به گزارش مارین نیوز، منوچهر علیپور، مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، در نشست خبری امضای سه تفاهمنامه کلیدی میان شرکت صدرا، دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی، هلدینگ تخصصی دریایی قرارگاه خاتمالانبیا، شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران (IPMI) و موسسه مکین، که در راستای توسعه صنایع دریایی به امضا رسید، اظهار داشت: این تفاهمنامهها گام مهمی در جهت توسعه زیرساختهای دریایی کشور و حمایت از تولید داخلی محسوب میشوند.
وی با بیان اینکه شرکت صدرا تاکنون در اجرای مگاپروژههای بزرگ فعال بوده و وارد طراحی و ساخت شناورهای کوچک نشده است، افزود: در هیئتمدیره به این نتیجه رسیدیم که با توجه به نیاز کشور و در راستای اجرای ابلاغیه مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد دریامحور، که بخشی از آن به گردشگری مربوط میشود، سرمایهگذاری کرده و تمام تمرکز، دانش و تجربه شرکت را برای پاسخگویی به نیاز کشور در این حوزه به میدان بیاوریم.
لزوم بومیسازی شناورهای گردشگری
علیپور با اشاره به اینکه شناورهای تفریحی فعال در کشور عمدتاً وارداتی هستند، تصریح کرد: شرکتهای کوچک بعضاً اقدام به طراحی و ساخت شناور میکنند، اما این فعالیتها استمرار ندارد. بنابراین تصمیم گرفتیم اولین شناور خود را طراحی کنیم که اکنون ۶۵ درصد پیشرفت داشته است. طبق قولی که به کارفرما دادهایم، این شناور ظرف ۳ تا ۴ ماه آینده تکمیل شده و تحویل داده خواهد شد. آغاز بازاریابی و بهرهبرداری از این شناور در جنوب کشور، یکی از اهداف ماست.
ظرفیت تولید و توسعه زیرساختها
مدیرعامل صدرا درباره ظرفیت تولید در این شرکت، اظهار داشت: یاردهای شرکت صدرا در جنوب کشور ۴۷۰ هکتار مساحت دارد، و در شمال شامل دو یارد به مساحت ۳۳ هکتار و ۱۵ هکتار است. این ظرفیت بسیار بالایی برای طراحی و ساخت شناورهای کوچک ایجاد کرده است. ظرفیت اسمی ما در شمال و جنوب، با در نظر گرفتن سکوهای نفتی و پروژههای فراساحلی، حدود ۱۵۰ هزار تن در سال است. البته این میزان تولید بر اساس قراردادهای منعقدشده قابل افزایش است.
وی در خصوص پرسشی درباره روند ساخت سکوهای دریایی، افزود: در حال حاضر جکت فاز ۱۱ را در حال ساخت داریم، سکوی بلال نصب شده و دو سکوی میدان رشادت نیز در مراحل نهایی ساخت قرار دارد که تا پایان سال تحویل داده خواهد شد. علاوه بر این، پروژه فشارافزایی نیز توسط همکاران ما در مجموعه صدرا و قرارگاه خاتم در حال اجرا است. بخش مهندسی این پروژه پیشرفت قابلتوجهی داشته و ما نیز در حال تکمیل زیرساختهای جنوب کشور برای تولید سکوهای جدید هستیم تا در نهایت موجب رفاه و آسایش مردم شود و بسیاری از ناترازیهای موجود را برطرف کند.
ساخت نفتکش
علیپور با اشاره به همکاریهای بینالمللی در صنعت دریایی، تصریح کرد: با کشور ونزوئلا برای ساخت نفتکش قرارداد جاری داریم. البته اختلافات مالی جزئی وجود دارد که در حال حل شدن است. به محض برطرف شدن این مشکلات، ساخت کشتی سوم آغاز خواهد شد و پس از تحویل دو فروند نخست، فاز سوم و چهارم نیز اجرایی خواهد شد. همچنین به موازات این همکاری، با شرکت ملی نفتکش ایران تفاهمنامهای امضا کردهایم و در حال مذاکره هستیم تا امکان تولید کشتیهای کلاس افروماکس برای این شرکت فراهم شود. در صورت نهایی شدن قرارداد، صدرا با امکانات زیرساختی در جنوب کشور توانایی اجرای این پروژه را خواهد داشت.
رقابت تولید داخلی با واردات شناورها
مدیرعامل صدرا در خصوص پرسش خبرنگاران درباره آزادسازی واردات شناورهای تفریحی، گفت: این مسئله هم یک فرصت است و هم یک تهدید. شناورها در کشور تحت کلاس ردهبندی داخلی ساخته میشوند که بر اساس مقررات بینالمللی فعالیت میکنند، بنابراین زمانی که تأییدیه ساخت کشتی صادر میشود، به این معنی است که شناور در سطح جهانی قرار دارد.
وی با اشاره به برنامههای صدرا برای رقابت با تولیدات خارجی، اظهار داشت: هدف ما این است که کیفیت را به سطح بالاتری برسانیم و هزینه ساخت را کاهش دهیم تا توجیه اقتصادی داشته باشد و امکان رقابت با شناورهای خارجی فراهم شود. با افزایش سطح استانداردها و ارتقای کیفیت، میتوانیم بهعنوان یک گزینه رقابتی در بازار جهانی حضور داشته باشیم.
برنامههای توسعهای در بخش سکوهای حفاری
علیپور در خصوص ساخت سکوهای حفاری تأکید کرد: ما در تلاش هستیم بهترینها را برای کشور انتخاب کنیم. اگر نیاز به تجهیزات باشد، بهترینها را تأمین خواهیم کرد و در صورت نیاز، طراحی و ساخت را با کیفیت بالا انجام میدهیم. این قرارداد در صورتی که تأمین مالی شود و حاکمیت در تسهیلگری حمایت کند، موفق خواهد بود و ما قادر خواهیم بود سکوهای مورد نیاز را بسازیم.