تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۱۱۱۴۴
تعداد بازدید: ۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰

قطعنامه همایش سیزدهم: توسعه صنعت دریا در گرو اجرای قانون

با پایان کار سیزدهمین همایش صنایع دریایی، قطعنامه این همایش در 13 بند و با تعیین شعار همایش منتشر شد.

به گزارش مارین نیوز، متن کامل قطعنامه بدین شرح است:

قطعنامه سیزدهمين همايش صنايع دريايي
(آبانماه 1390، جزیره کیش)

بی‏تردید همایش‏های صنایع دریایی مهمترین و فراگیرترین گردهمایی دست‏اندرکاران دریایی کشور می‏باشد که در آن مهمترین چالش‏ها و موفقیت‏های حاصله در یک سال گذشته کشور در حوزه دریا به بحث گذاشته می‏شود. در همایش سیزدهم با مدنظر قراردادن سخنرانی‏های وزرای محترم، میزگردها، مقالات علمی ارائه‏شده، کارگاه‏ها، نشست کمیته‏های تخصصی و دستاوردهای ارائه‏شده در نمایشگاه دریایی، اهم مواردي كه مورد تأكيد قرار گرفته و لازمست همه مسؤولان و دست‌اندركاران، شرايط تحقق آنها را فراهم آورند، عبارتند از:

1) استمرار برگزاري همايش‌هاي صنايع دريايي و حضور جدي متخصصان، مراكز و ارگان‏هاي دريايي نشان از شكل گرفتن پايه‌هاي توسعه اين صنعت مهم و استراتژيك داشته؛ بدینوسیله بر برگزاری منظم همایش‏های سالانه صنایع دریایی تأکید می‏گردد.

2) با توجه به گذشت بیش از سه سال از تصويب قانون توسعه و حمايت از صنايع دريايي، تسريع در روند شكل‏گيري شورايعالي صنايع دريايي، دبيرخانه‏ای قوی و صندوق توسعه صنايع دريايي، مي‌تواند تأثيرات بسيار مثبتي در ايجاد انسجام و يكپارچگي در اهداف و برنامه‌هاي مراكز و ارگان‏هاي دريايي كشور داشته باشد. براين اساس، از دولت محترم، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ساير مراكز و دستگاه‏هاي مرتبط خواهانيم كه مجدانه به اين موضوع مهم توجه نموده و بر حضور پررنگ و همه‏جانبه همه بخش‌هاي درگیر در مسأله تأکید می‏گردد.

3) تشدید تحریم کشور از جمله ایجاد محدودیت‏های شدید شرکت‏های کشتیرانی ایرانی، شرایط سخت تأمین تجهیزات و ماشین‏آلات، خروج مؤسسات رده‏بندی خارجی از کشور و غیره شرایط جدیدی از فشار بر بخش دریایی کشور را بوجود آورده است که بازدهی و موفقیت بخش دریایی را تحت تأثیر قرار خواهد داد. به نظر می‏رسد در این شرایط باید همگرایی جدی‏تری بین بخش‏های مختلف دریایی بوجود آید تا ضمن کاهش عواقب این فشار، این تهدید تبدیل به فرصت گردد.

4) با توجه به اهمیت کمیته‏های تخصصی انجمن مهندسی دریایی ایران در پیگیری مطالبات صنفی، ضمن اعلام تشکیل کمیته شناورهای تندرو بعنوان هفتمین کمیته تخصصی انجمن مهندسی دریایی ایران، برگزاری جلسات منظم ماهیانه این کمیته‏ها نیز مورد تأکید قرار می‏گیرد.

5) اهداف طرح رتبه‏بندی شرکت‏های دریایی، اجرا شدن بندهای قطعنامه‏های قبلی و اقدامات صورت‏گرفته در این زمینه توسط انجمن مهندسی دریایی ایران در سال‏های اخیر می‏طلبد که این طرح با حمایت، پشتیبانی کامل و تأیید مراجع ذیربط دولتی و  بکارگیری نتایج آن در شرکتهای کارفرمایی اجرایی گردد.

