شرکت "روس اتم" روسیه برای توسعه کشتیرانی در دریای شمال میلیاردها دلار هزینه می کند.
به گزارش مارین نیوز، شرکت دولتی روس اتم روسیه که راهبری ناوگان یخ شکن اتمی این کشور را بر عهده دارد و مسئول توسعه مسیر دریایی روسیه در دریای شمال است، میلیاردها دلار در توسعه ناوگان کشتی های کانتینری به منظور ایجاد یک خط دریایی آسیا به اروپا از طریق قطب شمال سرمایهگذاری می کند.
سایت "ماریتایم اگزکیوتیو" در این رابطه نوشت: بر خلاف شرکت های غربی که به خاطر نگرانی های زیست محیطی به دوری کردن از مسیرهای دریای شمال متعهد شده اند، روس اتم به صورت رسمی مسئول حداکثر کردن ظرفیت اقتصادی منطقه قطب شمال شده است. بنا بر اطلاعات منتشر شده از سوی منابع نزدیک به این شرکت، روس اتم برای تبدیل شدن یه یک غول کشتیرانی برنامه ریزی کرده است. این شرکت قصد دارد که نزدیک به 7 درصد از بازار حمل و نقل بار کانتینری که در حال حاضر از مسیر کانال سوئز بین آسیا و اروپا تردد می کند را تصاحب کند.
مسیرهای دریای شمال، مسیرهای جایگزینی هستند که اجازه انتقال سریع تر بار بین بازارهای آسیا و اروپا را به شرکت های کشتیرانی می دهند. تردد در این مسیرها همچنان کندتر از حمل و نقل هوایی بار و انتقال بار با استفاده از خط آهن جاده ابریشم است، اما سریعتر از مسیرهای استاندارد حمل و نقل اقیانوسی به شمار می رود. بر اساس قانونی که مجلس دومای روسیه سال گذشته تصویب کرد، روس اتم اجازه دریانوردی، دسترسی، ایجاد ایمنی و زیرساخت در مسیرهای دریای شمال را دارد و وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه در این زمینه تابع روس اتم است.
حرکت به سمت دریانوردی تجاری یک تغییر مهم برای روس اتم به شمار می رود، شرکتی که پیش از این وظیفه طراحی، ساخت و بهره برداری از نیروگاه های اتمی را بر عهده داشته است. این شرکت اداره 35 نیروگاه هستهای در روسیه را بر عهده دارد و از طریق فروش تکنولوژی هسته ای روس و سوخت های اتمی درآمد صادراتی هنگفتی کسب می کند. بخش دریایی این شرکت، یعنی "روس اتم فلوت" 4 یخ شکن هسته ای، یک کشتی باربری اتمی، یک یخ شکن غیر هسته ای و پنج کشتی خدمات در اختیار دارد، اما هیچ کشتی کانتینری در ناوگان این شرکت وجود ندارد. این شرکت به صورت تاریخی بر عملیات یخ شکنی در مسیرهای دریای شمال و قطب شمال متمرکز بوده است.