به گزارش خبرنگار مارین نیوز از زیباكنار، مهندس سیدمجید هدایت كه صبح امروز در مراسم افتتاح دوازدهمین همایش صنایع دریایی سخن میگفت؛ توضیح داد: یكی از مواردی كه از سوی جامعه دریایی بعنوان انتظار جامعه دریایی از دولت مطرح میشود؛ تأمین اعتبار صندوق حمایت از صنایع دریایی است. این در حالی است كه دولت امسال این مورد را در قالب لایحه بودجه به مجلس برد؛ اما نمی دانیم به چه دلیل توسط مجلس شورای اسلامی خط خورد.
وی تأكید كرد: از مجلس محترم انتظار داریم در این مورد پاسخ دهد و كمبود فعلی را در قالب لایحه بودجه سال آینده، جبران كند.
هدایت در ابتدای سخنان خود با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره اهمیت تعریف چشمانداز گفت: در سالهای اخیر شاهد تأكید مسؤولان و بویژه رییسجمهوری بر اهمیت توسعه دریامحور نیز بودهایم.
وی به اشتغالزایی بالا و حجم بالای چرخش نقدینگی در حوزه دریایی اشاره كرد و گفت: عدم توسعه كشتیسازی زیانهاس جبرانناپذیری چون عدم توسعه سواحل، عدم اشتغالزایی و... را به دنبال دارد.
معاون وزیر صنایع، حوزه دریایی را نیازمند تغییر نگاه مسؤولان به كشتیسازی دانست و گفت: از اتفاقات مهم در این بخش، تصویب قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی بود كه در آن ترجیحات مالیاتی و تعرفهای و تسهیلات حمایتی برای صنایع دریایی دیده شده است.
رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع با بیان اینكه «بازار منطقهای ساخت و تعمیر كشتی حدود 40 میلیارد دلار است»، اگر به این صنعت توجه نشود؛ این بازار بزرگ را از دست خواهیم داد.
هدایت با بیان اینكه « یكی از 10 محور صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع، صنایع دریایی است»، گفت: تلاش برای ارتقای علمی بخش دریایی، استفاده از پیمانهای منطقهای، افزایش كیفیت پیمانكاران، حمایت از بخش خصوصی، دستیابی به بالاترین سطح تكنولوژی، توسعه صنایع دریایی در سواحل و مناطق آزاد، همكاری با اندیشگاه صنایع و معادن، حمالیتهای مالی و معنوی، اصلاح ساختار مدیریتی سازمانها و شركتهای دریایی، مشاركت و پیگیری اجرای قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی از جمله اقدامات ایدرو در این حوزه بوده است.
مدیرعامل سازمان گسترش همچنین با اشاره به فعالیتهای این سازمان در كمیته فنی و اقتصادی شورایعالی صنایع دریایی، از تهیه و تدوین 4 سند مقدماتی راهبردی صنایع دریایی در این كمیته خبر داد و گفت: سازمان مدیریت صنعتی، بعنوان مشاور طرح، در حال نهاییسازی این سند است.
وی با اشاره به اهمیت فعالیت شركتهای كشتیسازی و دریایی زیرمجموعه ایدرو تصریح كرد: ایجاد شركتهایی چون ایزوایكو به 1200 میلیارد تومان سرمایهگذاری و 7 سال زمان نیاز دارد تا به چنین سطحی برسند.
هدایت بر این اساس گفت: سازمان گسترش، مشكلی با خصوصیسازی این شركتها ندارد؛ اما معتقد است كه برای آنكه اشتغال 3000 تا 4000 نفر در مجموعهای چون ایزوایكو حفظ شود؛ حمایتت جدی لازم است تا محیط كسب و كار این شركتها حفظ شود.
مدیرعامل ایدرو تأكید كرد: این حمایتها تا مدت زمان مشخصی قابل تدوام است و برای بهبود وضعیت این شركتها بعنوان لوكوموتیو صنعتی، باید اصلاح ساختار مدیریتی در آنها صورت گیرد.
معاون وزیر صنایع با اشاره به عضویت ایزوایكو در كنسرسیوم توسعه فاز 14 پارس جنوبی، گفت: ارزش قرارداد ایزوایكو در این فاز، 600 میلیون دلار است؛ در حالیكه پیش از این حضور شركتهای ایرانی در چنین قراردادهایی در سطح پیمانكاران دستچندم بود.
وی به ساخت كشتی ایران-اراك در سال جاری از سوی ایزوایكو اشاره كرد و خبر از آن داد كه كشتی ایران-شهركرد، بعنوان دومین، و ایران-كاشان، بعنوان سومین كشتی كانتینربر اقیانوسپیمای ساخت داخل، به ترتیب تا پایان امسال و آذرماه سال آینده و اولین نفتكش ساخت داخل تا پایان سال آینده تحویل خواهد شد.
مدیرعامل سازمان گسترش در پایان سخنان خود، پیشنهادهای این سازمان برای توسعه صنایع دریایی را شامل «توجه جدی به صنعت كشتیسازی در بودجه سال آینده و برنامه پنجم»، «تسریع در اجرای قانون حمایت از صنایع دریایی» و «تشكیل و آغاز فعالیت صندوق حمایت از صنایع دریایی» برشمرد.