6) نظر به فعالیت‏های گسترده کشور در زمینه شناورهای تندرو، توسعه دانش و فناوری شناورهای تندرو مورد تأکید قرار می‏گیرد. این توسعه باید به کمک کلیه دست¬اندرکاران این حوزه از جمله دانشگاه‏ها و مراکز تحقیقاتی، صنایع و کاربران صورت پذیرد.

7) در راستای استمرار و توسعه آموزش و تربیت نیروی انسانی در بخش دریانوردی در رشته‏های تخصصی عرشه و موتور در سطح کشور، بر لزوم حل مسأله بورسیه‏محور بودن جذب دانشجویان این رشته‏ها در دانشگاه‏های کشور تأکید می‏گردد.

8) ارتقاء سطح علمی و تخصصی در زمینه‏های مربوطه دریایی، نیاز به تبیین استراتژی جدید در سطوح کارفرما، پیمانکار پروژه‏ها برای فازهای مختلف پارس جنوبی به منظور مقابله با مشکلات و چالش‏های حاضر و رفع آنها جهت تسریع در اتمام پروژه‏ها  دارد.

9) بر لزوم تغییر دیدگاه‏ها از مدیریت پروژه‏ای و سازمانی به یک دیدگاه ملی به منظور استفاده از ظرفیت کامل موجود در کشور جهت افزایش توان ملی در صنایع دریایی بویژه صنعت فراساحل تأکید می‏گردد.

10) پیشرفت پروژه  تأسیسات صادرات گاز LNG در پارس جنوبی، نویددهنده ساخت کشتی‏های LNG در داخل کشور است. با توجه به قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و الزام فروش 30 درصد گاز LNG بصورت CIF، لازم است از هم‏اکنون سفارش ساخت این کشتی‏ها به کشتی‏سازی‏های داخل انجام شود. لذا از وزارت نفت درخواست می‏شود از هم‏اکنون که زمان باقی است، این سفارش‏ها با تأمین مالی از محل صندوق توسعه ملی که در قانون، سالیانه به میزان یک میلیارد دلار پیش‏‏بینی شده است، اختصاص یابد.

11) گسترش شبکه ارتباطی دانشجویان رشته‏های مهندسی دریا با صنایع و دستگاه‏های اجرایی از طریق کمیته دانشجویی و تلاش جهت ایجاد مراجع اطلاع‏رسانی علمی و هدفمند شدن عناوین و محتوای پایان‏نامه‏های دانشجویی از طریق بازدیدها و آموزش‏های تخصصی و حمایت مراکز صنعتی دریایی مورد درخواست جامعه دانشجویی دریایی کشور می‏باشد.

12) با توجه به تهدیدات ایجادشده در زمینه امنیت حمل‏ونقل دریایی در منطقه اقیانوس هند، با تشکر از حضور نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه برای برنامه‏ریزی حضور مقتدرانه در جهان و لزوم همکاری‎های مؤثر با کشورهای همسو و مسلمان در منطقه برای ریشه‎کن کردن پدیده دزدان دریایی،این امر نیاز به همکاری بیشتر وزارت خارجه و سازمان‎های مربوطه دارد.

13) با توجه به پیشرفت کشور در زمینه‏های مختلف، بازنگری واصلاح قوانین کشور یک ضرورت می‏باشد. همکاری با قوه قضائیه و  تهیه قوانین مورد نیاز جهت مقابله با دزدی دریایی و ارتقاء سطح قضایی کشور با آموزش‏های حقوق بین‏الملل دریایی مورد تأکید قرار گرفته که این موضوع منجر به ارجاع مسایل حقوقی دریایی به دادگاه‏های تخصصی داخل کشور می‏گردد.

با توجه به موارد فوق و اهمیت اجرای قانون حمایت و توسعه صنایع دریایی، شرکت‏کنندگان مهمترین عنوان و شعار محوری برای پیگیری تا همایش آینده را به صورت ذیل طرح می‏نمایند:
«توسعه صنعت دریایی کشور در گرو اجرای قانون (توسعه و حمایت از صنایع دریایی)»

مراکز و ارگان‏های دریایی کشور
آبانماه 1390، جزیره کیش

ارسال نظر