اقتصاد آبی یکی از ظرفیت های مهم ولی مغفول مانده در استان خوزستان است که باید برای این موضوع مهم گام برداشته شود.
به گزارش مارین نیوز، یکی از موضوعات مهم اقتصادی ایران، اقتصاد دریامحور است که باید زیرساختهای آن برای فعالان بخش خصوصی آماده شود. دولت باید از طریق ارتباط با همسایگان ایران درحوزه اقتصاد دریامحور، بخش بازرگانی، صنایع دریایی و هم از منظر کشاورزی که به دریا وابسته است، برنامههای ویژه و کلانی را اجرا کند.
توسعه اقتصاد دریامحور نیازمند ثبات اقتصادی در کشور است و ابتدا باید مناسبات سیاسی و اقتصادی کشور بر پایه رشد اقتصادی بنا شود و پس از آن بتوان مسیر درستی را در توسعه اقتصاد دریامحور ترسیم و اهداف مالی، معیشتی و اجتماعی آن را محقق کرد.
بنادر توسعه یافته نیازمند دسترسیهای مختلف جادهای، ریلی و هوایی هستند و باید از امکانات و زیرساختهای لازم برای حمل و نقل و ترانزیت کالا، برخوردار باشند که استان خوزستان در این زمینه شرایط زیرساختی مناسبی دارد.
ظرفیت دریایی و بندری کشور بیش از میزان تجارت فعلی کشور است و متاسفانه توسعه اقتصاد دریامحور طی سالیان اخیر مغفول مانده است.
میزان شناخت مردم به ویژه ساکنان مجاور اماکن آبی از دریا و اقتصاد دریا کافی نیست و در عین حال بستر مناسبی برای توسعه اقتصاد دریامحور در همه سطوح کشور فراهم نشده است تا ملت ایران بتواند از این مواهب خدادادی به قدر کافی بهرهمند شود و باید در سطح خرد و کلان در راستای اشاعه فرهنگ دریایی برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.
دولت، مجلس شورای اسلامی به ویژه گروههای پارلمانی دوستی ایران و دیگر کشورها نقش مهمی در توسعه اقتصاد آبی با کشورهای همسایه دارند.
احیای اقتصاد آبی در گروی استفاده از روابط بینالمللی است
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: یکی از ظرفیتهای اقتصادی شهر آبادان، آبراه اروندرود و مجاورت با کشورهای عراق و کویت است.
سیدمحمد مولوی ادامه داد: فعالان حوزههای مختلف اقتصادی شهر آبادان از جمله کشاورزان، دامداران و صیادان باید در زمینه صادرات به آنها آموزش داده شود.
وی یکی از مبانی صادرات از شهر آبادان را ظرفیت آبی عنوان کرد و افزود: احیای اقتصاد آبی در گروی استفاده از روابط بینالمللی است و بر همین پایه و اساس پیگیریهای زیادی را از طریق وزارت امور خارجه انجام دادم.
عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و قطر بیان کرد: ۱۶ مردادماه امسال در تهران با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه دیدار داشتم. دوم آبان ماه امسال نیز «مهدی صفری»، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به همراه یک هیئت عالی رتبه از این وزارت به شهر آبادان سفر کرد و ضمن انجام بازدید از ظرفیتهای آبی یک جلسه فشرده نیز با حضور مسئولان و بخش خصوصی شهرهای آبادان و خرمشهر در سالن جلسات فرمانداری آبادان برگزار شد.
مولوی توضیح داد: راهاندازی خط آبی آبادان-واصلیه سیبه عراق، ایجاد نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه آزاد اروند، ایجاد همکاری منطقهای و بینالمللی به منظور جلوگیری از رخداد گرد و غبار و همچنین توجه به رفع مشکلات فعالان اقتصادی برخی از موضوعاتی است که همواره از طریق وزارت امور خارجه پیگیر آن هستم.
نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ظرفیتهای مناسبی برای گسترش روابط تجاری بین آبادان و بندر واصلیه سیبه عراق فراهم است، عنوان کرد: صادرات وقتی تقویت میشود که زیرساخت فراهم شود و همچنین به ساکنان منطقه آموزش داده شود.
