تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۷۶۶۳
تعداد بازدید: ۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
نماینده مردم چابهار گفت: بندر چابهار به دلیل موقعیت ترانزیتی خاصش از تحریم‌ ها در حوزه بحث ‌های ترانزیتی مستثنی شد. یعنی عملاً آنجا مشکل تحریم نداریم و طرف هندی نمی ‌تواند بهانه تحریم را بیاورد، ولی این اتفاق افتاده و شاهد این هستیم که آن‌ ها تن به سرمایه ‌گذاری نمی ‌دهند.
به گزارش مارین نیوز، سواحل راهبردی مکران در جنوب شرق ایران، سواحلی اقیانوسی متصل به اقیانوس هند از جاسک هرمزگان در غرب تا گواتر سیستان و بلوچستان در نقطه صفر مرزی شرق، سواحلی که به گواه بسیاری اکسیژن توسعه ایران است. در سفر چند ماه پیشی که ابراهیم رئیسی، رییس دولت سیزدهم به استان سیستان و بلوچستان داشت به اهمیت این منطقه اشاره کرد. او حتی در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش با مردم، به این مسئله پرداخت و گفت: «به ایرانیان خارج از کشور می‌گویم، ایران امن و قابل پیش‌بینی‌شده، مهیاشده و سواحل مکران، آمادگی برای سرمایه‌گذاری دارد.»
سال گذشته، سردار حسین دهقان در نشست هم‌اندیشی توسعه پایدار سواحل مکران اظهار داشت: بی‌آبی و بی‌برقی و نبود امکانات اولیه زندگی در روستاها و شهرهای سیستان و بلوچستان به ویژه در بلوچستان و جنوب آن در سواحل راهبردی مکران دردآور است و اصلاً در خور و شان نیست مردم این سرزمین بعد از سال‌ها هنوز آب و برق و یا امکانات اولیه زندگی نداشته باشند.
سواحل مکران ظرفیت استقرار جمعیت ۵ میلیون نفری را دارد
به گفته وی سواحل مکران ظرفیت استقرار ۵ میلیون نفر را دارد و جمعیت فعلی ۴۰۰ هزار نفری این سواحل، جمعیتی پایین است و لازم است مسئولان شرایط سرمایه‌گذاری در این سواحل را تسهیل کنند.
از قرار معلوم، این منطقه از لحاظ تمام شاخص‌های توسعه انسانی، در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد، یعنی با توجه به اینکه این پهنه تنها بندر اقیانوسیه آن منطقه است و علیرغم دارا بودن تمام ظرفیت‌های ژئواستراتژیکی و ظرفیت‌های بی‌بدیل در حوزه شیلات، گردشگری و ترانزیت، اما به لحاظ شاخص‌های توسعه انسانی نظیر دسترسی به آب، راه، آموزش و بهداشت در پایین‌ترین سطح شاخص‌های کشوری قرار دارد.
ظرفیت بالای سواحل مکران روزنامه اقتصاد سرآمد را بر آن داشت تا به سراغ معین ‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس یازدهم برود تا نظرات او را در اینباره جویا شود که در ادامه می خوانید: 
نگاه‌ها به بحث توسعه اقتصاد دریامحور جلب شده است
معین ‌الدین سعیدی گفت: بعد از توجه رهبر انقلاب به بحث توسعه اقتصاد دریامحور و توسعه سواحل مکران، نگاه‌ها به این پهنه جلب شد و یکی از برنامه‌ها، بحث سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر شهید بهشتی بود. هندی‌ها قصد داشتند ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کنند، ولی فقط ۳۰ میلیون دلار آن محقق شده است و این نشان می‌دهد علیرغم اینکه ظرفیت‌های خاص ترانزیتی بندر چابهار که از شروع تحریم‌های اقتصادی ترامپ علیه ایران مستثنی شد، متاسفانه کشور هند تا به امروز اراده جدی برای سرمایه‌گذاری نداشته است. حال هم، بحث توافق‌نامه ۲۵ ساله با چین مطرح است که آن‌ها بیایند و این سرمایه‌گذاری را انجام بدهند. 
نماینده مردم چابهار افزود: تجربه بنده نشان می‌دهد که چینی‌ها هم، در سرمایه‌گذاری‌هایی که در کشورهای در حال توسعه داشته‌اند خیلی رویکرد قابل دفاعی ندارند و من در جایی با اشاره به صحبت امام (ره) گفته بودم که چین و شوروی هم همانند انگلیس و آمریکا به خون مردم ما تشنه هستند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: من خیلی امیدوارم نیستم تا وقتی که تحریم‌ها علیه کشور ما اعمال می‌شود، کشورهایی مثل هند و چین در بحث توسعه بندر و بحث‌های حوزه اقتصاد دریامحور بتوانند برای ما کار خاصی بکنند.
هندی تن به سرمایه‌ گذاری در چابهار نمی‌ دهند
وی یادآور شد: بندر چابهار به دلیل موقعیت ترانزیتی خاصش از تحریم‌ها در حوزه بحث‌های ترانزیتی مستثنی شد. یعنی عملاً آنجا مشکل تحریم نداریم و طرف هندی نمی‌تواند بهانه تحریم را بیاورد، ولی این اتفاق افتاده و شاهد این هستیم که آن‌ها تن به سرمایه‌گذاری نمی‌دهند.
سعیدی اظهار داشت: من شخصاً به نحوه سرمایه‌گذاری کشورهای هند و چین خوشبین نیستم. تجربه سرمایه‌گذاری با این کشورها تا به امروز مثبت نبوده است و نباید روی آن‌ها حسابی خاص و ویژه باز کرد. 
این نماینده استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به اینکه اگر سرمایه‌گذار خارجی حاضر به کار نیست، چرا مسئولان کشور راهی برای پیشرفت و سرمایه‌گذاری در این منطقه را هموار نمی‌کنند؟ می گوید: ایران ظرفیت بندر را از ۱.۸ میلیون تن به ۸ میلیون تن رسانده است و این نشان می‌هد که خودمان در این پروژه بزرگ ورود کرده‌ایم، اما صرفاً توسعه بندر مشکل را حل نمی‌کند. ما حتی اگر بتوانیم ظرفیت را به ۸۶ میلیون تن هم برسانیم تا وقتی که بندر چابهار هیچ نقطه اتصالی با کانون کشور ندارد و زیرساخت‌های حمل و نقل وجود نداشته باشد، توسعه بندر خیلی فایده‌ای ندارد.
وی افزود: کشور و نظام توجه ویژه به این موضوع دارند، اما می‌طلبد که علاوه بر بندر به پسکرانه هم به همین نسبت توجه شود.








ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: