کد خبر: ۳۸۰۰۶
تعداد بازدید: ۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴

آمونیاک؛ سوخت آینده کشتی ‌ها و نیروگاه‌ ها برای کاهش آلاینده‌ های کربنی

دو شرکت ژاپنی «ان.وای.کی» و «آی.اچ.آی پاور سیستم» در حال ساخت نخستین یدک‌ کشی هستند که با سوخت آمونیاک کار می ‌کند.
به گزارش مارین نیوز از یورونیوز، آمونیاک یکی از سوخت ‌هایی است که صنایعی نظیر کشتیرانی و تولید برق می‌ توانند برای کاهش آلاینده ‌ها بر آن تکیه کنند، سوختی که به‌ آسانی قابل ذخیره و جابه‌ جایی است.
حدود ۳ درصد از آلاینده‌های گازکربنیک حاصل صنعت کشتیرانی است. در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است که برای به صفر رساندن آلاینده‌ها تا سال ۲۰۵۰ می‌باید ۳۰ درصد از سوخت صنعت کشتیرانی را سوخت‌های هیدروژنی نظیر آمونیاک تشکیل بدهند. اما ذخیره‌کردن آمونیاک آسان‌تر و حمل‌ونقل آن کم‌خطرتر از هیدروژن است.


دو شرکت ژاپنی «ان.وای.کی» و «آی.اچ.آی پاور سیستم» در حال ساخت نخستین یدک‌کشی هستند که با سوخت آمونیاک کار می‌کند.
سوتومو یوکویاما، مدیر ارشد شرکت ان.وای.کی در این باره می‌گوید: «ما باید تا سال ۲۰۵۰ به آلاینده‌ها را به صفر برسانیم، و انتشار گازهای گلخانه‌ای را متوقف کنیم. و استفاده از آمونیاک یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای رسیدن به این هدف است، چراکه هیچ گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌کند و دیگر آن‌که در حمل‌ونقلش تجربه داریم.»
آمونیاک که ترکیبی از نیتروژن و هیدروژن است عمدتا در تهیه کود شیمیایی و شوینده‌ها به کار می‌رود اما فرآیند تولید آن آلودگی زیادی ایجاد می‌کند. پژوهشگران مؤسسهٔ انرژی‌های تجدیدپذیرِ فوکوشیما در حال تولید آمونیاک سبز هستند.این مؤسسه قصد دارد یک کارخانهٔ تولید سوخت سبز در فوکوشیما راه‌اندازی کند.
موتوتاکا کی، مدیر شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر جِی.جی.سی می‌گوید: «آمونیاک را می‌توان در زمینه‌هایی نظیر تولید برق و کشتیرانی به کار برد و بازار تازه‌ای در حوزهٔ انرژی ایجاد کرد و از انتشار آلاینده‌ها کاست. انتظار داریم که این کاهش حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد چون آمونیاک در بخش تولید انرژی به کار خواهد رفت.»
بناست ۲۰ درصد از سوخت ژرا، بزرگترین ژنراتور نیروگاهی ژاپن که فعلا با زغال‌سنگ کار می‌کند به‌شکل آزمایشی با آمونیاک تأمین شود تا بتوان تا سال ۲۰۵۰ این رقم را به صددرصد رساند. با اجرایی شدن این پروژه، نیروگاه هکینان می‌تواند برق یک شهر ۷۰ هزار نفری را تأمین کند. اما در ادامه لازم است زنجیره‌ای برای تأمین آمونیاک فراهم شود تا بتوان همزمان از آمونیاک معمول در کنار آمونیاک آبی استفاده کرد. آمونیاک ‌آبی ماده‌ای است که حین تولیدش گازکربنیک کمتری آزاد می‌شود.
آمونیاک قابلیت‌های فراوانی دارد و باوجود گرانی و دیگرچالش‌های استفاده از آن، انتظار می‌رود که هزینهٔ انرژی‌های تجدیدپذیر همچنان کمتر شود و این کار آمونیاک سبز را به سوختی پاک و قابل‌اعتماد برای آينده بدل کند.








ارسال نظر