عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه آمار و ارقامها وضعیت نامناسب صنعت بانکرینگ را نشان میدهند، گفت: اگرچه بانکرینگ در قوانین بالادستی مورد تاکید قرار گرفته اما به فرهنگ تبدیل نشده و کسی دغدغه آن را ندارد.
به گزارش مارین نیوز، مصطفی نخعی درباره وضعیت صنعت سوخترسانی به کشتیها در ایران (بانکرینگ)، گفت: در حالی سهم ایران از بانکرینگ در منطقه صرفا 10درصد و در جهان 2 درصد است که هر ۱۲ دقیقه یک کشتی از تنگه هرمز عبور میکند و این آمار و ارقام وضعیت نامناسب را نشان میدهند اینکه ایران علی رغم ظرفیت ها در بحث صنعت بانکرینگ در دنیا وضعیت خوبی در منطقه داریم لذا اگر تدبیری در این حوزه اتخاذ شده بود اکنون این آمار و ارقام باید عکس شده و جای ما با امارات عوض میشد اما به دلیل آنکه ما نتوانستیم از فرصتها استفاده کنیم آنها بانکرینگ منطقه را در دست گرفتهاند.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شرکتهای بزرگ نفتی و بینالمللی در امارات مستقر شدهاند و به این کشور سودرسانی می کنند لذا کوتاهی ایران در این زمینه تاسفبرانگیز است بنابراین انتظار است دوستان در وزارت راه و وزارت نفت به تکلیف خود در قانون برنامه پنجم و ششم عمل میکردند نه آنکه با حضور در کمیسیون انرژی صرفا به دنبال آسیبشناسی مسئله باشند.
وی با بیان اینکه اگرچه بانکرینگ در قوانین بالادستی مورد تاکید قرار گرفته اما به فرهنگ تبدیل نشده و کسی دغدغه آن را ندارد، افزود: این موضوع با توجه درآمدزایی که دارد باید جزو اولویت های کشور باشد.
نخعی با بیان اینکه موضوع بانکرینگ در کشور متولی مشخص ندارد، توضیح داد: اینکه در برنامه ششم توسعه لفظ «وزارت نفت» را به «دولت» تغییر کرده به دلیل بین بخشی بودن موضوع بانکرینگ است یعنی وزراتخانههای راه و شهرسازی، نفت، اقتصاد، ستاد مبارزه با قاچاق و... در آن دخیل هستند و به نظر میرسد جای شورای باعنوان «شورای بانکرینگ» که بتواند این هماهنگیها در سطح کلان و سطوح محلی انجام دهد در دولت خالی است.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه حتما باید ساز و کار تشویقی برای این مهم در نظر گرفته شود، گفت: در غیر این صورت سوخت ما به امارات برای بانکرینگ میرود و طبق گفته مسئولان صد درصد سوختی که در امارات توزیع میشود برای ایران است و شرکتهای بزرگ فعالیت پالایشی بر روی آن انجام داده و سپس توزیع میکنند درحالی که این کار را ما باید خودمان انجام دهیم لذا پیشبینی سازوکار تشویقی ضروری است.
وی مطرح کرد: اگر مسئولان مربوطه مشکل قانونی دارند باید حتما در جدول تبصره 14 لایحه بودجه 1402 برای بانکرینگ نیز عددی در نظر گرفته شود تا دست دوستان باز باشد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرآیندها و دستورالعملهای پیچیده و دست و پاگیر بانکی در حوزه بانکرینگ، بیان کرد: همچنین تولید سوخت با کیفیت که مورد تایید سازمانهای بینالمللی باشد نکته مهمی است که باید به آن توجه کنیم، ضمن آنکه دنیا کم کم به سمت سوخت ال.ان.جی میرود اما در ایران هیچ ظرفیتی برای این مهم ایجاد نشده است، لذا اگر هر یک از این چالشها حل و فصل شوند میتوان امیدوار باشیم که صنعت بانکرینگ در ایران نیز رونق بگیرد.