کد خبر: ۳۷۴۳۲
تعداد بازدید: ۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴

بازسازی سیستم حفاظت کاتدی خطوط لوله انتقال نفت میادین هندیجان و بهرگانسر

سیستم حفاظت کاتدی اعمال جریان (ICCP) خطوط لوله انتقال نفت میادین هندیجان و بهرگانسر بازسازی شد.
به گزارش مارین نیوز، در پی از سرویس خارج شدن سیستم حفاظت کاتدی اعمال جریان خط لوله 16 اینچ انتقال نفت سکوی بهرگانسر به بهرگان از سمت فراساحل، با تلاش همکاران سختکوش و متعهد واحدهای بهره‌برداری، نوسازی و تعمیرات برق و مکانیک سکو و منطقه، همچنین گروه تعمیرات دریایی، موضوع توسط کارشناسان بازرسی فنی در دستور کار قرار گرفت.


با توجه به پیچیدگی‌های عملیات اجرایی در دریا شامل جداسازی، بازسازی و نصب مجدد پکیج آندی که نیازمند خدمات غواصی جهت بخش‌های زیر آب، تامین شناور جرثقیل‌دار مناسب و ... بود، کارگروهی شامل کارشناسان بازرسی فنی و خوردگی فلزات منطقه در این زمینه تشکیل و مقرر شد سیستم ICCP موجود بر روی سکو بازسازی اساسی گردد. برای این منظور برای بیرون آوردن پکیج آندی نصب شده بر روی پایه سکو در قسمت زیر آب، نیازمند استفاده از خدمات غواصی و شناور جرثقیل‌دار مناسب بود که هماهنگی‌های مربوطه و پیگیری‌های مستمر به منظور انعقاد قرارداد سفارش کاری خدمات غواصی و تامین شناور با همکاری واحدهای مرتبط به انجام رسید.
در ابتدا پکج آندی نصب شده بر روی پایه سکوی DP بهرگانسر با استفاده از خدمات دو نفر غواص و با نظارت کارشناسان حفاظت فنی، توسط شناور جرثقیل‌دار مک لین، جداسازی و به منطقه منتقل شد. پاکسازی پکیج از ریز موجودات دریایی و آماده‌سازی سطح سازه آن توسط بلاستینگ خشک انجام شد و سازه یاد شده مطابق استاندارد‌های مربوطه و سیستم ضد خزه رنگ‌آمیزی شد. این پکیج که شامل 5 عدد آند از نوع High Silicon Cast Iron است، مورد بازرسی و بازسازی اساسی قرار گرفت. برای این منظور، کابل‌ها و جوینت‌های آسیب‌دیده، تعویض و ترمیم و سپس آزمون‌های مربوط به آب‌بندی و اتصال جریان آندها صورت پذیرفت. در این پروژه به منظور تقویت جوینت‌ها و آب‌بندی محل اتصال کابل‌ها که از اهمیت بالایی برخوردار است برای نخستین بار از پوشش آروماتیک پلی‌یورتان استفاده شد. همچنین به منظور محافظت از ضربات ناشی از تلاطم دریا و جلوگیری از قطع شدن کابل مثبت اتصال پکیج آندی به رکتیفایر، یک لوله 4 اینچ پلی‌اتیلینی به طول 8 متر به عنوان کاندوئیت طراحی شد. پس از آماده‌سازی پکیج و ساخت کلمپ‌های نگهدارنده سازه، این پکیج توسط غواصان و با نظارت مستمر کارشناسان حفاظت فنی توسط شناور مک‌لین در موضع مربوطه بر روی پایه 24 اینچ سکوی DP بوسیله دو عدد کلمپ مناسب و مقاوم نصب و کاندوئیت کابل مثبت پکیج نیز توسط کلمپ جدید طراحی و ساخته شده مهار شد.
در مرحله بعدی، ترانس رکتیفایر موجود بر روی سکو پس از انتقال به منطقه توسط واحد نوسازی و تعمیرات برق مورد تعمیرات اساسی قرار گرفت و پس از تایید کارایی و انجام تست‌های مربوطه به سکو منتقل شد. همزمان عملیات کابل‌کشی‌های مربوط به نقاط تزریق جریان و اتصال به خط لوله 16 اینچ انتقال نفت از سکوی بهرگانسر به منطقه، همچنین خطوط 10 و 12 اینچ انتقال نفت از سکوی مرکزی هندیجان به بهرگانسر، توسط کارشناسان حفاظت فنی، انجام و در نهایت این سیستم با اتصال کابل‌های مثبت و منفی به ترانس رکتیفایر، راه اندازی شد. پس از پلاریزاسیون و اندازه‌گیری پتانسیل حفاظت کاتدی این خطوط لوله، در دو مرحله نسبت به تنظیم ولتاژ و جریان خروجی ترانس یکسو‌کننده اقدام شد و سیستم با ولتاژ 10 ولت و  125.5 آمپر در سرویس قرار گرفت.
براساس گزارش روابط عمومی منطقه بهرگان نفت قلات قاره ایران، این سیستم علاوه بر تامین جریان حفاظتی برای حدود 7 کیلومتر از خط لوله 16 اینچ انتقال نفت بهرگانسر به منطقه، خطوط لوله 10 و 12 اینچ سکوی مرکزی هندیجان به بهرگانسر به طول 7 کیلومتر را تحت حفاظت کامل قرار داده است. از مزایای دیگر این سیستم، تقویت سیستم حفاظتی پایه‌ها و قیچی‌بندهای سکوهای مرکزی جدید و قدیم بهرگانسر که از نوع فداشونده هستند است که کاهش مصرف آندهای فداشونده را به‌دنبال دارد.
نحوه عملکرد سیستم حفاظت کاتدی و اهمیت آن
اهمیت وجود سیستم‌های حفاظت کاتدی در جلوگیری از خوردگی سطوح خارجی خطوط لوله دریایی بر کسی پوشیده نیست. برای این منظور، خط لوله 16 اینچ انتقال نفت میادین هندیجان و بهرگانسر به منطقه به طول 56 کیلومتر و طول عمر  بیش از 60 سال، از سیستم حفاظت کاتدی به دو روش اعمال جریان القایی (ICCP) و آند فداشونده (SACP) بهره می‌برد. سیستم ICCP این خط از یک دستگاه ترانس یکسوکننده جریان (رکتیفایر) با ظرفیت 250 آمپر و بستر آندی مربوطه در خشکی، همچنین یک دستگاه ترانس رکتیفایر با ظرفیت 250 آمپر و پکیج آندی بر روی سکو تشکیل شده است که جریان اعمالی جهت حفاظت از خوردگی 7 کیلومتر از خط لوله را از دو سمت خشکی و فراساحل تامین می‌نماید. همچنین سیستم جریان القایی مستقر در سکوی بهرگانسر، حفاظت کاتدی 7 کیلومتر از خطوط لوله 10 و 12 اینچ هندیجان به سکوی بهرگانسر را از سمت بهرگانسر بر عهده دارد. باقیمانده طول خطوط یادشده توسط آندهای فداشونده از نوع آلومینیومی که متصل به خط است، حفاظت می‌گردد.





برچسب ها: مارین نیوز ، فراساحل
ارسال نظر