کد خبر: ۳۷۱۰۵
تعداد بازدید: ۱۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸

صرفه‌ جویی قابل توجه در پروژه نوسازی سیستم هیپوکلریت مجتمع دریایی سلمان

پروژه نوسازی سیستم هیپوکلریت مجتمع دریایی سلمان با اتکا به دانش داخلی و تلاش همکاران سختکوش این مجتمع با موفقیت عملیاتی و باعث صرفه‌جویی 40 میلیارد ریالی شد.
به گزارش مارین نیوز، استفاده از آب دریا برای تولید هیپوکلریت از گذشته مرسوم بوده و سیستم ‌های مولد هیپوکلریت از آب دریا در سکوهای نفتی از اهمیت بالایی برخوردارند. تزریق هیپوکلریت در لوله های آب ورودی از دریا به سکوها از روش ‌های متداول جلوگیری از رشد میکرو‌ارگانیسم‌ ها در قسمت‌ های مختلف است و در صورت عدم انجام این فرآیند در مدت کوتاهی آسیب ‌های جبران ‌ناپذیری به سیستم وارد می ‌شود. 


از آنجاكه سیستم مولد هیپوکلریت سکوی سلمان از ابتدای راه ‌اندازی تاکنون به صورت مداوم در سرویس قرار داشته و به علت تحریم‌ های ظالمانه و دشواری تامین قطعات با مشكلاتی روبرو بوده، در همین راستا واحد تعمیرات سکوی سلمان همه تلاش خود را برای در سرویس نگهداشتن این سیستم انجام داده و حدود 30 سال در شرایط سخت محیطی دریا از این سیستم بهره ‌برداری شده است؛ اما به دلیل خرابی بالای 80 درصد و حجم بسیار بالای تعمیرات مورد نیاز، استفاده از این سیستم بسیار دشوار و مجتمع دریایی سلمان با مشکلات فراوانی روبرو شده بود.
به همین دلیل ابتدا پروژه خرید و جایگزینی دستگاه جدید در دستور کار قرار گرفت که با بررسی‌ های صورت گرفته قیمت نمونه ‌های خارجی دستگاه بسیار بالا بوده و قیمت نمونه ‌های داخلی که قابلیت نصب و تست در سکو را داشته باشند حدود 40 میلیارد ریال برآورد شد.
در راستای صرفه‌ جویی و بهره ‌مندی حداکثری از منابع موجود منطقه، تعمیر و نوسازی دستگاه توسط کارشناسان متعهد واحد تعمیرات برق و تهویه آغاز و تابلوی کنترلی و فرمان یکی از یونیت‌ های دستگاه دمونتاژ و با استفاده از قطعات جدید موجود در انبار لاوان مونتاژ شد.
همچنین بدنه مجموعه ترانس و رکتیفایر این یونیت نیز که به علت پوسیدگی شدید قابل استفاده نبود تعویض شده و سپس با همت همکاران متخصص واحد تعمیرات مکانیک سکوی سلمان یک مجموعه باطری که چندین سال در سکو بدون استفاده بود در این سیستم به کار برده شد و با بررسی ‌های مهندسی برخی از موارد فنی اصلاح شده و همه مسیرها و تجهیزات مكانیكی این پكیج تعویض و بهینه شد.
در نهایت یکی از یونیت ‌های دستگاه مولد هیپوکلریت به صورت 100 درصدی نوسازی و در سرویس قرار گرفت که در حال حاضر حدود 2 ماه است به صورت دائم در سرویس بوده و مشكلات تامین هیپوكلریت را تا حدود زیادی برطرف کرده است. 
روابط عمومی منطقه لاوان اعلام کرده است؛ به لطف خدا و تلاش متخصصان صنعت نفت در آینده ‌ای نزدیک با استفاده از ظرفیت های ساخت داخل، باطری ‌های مورد نیاز دستگاه ساخته شده و نوسازی واحد دوم هیپوكلریت نیز در دستور کار قرار گرفته و این دستگاه با قابلیت اطمینان بالایی برای سال های متمادی مورد بهره ‌برداری قرار خواهد گرفت.



ارسال نظر