احمد فروغی در گفتوگو با خبرنگار مارین نیوز افزود: كمیته سوانح سازمان بنادر و دریانوردی، بررسیهای میدانی سانحه كشتی كوشایك را از همان لحظه بروز سانحه در عسلویه آغاز كرد و پس از آن، بررسی اسناد و مصاحبهها در ستاد سازمان در تهران آغاز شد.
وی افزود: برای آنكه مصاحبهها بطور كامل انجام شود، حتی برخی سرنشینان و كاركنان خارجی كشتی را به مدت چند روز، ممنوعالخروج كردیم.
فروغی با بیان اینكه «گزارشهای میدانی و ستادی بررسی سانحه آماده شده است»، گفت: آخرین گزارشها در این زمینه هفته گذشته دریافت و جلسه هماهنگی مربوطه نیز تشكیل شد.
مدیركل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درعینحال با بیان اینكه «برخی اسناد فنی كشتی به همراه آن غرق شده است»، افزود: در این زمینه، از مؤسسه ردهبندی لویدز كه كشتی تحت كلاس آن قرار داشته؛ اسناد ایمنی شناور را خواستهایم كه با دریافت این اسناد و تعدادی از اسناد دیگر، جلسه اصلی كمیته سوانح برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینكه «در این جلسه یافتههای میدانی و اسنادی حادثه بررسی و گزارش مربوطه نهایی خواهد شد»، گفت: برای تشكیل جلسه، منتظر چند جوابیه از مراكز مختلف هستیم كه اسناد ایمنی شناور، یكی از آنهاست.
فروغی به این پرسش كه «آیا در این جلسه نمایندگانی از وزارت نفت یا دستگاه قضایی نیز حضور خواهند داشت؟»، پاسخ منفی داد و درباره اقدامات این سازمانها در بررسی سانحه گفت: ارگانهای مختلف میتوانند فعالیتهای خود را انجام دهند؛ اما ارگانی كه به نیابت از دولت مسؤول بررسی سوانح دریایی شناخته میشود، سازمان بنادر و دریانوردی است.
وی درعینحال از حضور نمایندگان تعدادی از ارگانهای دریایی در كمیته سوانح سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد.
گفتنی است، در حادثه غرق كشتی كوشا-یك، متعلق به شركت دریاكوش پیمانكار عملیات دریایی شركت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، در آبهای عسلویه كه 28 مهرماه گذشته رخ داد؛ 13 نفر جان سپردند كه از این میان، پیكر سه تن از مفقودان سانحه، هنوز پیدا نشده است.