تازه های سایت
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۶۵۵۸
تعداد بازدید: ۱۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷

فعال شدن حجم عظیم نیروی کار با رویکرد مناسب به صنعت کشتی ‌سازی

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی گفت: کشتی ‌سازی شاید سود آن چنانی نداشته باشد اما در زنجیره تامین آن حدود 100 حوزه وجود دارد که حجم عظیمی از نیروی کار حاصل می شود و این مقرون به صرفه است، چون نیاز نیست با هزینه زیاد نیروی کار را فعال کنیم.
به گزارش مارین نیوز، رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی در پاسخ به این سؤال که توسعه اشتغال در استان ‌های ساحلی را در صنعت کشتی‌ سازی چگونه دنبال می ‌کنید؟ اظهار داشت: صنعت کشتی‌ سازی شاید در نگاه اول غیراقتصادی به چشم بیاید، ضمن آنکه این مطلب را رد نمی ‌کنم اما می ‌گویم اگر زنجیره تأمین به درستی فعال شود قطعاً این صنعت مقرون به صرفه خواهد بود.
سیامک سید مرندی با اشاره به اینکه البته تعریف مقرون به صرفه بودن باید ملی باشد، افزود: کشتی ‌سازی توان خوبی در کشور دارد، مزیت تعمیرات و ساخت دارد، در بخش تعمیرات مزیت این است که نیروی کار ارزان و انرژی مناسبی داریم، همین الان هزینه یک نیروی کار ما 25 درصد از کف نیروی کار کشور چین ارزانتر است اما آیا از این مزیت استفاده کرده ‌ایم؟ که پاسخ خیر است.
وی ادامه داد: در حوزه تعمیر شناورها وقتی می ‌خواهیم قیمت را به متقاضی ارائه دهیم، قیمت خود را عین قیمت خارجی منطبق می‌ کنیم در حالی که نیروی کار ما ارزان است، کار یدی و انسانی در این صنعت داریم و قطعا در راستای جذب مشتری و در بازاری رقابتی، باید بر اساس این مزیت (نیروی کار ارزان) قیمت دهیم، تا بتوانیم رقابت کنیم.


مرندی اظهار داشت: در بخش ساخت و تعمیرات شناور 60 درصد هزینه نیروی کار است که ما از این مزیت بهره‌ مندیم و نسبت به کشورهایی نظیر ‌امارات و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس در این موضوع ‌مزیت بالایی داریم اما از این مزیت استفاده نمی‌ کنیم و قیمت ما (در بخش تعمیر شناور) برای این کار که 60 درصد آن یدی است با قیمت کسی که در اروپا و آمریکا دستمزد بالایی هم می ‌گیرد نزدیک می ‌شویم، درواقع با نرخ دستمزد کارگران آن مناطق نرخ پیشنهادی ارائه می ‌دهیم.
وی اضافه کرد: کشتی ‌سازی شاید سود آن چنانی نداشته باشد ولی وقتی ما زنجیره تأمین را داریم در این زنجیره تأمین حدود 100 حوزه زیرساخت به کشتی ‌سازی مرتبط می ‌شود و خدمات می‌ دهد، حجم عظیمی از نیروی کار آنجا حاصل می ‌شود و این برای ما مقرو ن به صرفه است، چون به جای آنکه با هزینه زیاد نیروی کار خود را فعال کنیم، در کشتی ‌سازی با رویکرد مناسب خیلی راحت به این کار دست می ‌یابیم.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی اظهار داشت: در بحث طرح تحول، بیش از 94 هزار شغل ایجاد می‌ کنیم، همچنین در بحث جایگزینی شناورهای فرسوده هم به همین شکل است. شاید وقتی شناوری از رده خارج می ‌کنیم و شناوری بهتر جایگزین آن کنیم، از روی آن شناور 6 نفر کرو کم می ‌شود اما به جای آن 90 هزار نفر فعال می ‌شود.






منبع: فارس
ارسال نظر