عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نسبت به حملونقل دریایی کشور در برنامههای قبلی توسعه، غفلت شده است، گفت: باید دغدغههای دریایی و بندری سازمان بنادر و دریانوردی از سوی دولت در برنامه هفتم توسعه گنجانده شود.
به گزارش مارین نیوز، اسماعیل حسین زهی با اشاره به برنامه هفتم توسعه و تدوین لایحه آن از سوی دولت، اظهار داشت: متاسفانه در برنامههای توسعهای قبلی حوزه دریایی، بندری و به طور کلی اقتصاد دریامحور به صورت جدی و اثرگذار دیده نشده است و این نقطه ضعف باید در برنامه هفتم توسعه برطرف شود.
نماینده مردم خاش در مجلس ادامه داد: بنابراین توسعه اقتصاد دریامحور باید به عنوان یک مقوله بسیار مهم و ویژه در برنامه هفتم توسعه از سوی دولت مدنظر قرار گیرد.
عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه اقتصاد دریامحور، پویایی اقتصاد ایران را به دنبال خواهد داشت، گفت: پس از اتمام فعالیت ها در مورد بودجه سال ۱۴۰۲ از سوی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان ملت تمرکز خود را روی برنامه توسعه در صورت ارائه لایحه از سوی دولت معطوف خواهند کرد.
به گفته حسین زهی؛ حمل و نقل دریایی، بهترین مد حمل و نقلی در دنیا به شمار می رود و اشتغال زایی فراوانی به دنبال دارد، بنابراین باید مسائل و مشکلات دریایی و بندری کشور از سوی سازمان بنادر و دریانوردی احصاء و توسط دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه گنجانده شود.
وی با اشاره به اینکه نیازمند برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب در حوزه دریایی و بندری هستیم، خاطرنشان کرد: کشورهای توسعه یافته توجه ویژه ای به ظرفیت های دریایی و بندری خود داشته اند و به صورت جدی در حوزه اقتصاد دریامحور ورود کرده اند.
عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، افزود: از ظرفیت بسیار مناسبی در حوزه دریایی و بندری در دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر برخوردار هستیم و فرصت ویژه ای برای اقتصاد ایران در سواحل مکران وجود دارد و نباید نسبت به این مزایای اقتصادی که می تواند اقتصاد کشور را دگرگون کند، غافل شویم.
حسین زهی با تاکید بر اینکه در صورت نگاه ویژه به حمل و نقل دریایی در لایحه برنامه هفتم توسعه از سوی دولت، مجلس شورای اسلامی و به ویژه کمیسیون عمران همراهی لازم و کافی را در این زمینه خواهند داشت، خاطر نشان کرد: با هم افزایی دولت و مجلس باید شاهد توسعه اقتصاد دریامحور کشور باشیم چرا که در دوران تحریم و با توجه به فشارهای اقتصادی اعمال شده، چاره ای جز استفاده از مسیر دریایی و بندری نداریم و باید بدانیم که مسیر درآمدزایی کشور از حمل و نقل دریایی و اقتصاد دریامحور عبور می کند.