دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با بیان اینکه اگر برنامه ساخت کشتی وزارت صمت بطور دقیق تبیین شود بهتر می توان اظهار نظر کرد، گفت: بصورت کلی امکان اجرای این برنامه وجود دارد منتها نقاط ضعف و قوت بسیاری از جمله مشکلات عدیده در خصوص تامین مالی به چشم می خورد.
به گزارش مارین نیوز، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری به نیروی دریایی مبنی بر حرکت به سوی راهبردی بودن برنامه ها، اظهار داشت: در حوزه اقتصاد نیز نگاه مسئولان به حوزه دریا باید راهبردی باشد.
مسعود پل مه افزود: اگر به برنامه ها و سیاست های صنعتی دولت نگاه شود به خوبی در خواهید یافت که تاکنون توجه شایانی به بخش دریا و صنعت دریایی صورت نگرفته در حالیکه ارزان ترین نوع حمل و نقل، به صرفه ترین، پردرآمدترین و با ارزش افزوده ترین بخش لجستیکی اقتصادی است.
پل مه افزود: اکنون بیش از ۹۰ درصد مبادلات تجارت دنیا در حوزه دریا شکل می گیرد و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی ادامه داد: برنامه ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ساخت کشتی تدوین کرده بصورت جامع و کامل هنوز در اختیار این انجمن قرار نگرفته اما با توجه به سوابقی که کشور از دهه ۴۰ در ساخت کشتی دارد و تاکنون از تجارب متفاوتی بهره گیری شده بصورت اجمالی و کلی می توان گفت امکان اجرای این برنامه وجود دارد منتها نقاط ضعف و قوت بسیاری از جمله مشکلات عدیده در خصوص تامین مالی در حوزه مزبور به چشم می خورد.
پل مه تصریح کرد: اگر برنامه ساخت کشتی وزارت صمت بطور دقیق تبیین و اطلاع رسانی شود بهتر می توان راجع به این برنامه اظهار نظر کرد.
وی با بیان اینکه نوع نگاه سیستم بانکی به بحث کشتی سازی از جمله مشکلات اصلی حوزه دریایی کشور است، افزود: یکی از دلائل اصلی که می توان به عنوان ناکارآمدی در حوزه ساخت کشتی یاد کرد همین موضوعی که سیستم بانکی تعریف مشخصی برای تامین مالی اعم از ریالی یا ارزی در حوزه دریا ندارد و بصورت اجاره به شرط تملیک به شکل تامین یک وسیله حمل جاده ای به این موضوع نگاه می کند و حتی در خصوص وسائلی که برای حوزه کشتی در نظرگرفته می شود چنین مشکلات گاهی به چشم می خورد.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در پایان گفتگو با رادیو اقتصاد، یادآورشد: شقوق مختلفی برای تامین مالی وجود دارد و می شود بطور کامل از بانک صرفنظر کرد اما نباید از این موضوع غافل بود که در کشور محدودیت های زیادی وجود دارد و این امکان را برای بخش صنعت دریایی فراهم نمی کند در نتیجه تنها نگاه این حوزه به سیستم بانکی است./