وی گفت: مقرر شده خط آبی آبادان و بندر واصلیه سیبه عراق تا انتهای اسفندماه سال جاری یا اوایل فروردین سال ۱۴۰۲ راهاندازی شود که به طور حتم این امر مهم سبب رونق کسب و کار در شهرهای آبادان و خرمشهر میشود.
نقش مهم سواحل خوزستان
مشاور معاون اول رئیس جمهور نیز با حضور در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) اظهار کرد: قرار گرفتن ایران در جایگاه اصلی اقتصاد دریامحور نیازمند طرح کلان و کاربردی است.
محمد امینی رعایا با بیان اینکه معاون اول رئیس جمهوری شورای توسعه سواحل مکران را تشکیل داده و متولی آن نیز مشخص شده است، افزود: سواحل و بنادر خوزستان نقش سرنوشتسازی در اقتصاد دریامحور دارد که باید به صورت کارشناسی به ظرفیتهای کاربردی این استان توجه شود.
وی بیان کرد: همچنین در راستای تعیین متولی دیگر مناطق ساحلی کشور با هدف نهایی شدن طرح کلان اقتصاد دریامحور، باید ظرفیتها و نیازهای موجود در استانهای هرمزگان، بوشهر و خوزستان نیز شناسایی و مورد بررسی قرار گیرد.
مشاور معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: به طور حتم در راستای اجرایی شدن این چشم انداز اقتصاد دریامحور باید پروژههای کاربردی و زیرساختی اولویتدار متعددی در استانهای ساحلی از جمله خوزستان اجرا شود.
اتصال آسیای جنوب شرقی به اوراسیا از طریق خوزستان
مدیر کل امور اقتصادی استاندار خوزستان اظهار کرد: اولویتهای اقتصاد دریامحور را نمیتوان تنها صادرات و یا واردات دانست بلکه به کارگیری از ظرفیتهای موجود، فعالیتهای تجاری کشورمان را با وسعت بیشتری همراه میکند.
سید سعید حسینی نژاد عنوان کرد: کشورهای جنوب آسیای شرقی، میتوانند از طریق ظرفیتهایی که در بنادر ایران به خصوص با محوریت خوزستان وجود دارد، دسترسی مناسبی به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا داشته باشند.
بنادر خوزستان ظرفیت ترانزیتی دارند
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توسعه پایانه کانتینری، بهره برداری از پایانه مکانیزه مواد معدنی، پایانه شماره یک غلات، تکمیل و بهرهبرداری از انبارهای چند منظوره کالا در اراضی پشتیبانی، ایجاد مجتمع خدمات فنی، احداث نیروگاه و پروژه آب شیرین کن جزو پروژههای اولویت دار اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان محسوب میشوند.
بهروز آقایی با تاکید بر اینکه بنادر استان خوزستان میتوانند در تحقق بخشی از سیاستها و چشم اندازهای پیش بینی شده در اقتصاد دریامحور نقش تأثیرگذاری داشته باشند، افزود: با انجام سرمایه گذاریهای دولتی و خصوصی، بنادر استان خوزستان در مرحله ارتقای زیرساختهای بندری و انجام طرحهای توسعهای است.
وی بندر امام خمینی (ره) به جادههای ترانزیتی نیز دسترسی مطلوبی دارد، عنوان کرد: این بندر به عنوان یکی از مهمترین بنادر استان خوزستان از شبکه گسترده ریلی و ایستگاههای تخلیه و بارگیری انواع کالا برخوردار است.
یکی از بحرانهای مهم جامعه، کمبود فرصتهای شغلی است که این معضل را میتوان با توجه بیشتر به دریا و برنامه ریزی دقیق و بلندمدت در این زمینه رفع کرد. در موضوع اشتغالزایی در حوزه دریا، بررسیها نشان میدهد که به ازای ایجاد یک شغل در بخش اقتصاد دریا، بیش از ۴ شغل جدید در دیگر بخشها ایجاد میشود.
با اجرایی شدن طرحهای حوزه دریایی و اصلاح فرآیندها و توسعه بنادر و دعوت از سرمایهگذاران بخش خصوصی در کشورهای همسایه و سایر کشورهایی که علاقه مند هستند محور ترانزیت آنها ایران باشد، در حوزه اشتغال دریامحور و اقتصاد دریا پایه در استان هرمزگان گامهای موثری برداشته خواهد شد.