به گزارش مارین نیوز، حسین سیمایی صراف درباره جزئیات آمادگی دانشگاهها برای کمک به سیاست گذاری و کاهش مخاطرات سهمگین و تهیه گزارشهای تخصصی و پیشنهادهای سیاستی مناسب در پی حادثه انفجار در اسکله بندر شهید رجایی به مهر، گفت: یکی از مشکلاتی که منجر به حادثه بندرشهید رجایی شد این بود که نگهداری کالاها مبتنی بر مطالعات علمی نبوده است.
وی ادامه داد: ما طبق ماموریتی که آقای رئیس جمهور بارها تکرار کردهاند و اینکه دانشگاهها باید مسئله محور و ماموریت گرا باشند، اعلام آمادگی کردیم تا بندر و اسکله به عنوان پروژه به نهاد دانشگاه واگذار شود و دانشگاه درباره نحوه نگهداری، مکان نگهداری و سریعتر شدن تخلیه بندر مطالعه و تحقیق خواهد کرد.
وزیر علوم افزود: واقعاً مورد عجیب و غریبی است که چند ماه و گاهی چند سال یک کالا در بندر میماند.
وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای مدرن و پیشرفته ترخیص کالا بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت صورت میگیرد ولی در بندر ما تا کالا جابه جا شود ماهها طول میکشد.
سیمایی افزود: این موضوع دلایل مختلف دارد حتی یک دلیل آن میتواند نحوه مقررات گذاری باشد مقررات گذار ی متورم باعث میشود کالا آنجا انباشت شود.
وزیر علوم درباره اینکه آیا درخواست کمکی در خصوص موارد عنوان شده از دانشگاهها صورت گرفته است؟ گفت: در حال حاضر خیر.
به گزارش مارین نیوز، حادثه انفجار در بندر شهید رجایی بار دیگر اهمیت مدیریت علمی و اصولی در نگهداری کالاها را برجسته کرد. این حادثه، علاوه بر خسارات سنگین مالی و تخریب زیرساختهای بندری، نشان داد که نبود سیاستگذاری علمی و مطالعات تخصصی در حوزه مدیریت بندری میتواند پیامدهای سهمگینی در سطح ملی به همراه داشته باشد. در همین راستا، وزارت علوم اعلام آمادگی کرده است تا نهاد دانشگاه با انجام پژوهشهای کاربردی، به سیاستگذاری دقیقتر و ارائه راهکارهای عملی در جهت کاهش چنین مخاطراتی کمک کند. این همکاری میتواند منجر به ارائه گزارشهای تخصصی، تدوین پیشنهادهای سیاستی مناسب و ارتقای استانداردهای مدیریت بندری شود تا از وقوع بحرانهای مشابه در آینده جلوگیری گردد./