تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۹۶۴۳
تعداد بازدید: ۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
کشتی‌سازهای ترکیه برای تسریع در رشد صنعت کشتی‌سازی دنبال تجارت معاوضه‌ای هستند.

به گفته بخش خارجی مارین نیوز، بنا بر گفته یکی از مدیران بخش کشتی‌سازی، صنایع کشتی‌سازی ترکیه که رشد خوبی را در صادرات این بخش  در ۴ ماهه اول سال ۲۰۱۱  داشته است، در پی بکار بردن تجارت مبادله‌ای و معاوضه‌ای برای رسیدن به صادرات ۱۰ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۳ هستند.

باساران بایراک، مدیرعامل کارخانه کشتی و قایق‌سازی استانبول، دراین‌باره گفت: برای انجام تجارت مبادله‌ای در ترکیه یا دولت باید وساطت و کمک کند یا شرکت‌های تجاری خصوصی در این زمینه تأسیس شوند.

به گفته وی، صنعت کشتی و قایق‌سازی ترکیه هدفگذاری صادرات ۱۰ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۳ را دارد و برای رسیدن به این هدف باید بطور متوسط سالانه ۲۰ درصد رشد داشته باشیم.

وی افزود: ما برای رسیدن به این هدف نیازمند کمک‌های دولتی هستیم. ما در این بخش تنها نیستیم. شرکت‌های رقیب ما در کشورهای همسایه و رقیب از منافعی بهره می‌برند و امیدواریم دولت ما نیز نقش محوری در توسعه این صنعت داشته باشد.

بایراک گفت: به لطف تجارت معاوضه‌ای، کشورهای کره و چین در صنعت کشتی‌سازی جهانی موقعیت ممتازی پیدا کرده‌اند. تجارت معاوضه‌ای مدلی است که مخصوصا برای کشورهایی که منابع مالی محدود و منابع زیرزمینی فراوانی دارند مثل ایران، عراق، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و برخی کشورهای آفریقایی بسیار کاربرد دارد. این کشورها در قبال نفت، گاز طبیعی و دیگر کالاها کشتی می‌فروشند، و دولتشان نیز واسطه این تجارت می‌شوند. ممکن است ما نیز از این مدل در ترکیه استفاده کنیم. 

بایراک در مورد صادرات این بخش گفت: این صنعت در سال ۲۰۱۱ در وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته قرار ندارد.

وی با بیان اینكه «صنایع کشتی‌سازی ترکیه با ۱۵ درصد ظرفیت خودشان کار می‌کنند و خیلی از آنها اخیرا شروع به گرفتن سفارش‌هایی کرده‌اند»، گفت: صنعت کشتی‌سازی ترکیه در ۴ ماهه نخست امسال 533 میلیون دلار صادرات داشته که امیدواریم تا پایان سال به رقم ۱.۲ میلیارد دلار برسد.

این فعال صنعت كشتی‌سازی تركیه افزود: در مقایسه با برخی دوره‌ها در سال گذشته این صنعت ۷۸ درصد رشد از خود نشان می‌دهد که البته این افزایش یک رشد نامنظم است. در تعاریف مربوط به صنعت کشتی‌سازی به این افزایش یک افزایش اتفاقی می‌گوییم. فروش ۴ یا ۵ کشتی ممکن است در یک ماه اتفاق بیفتد. صادرات قایق یا کشتی در تعداد کمی صورت می‌گیرد؛ ولی در قیمت بسیار بالا و باارزش هستند. ما در واقع باید به یک دوره ۱۲ ماهه نگاه کنیم. در حالیکه صنایع کشتی‌سازی ترکیه بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، 57/1 میلیارد دلار صادرات داشته؛ این رقم در بین سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به 35/1 میلیارد دلار رسیده است.

بنابراین گزارش، در طی چهار ماه گذشته، صنعت كشتی‌سازی تركیه صادراتی به کشورهای مالت، فرانسه، پاناما، قزاقستان، امارات، اندونزی، ایتالیا و جزایر مارشال داشته است. صادرات کشتی، ۷۰ درصد صادرات صنایع دریایی در ماه آوریل بوده؛ در حالیکه سهم قایق‌ها ۳۰ درصد بوده است و انتظار می‌رود در ماه‌های آتی، سهم صادرات قایق‌ها به ۴۰ درصد برسد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: