کد خبر: ۳۶۷۵۹
تعداد بازدید: ۱۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴

تعمیر و راه ‌اندازی خط لوله دریایی فاز ۱۶ پارس جنوبی

خط لوله اصلی انتقال گاز ترش فاز 16 پارس جنوبی که زمستان سال گذشته دچار آسیب‌ دیدگی شده بود، تعمیر و پس از انجام عملیات نصب در بستر دریا راه‌ اندازی شد.
به گزارش مارین نیوز، تعمیرات خط لوله 32 اینچ انتقال گاز ترش سکوی SPD16 که بهمن ماه سال 97، در فاصله 87 کیلومتری از ساحل عسلویه دچار گسیختگی و آسیب ‌دیدگی شده بود، به پایان رسید و در مدار بهره‌ برداری قرار گرفت.
تعمیرات این خط با توجه به آسیب حدود 180 متر از خط لوله اصلی انتقال گاز ترش این سکو در بستر خلیج فارس، مقرر شد به روش ساخت اسپول (دو عدد اسپول 87 متری) در خشکی و نصب آنها به کمک یک فلنج میانی و دو فلنج هوشمند در طرفین خط لوله در دریا انجام شود.
پس از تأمین، بارگیری و انتقال لوله‌های مورد نظر از خرمشهر به بندرعباس توسط شرکت نفت و گاز پارس، عملیات ساخت دو عدد اسپول دوسر فلنج 87 متری در اواخر اردیبهشت‌ماه 98 توسط پیمانکار پروژه آغاز شد و با انجام عملیات هایدروتست، سندبلاست و پوشش‌ دهی سرجوش‌ ها در نیمه دوم خرداد از بندرعباس توسط شناور آرتمیس به عسلویه انتقال یافت.
با لنگراندازی شناور حامل اسپول ‌ها در موقعیت خط لوله آسیب‌ دیده، عملیات باربرداری و انتقال اسپول ‌ها در عمق 67 متری دریا در ابتدای مرداد آغاز شد. در ادامه با هماهنگی‌ های انجام شده جهت تأمین شناور مجهز به امکانات غواصی در آب ‌های عمیق، شناوری كه تحت اختیار شرکت نفت و گاز پارس بوده در اختیار پیمانکار پروژه قرار گرفته و با انتقال تجهیزات و ابزار مورد نیاز عملیات به عرشه این شناور، تعمیر خط لوله آسیب‌ دیده سکوی SPD16 آغاز شد.
با توجه به شرایط آب و هوایی، انجام عملیات برش‌ کاری خط لوله آسیب ‌دیده در هر دو سوی سکو و ساحل، انتقال و استقرار اسپول ‌ها در بستر دریا و عملیات نصب و راه ‌اندازی کامل این خط لوله در کمتر از سه ماه به اتمام رسید و خط لوله 32 اینچ سکوی SPD16 در مدار تولید قرار گرفت.
براساس گزارش روابط ‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، بخش‌ های آسیب‌ دیده این خط لوله برای انجام تحقیقات و ریشه ‌یابی حادثه، در اختیار واحد بازرسی فنی این شرکت قرار گرفته است. 




ارسال نظر