تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۸۴۶۵
تعداد بازدید: ۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
رسانه ملی، عامل تغییر نگاه مردم از بر به بحر؛
رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران با ارسال نامه ای به رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از رسانه ملی درخواست نمود میزگردهای تخصصی در ارتباط با توسعه اقتصاد دریامحور تشکیل شود و با ورود به مقوله فرهنگ سازی دریایی، حرکت موثری در راستای تغییر نگاه از بر به بحر در سطح جامعه صورت گیرد.
به گزارش مارین نیوز از روابط عمومی انجمن مهندسی دریایی ایران، رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران نامه ای به دکتر پیمان جبلی ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با موضوع "درخواست ورود رسانه ملی به موضوع کلیدی اقتصاد دریا محور" ارسال نمود. متن این نامه بدین شرح است:
جناب آقای دکتر پیمان جبلی
ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران 
موضوع: درخواست ورود رسانه ملی به موضوع کلیدی اقتصاد دریا محور
با سلام و احترام
به استحضار می رساند، انجمن مهندسی دریایی با لطف و عنایت الهی موفق گردیده طی 3 دهه فعالیت، با یاری رسانی اطلاعاتی و تحلیل های تخصصی خود شرایط را برای اخذ تصمیمات نسبتاً موثری در حوزه های مختلف سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرایی دریا فراهم نماید. تهیه پیشنویس طرح توسعه صنایع دریایی با بهره گیری از ظرفیت 500 عضو حقیقی و 200 عضو حقوقی و با هماهنگی با وزارت صنایع وقت که منجر به تهیه و تصویب "قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی" گردید، نمونه ای از این اقدامات در حوزه سیاست گذاری است.
همانطورکه مستحضرید، توجه حداکثری به موضوع بهره برداری از منابع سواحل و دریاهای کشور بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است، تا جائیکه این موضوع تحت عنوان اقتصاد دریا محور مطابق با اصل 126 قانون اساسی به عنوان یکی از مسائل 12 گانه کلیدی در سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه اقتصاد کشور لحاظ و در شهریور ماه سال گذشته به مسئولین محترم کشور ابلاغ گردید. روند توسعه اقدامات صورت گرفته تا این تاریخ به گونه ای بوده است که کم توجه ای به مقوله سواحل و دریاها آخرین بار در 15 مرداد ماه سال جاری طی تجلیل معظم له از عملکرد افتخار آفرین نیروی دریایی راهبردی کشور در پیمودن کره زمین با ذکر خصوصیات شگفت انگیز دریاها، مورد تاکید قرار گرفت. در ادامه فرازهایی از بیانات معظم له به استحضار می رسد:
"نکته‌ی آخر که این دیگر مربوط به مسئولین کشور است، توجه به دریا است. ما به دریا همچنان توجه لازم را نداریم..... مسئولین محترم بخش‌های مربوط باید بنشینند روی این مسئله فکر کنند، برنامه‌ریزی کنند، طراحی کنند. البته چندی است که یک حرکتی برای این کار آغاز شده، اما باید وسیع‌تر حرکت کرد؛ ما از دریا باید خیلی استفاده کنیم."
انجمن مهندسی دریایی ایران در راستای ماموریت اصلی خود به عنوان یک حلقه میانی تخصصی مردمی تصمیم ساز، ضمن پایش اقدامات صورت گرفته طی یکسال گذشته، رهنمودهایی را به نهادهای ارشد نظام شامل ریاست محترم جمهوری، ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، معاونت برنامه ریزی و معاونت اقتصادی دولت در موضوعات مرتبط با سیاست گذاری و برنامه ریزی توسعه اقتصاد دریا محور ارائه نموده است تا حدیکه رهنمودهای ارائه شده در مقطعی منجر به جلوگیری از حذف موضوع کلیدی اقتصاد دریا محور از لایحه برنامه هفتم توسعه اقتصادی کشور گردید. بررسی اقدامات صورت گرفته حاوی نکاتی است که طرح آن ها نیازمند تشکیل نشست های هم اندیشی تخصصی با حضور مسئولین ذیصلاح است. به عنوان آخرین نمونه به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در راستای آزاد سازی واردات کشتی های تفریحی با حذف حقوق گمرکی با هدف توسعه اقتصاد گردشگری اشاره می گردد. انجمن مهندسی دریایی مخالفت خود را با اقدام فوق در تحلیل هزینه - فایده، طی نامه مورخ 29 مرداد ماه سال جاری به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی اعلام نمود و پیرو آن درخواست تشکیل میزگرد تخصصی با حضور مسئولین محترم وزارت میراث فرهنگی و کمیسیون تلفیق را به منظور بررسی دقیق تر اقدام صورت گرفته در سایت خبرگزاری انجمن رسانه ای گردید. 
انجمن مهندسی دریایی ایران از آن مقام محترم درخواست دارد با توجه به نقش موثر رسانه ملی به مثابه یکی از اضلاع نظام اجرایی در حل چالش های اصلی کشور در نمونه موفق تسهیل درصدور مجوزهای کسب وکار، به موضوع کلیدی اقتصاد دریا محور ورود نموده تا از طریق برگزاری نشست های تخصصی، زمینه آسیب شناسی اقدامات صورت گرفته و شرایط ارائه راه کارهای برون رفت از وضعیت موجود فراهم گردد.
همچنین درخواست دارد تا با ورود رسانه ملی به مقوله فرهنگ سازی دریایی حرکت موثری در راستای تغییر نگاه از بر به بحر در سطح جامعه صورت گیرد. به عنوان نمونه، آموخته های به دست آمده از اقدام ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش مطابق با فرمایشات معظم له به عنوان ذخیره های علمی می تواند در کتب درسی مرتبط تدریس گردند. همچنین، نقش فداکارانه خانواده در این اقدام نیز می تواند دست مایه آثار هنری خصوصاً در حوزه هنرهای تصویری گردد.
در خاتمه، انجمن مهندسی دریایی آمادگی خود را جهت برگزاری نشست مشترک و ارائه توضیحات تکمیلی به استحضار می رساند. 
مهدی عجمی 
رئیس هیات مدیره انجمن






ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: