کد خبر: ۳۶۷۲۹
تعداد بازدید: ۱۴۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴

سکوی سروش پیشگام در جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه

رییس سکوی سروش گفت: گاز تولید شده در این سکو توسط خط لوله به سکوی ابوذر و از آنجا به عنوان خوراک به تاسیسات درود در جزیره خارگ فرستاده می‌شود و در حقیقت سیاست خاموش کردن مشعل و نوفلرینگ در شرکت ملی نفت ایران نخستین بار در سکوی سروش و نوروز اجرایی شده است و از 9 سال گذشته تاکنون گاز سوخته شد.
به گزارش مارین نیوز، رییس سکوی سروش با بیان اینکه این سکو در اجرای سیاست نوفلرینگ و جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه در صنعت نفت پیشگام بوده است، گفت: گاز تولید شده در این سکو توسط خط لوله به سکوی ابوذر و از آنجا به عنوان خوراک به تاسیسات درود در جزیره خارگ فرستاده می‌ شود و در حقیقت سیاست خاموش کردن مشعل و نوفلرینگ در شرکت ملی نفت ایران نخستین بار در سکوی سروش و نوروز اجرایی شده است و از 9 سال گذشته تاکنون گاز سوخته شد. 
حمیدرضا برزوکی، سکوی سروش را مدرن ‌ترین سکوی تولیدی این شرکت دانست و گفت: برای مشخص شدن عظمت و مدرن بودن این سکو بد نیست بدانید سکوهای پارس جنوبی که به تازگی ساخته و نصب می ‌شود حدود 2500 تن وزن دارد درحالیکه وزن یکی از سکوهای مجتمع سروش 11 هزار و 200 تن است و به نوعی از نظر وزنی سنگین‌ترین سکوی نفتی خاورمیانه محسوب می ‌شود.
وی افزود: نفت میدان سروش در بازارهای جهانی بسیار شناخته شده است و مشتریان پروپا قرصی دارد به طوری که از 4 گرید نفت صادراتی ایران یکی از آنها نفت میدان سروش است که این موضوع بر اهمیت شرکت نفت فلات قاره ایران و سکوی سروش می ‌افزاید.
وی با بیان اینکه تاکنون توسط همکاران توانمند سکوی سروش اقدامات ارزشمندی در این سکو انجام شده که صرفه ‌جویی چندین میلیون دلاری برای کشور داشته است، گفت: مهار فوران چاه شماره 2 قدیم میدان سروش که اواخر سال گذشته با تلاش فراوان و سرعت مثال ‌زدنی تیم مدیریت بحران و توسط کارکنان این سکو انجام شد نمونه بارزی از این توانمندی است که علاوه بر جلوگیری از قطع تولید از بروز فاجعه زیست محیطی هم جلوگیری کرد. این عملیات پیچیدگی ‌های فراوانی داشت که نبود پله تا ارتفاع زیادی از سطح آب، نبود پهلوگیر کشتی، شرایط نامساعد جوی و خرابی دریا، خطر انفجار و آتش‌ سوزی به واسطه نزدیکی دودکش کشتی به محل نشتی نفت و گاز و ... از مهمترین چالش ‌ها و محدودیت ‌های پیش ‌روی آن بود. در این عملیات پس از تلاش‌ های فراوان و ناممکن بودن نزدیک شدن کشتی به چاه، سرانجام دو نفر از همکاران با بالگرد بدون فرود بر روی هلی‌ دک، از فاصله یک متری پایین آمده و پس از طی کردن چندین پله فرسوده، عملیات مهار نشتی چاه قدیمی را با موفقیت انجام دادند. این عملیات ریسک بسیار زیادی داشت که خوشبختانه با تلاش و مهارت مثال‌ زدنی همکاران این سکو به بهترین نحو ممکن اجرا شد.


برزوکی گفت: اقدام دیگر تکمیل و راه‌اندازی خط لوله ارتباطی بین سکوهای SPP1 و SPP2 در مجتمع سروش بود که مزیت ‌های بسیار زیادی به همراه داشت. با این کار و خط لوله‌ای که طراحی و نصب شده است به اصطلاح سکوی یدکی ایجاد شده و در صورت بروز اتفاق و حادثه بدون اینکه تولید قطع شود کارهای تعمیراتی انجام می‌ گردد. این اقدام با استفاده از لوله ‌های موجود در سکو و با تغییر کاربری آنها انجام شد و صرفه‌جویی قابل توجهی برای کشور به همراه داشت. خوشبختانه در سکوی سروش کارگاه بسیار قوی جوشکاری، ابزار دقیق و ... وجود دارد و کارهای تعمیراتی مورد نیاز بر روی سکو و توسط کارکنان توانمند آن انجام می ‌شود.
وی، تعمیر کمپرسور گاز را اقدام ارزشمند دیگر کارکنان این سکو اعلام کرد و گفت: با همت و خودباوری کارکنان پرتلاش سکوی نفتی سروش، عملیات تعمیر سیل ‌های گاز خشک (Dry Gas Seal) کمپرسور گاز فشار پایین سکو با موفقیت به پایان رسید و این کمپرسور در مدار تولید قرار گرفت.
به گفته برزوکی، با برنامه ‌ریزی قبلی و صرف شش ماه وقت و انرژی، تعمیرات اساسی نصب و راه ‌اندازی یکی از توربین ‌های سکوی سروش نیز انجام شد که این اقدام علاوه بر بی ‌نیازی کشور از ورود کارشناسان خارجی، از خروج میلیون ‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری کرد.
وی همچنین به بیان تاریخچه کوتاهی از فعالیت سکوی سروش پرداخت و گفت: این سکو با فاصله 110 کیلومتری تا منطقه بهرگان در گوشه شمال غربی خلیج فارس، در منطقه‌ ای بسیار استراتژیک قرار دارد و تولید نفت از این سکو در دهه 1330 آغاز شده است. در زمان جنگ تحمیلی آسیب ‌های فراوانی به این سکو وارد شد که خوشبختانه روند بازسازی و نوسازی با سرعت و جدیت انجام شد. 
رییس سکوی سروش افزود: نفت این سکو فوق سنگین بوده و انتقال آن به خشکی بسیار هزینه ‌بر است به همین دلیل با طراحی صورت گرفته در هنگام ساخت، صفر تا صد عملیات استخراج، فرآورش، ذخیره‌ سازی و صادرات نفت‌ خام تولیدی سکوی سروش در همین جا انجام می ‌شود که در صنعت نفت و شرکت نفت فلات قاره ایران بی ‌نظیر است. این موضوع مزیت ‌های بسیار زیادی دارد و قدرت مانور کشور را در معاملات بین ‌المللی افزایش می ‌دهد ولی دشواری خاص خود را نیز دارد چرا که برای مثال فرایند نمک ‌زدایی بر روی دریا پیچیدگی‌ های فراوانی داشته و نیازمند مواد شیمیایی، آب و ... است. از سوی دیگر با توجه به اینکه نفت میدان نوروز که در 50 کیلومتری سکوی سروش قرار دارد نیز شبیه نفت این سکو است نفت این میدان نیز در سکوی سروش فرآورش می ‌شود.
وی در مورد چالش ‌های پیش روی این سکو نیز گفت: مهمترین چالش ما کمبود تجهیزات و نامتناسب بودن سمت ‌های کارکنان است. البته خوشبختانه با تلاش و ابتکار کارکنان متخصص و سختکوش سکوی سروش، مشکل کمبود تجهیزات تا حد زیادی برطرف شده است ولی مشکل نیروی انسانی همچنان پابرجاست. به طوری که با توجه به اهمیت این سکو در تولید یکی از گریدهای اصلی نفت صادراتی کشور، متاسفانه سمت ‌ها و گریدهای نفرات این سکو به دلایل مختلف بسیار پایین است و هیچ مناسبتی با نوع فعالیت و کار انجام شده ندارد و باعث کاهش انگیزه‌ های کارکنان شده است. همچنین ممنوعیت ماهیگیری کارکنان روی سکو از مواردی است که با وجود ساده بودن، تاثیر بسیار زیادی در روحیه همکاران دارد که امیدواریم با توجه بیشتر مسئولان این مشکلات برطرف شود. 





ارسال نظر