتیاز انحصاری را برای استخراج نفت ایران به شرکت آنگلو-پرشیا (Concession Syndicate Limited, Anglo-Persian Oil Company) ارائه شد که با روی کار آمدن دکتر مصدق در سال 1951، موضوع ملی شدن صنعت ایران بصورت علنی مطرح گرديد. 
به گفته این استاد دانشگاه در نهایت با سرنگون شدن ایشان در سال 1953، مجددا" شرکت های نفتی خارجی در ایران سرکار آمدند. ترکیب همکاری شرکت های نفتی که در سال 1954 در ایران فعالیت خود را آغاز نمودند بصورت زیر بوده است و مابقی 5% سهم باقیمانده نیز بین نه شرکت نفتی آمریکایی تقسیم شده بود. 
  • BP, 40%;
  • Royal Dutch Shell, 14%;
  • Gulf (America), 7%;
  • Sokoni (America), 7%;
  • Standard Oil New Jersi, 7%;
  • Standard Oil California, 7%;
  • Texas, 7%;
  • France, 6%.
وی ادامه داد: در بخش (ب) یعنی روند توسعه پارس جنوبی پس از انقلاب اسلامی، مطالعات اولیه در خصوص پارس جنوبی در رژیم پیشین انجام شد ولی این پروژه ها در همان دوره کنار گذاشته شد تا اینکه پس از انقلاب، شرکت ملی حفاری ایران، NIDC، در سال 1979 بوجود آمد و با توجه به سوابق موجود،  اولین گزارش ها در خصوص وجود منابع 1.7 میلیون مترمکعب پارس جنوبی به شکست انجامید. 
به گفته محمد دقیق در اواخر رژیم گذشته، پروژه های نفتی توسط چهار مجموعه شرکت ها بصورت کنسرسیوم Joint Venture به مراحل بهره برداری رسید:
  1. Agip (Sirip), Amoco (Ipac), Arco, Murphy, Sun Union (Lapco) and Agip (Italy);
  2. ONGC;
  3. Philips (Iminoco);
  4. Elf (Sofiran).
عضو هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به آغاز پروژه های نفت و گاز مربوط به بازسازی سکوها از سال 1373، گفت: کم کم با استفاده از منابع و مراجع خارجی، پیشرفت های قابل توجهی در زمینه طراحی و ساخت سازه های دریایی حاصل گردید. 
محمد دقیق گفت: علیرغم فعالیت های زیادی که در موسسات بین المللی همانند API, DNV, … با تدوین متجاوز از صدها استاندارد، آیین نامه، توصیه های کاربردی و مقررات فنی و ... در زمینه نفت و گاز ارائه داده شد و مدارک فنی موسسات رده بندی همچون Lloyds, GL, BV, NPD, ISO و سایر تالیفات و مجموعه هایی که به زبان های خارجی توسط افراد و سازمان ها انتشار یافته است کمبود قابل ملاحظه ای در خصوص مدارک فنی پروژه ها در زبان فارسی دیده می شد و هنوز هم پس از گذشت حدود سه دهه، شمار مدارک و انتشارات فنی داخلی در زمینه صنایع بالادستی نفت بسیار اندک می باشد.







نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن رضا صفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
0
0
با عرض ادب خدمت استاد گرانقدر جناب دکتر دقیق بزرگوار
اگر اجازه بفرمایند در تکمیل فرمایش ایشان خدمت شما عرض کنم که در حوزه فراساحل قوانین و مقررات و استانداردهای فنی به شرح زیر حاکم هستند:
1. در لایه اول مقررات بین المللی مصوب سازمان جهانی دریانوردی برای فعالیتهای دریانوردی و فراساحلی بین المللی
2. در لایه دوم مقررات بین المللی دولت صاحب پرچم برای فعالیتهای دریانوردی و فراساحلی بین المللی(جایی که دامنه شمول مقررات بین المللی اعمال نمی شوند)
3. استانداردهای موسسات رده بندی برای طراحی ساخت و بهره برداری در حوزه فراسیاحلی
4. الزامات/بهترین تجارب موسسات رده بندی و یا شرکتهای بازرسی بیشتر در حوزه عملیاتهای فراساحلی و دریایی
5. بهترین تجارب/استاندادهای کنترل کیفیت شرکتهای عملیاتی/پیمانکاری
هم اکنون بدلیل حضور سازمان جهانی دریانوردی و عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین موسسه رده بندی ایرانیان تا بند 5 فوق الذکر کمبودی مشاهده نمی شود و با توجه به بین المللی بودن آن نیازی به فارسی نویسی آنها هم احساس نمی شود
به برکت زحمات شرکتها و افرادی چون استاد دکتر دقیق بزرگوار شرکتهای عملیاتی و پیمانکاری ایرانی هم در تدوین اسناد فنی خود روز به روز رشد خوبی دارند و امیدواریم روند استفاده از ظرفیتهای ایرانی مستمرا ادامه یابد تا این ظرفیتها به زودی بتوانند در صنایع نفت و گاز سایر کشورها نیز فعال شوند که بعضا نیز شده اند
ارسال نظر