تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۹۵۸۳
تعداد بازدید: ۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۷

بومی‌سازی مقررات IMO راهبرد اصلی برای توسعه پایدار دریایی / اتصال نخبگان دریایی به نهادهای بین‌المللی

بومی‌سازی مقررات IMO راهبرد اصلی برای توسعه پایدار دریایی / اتصال نخبگان دریایی به نهادهای بین‌المللی
رئیس هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران و مدیرعامل مؤسسه رده‌بندی ایرانیان، در جمع بیش از ۷۰ نفر از نخبگان، متخصصان و فعالان حوزه دریایی، گفت: بومی‌سازی مقررات سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) راهبرد اصلی برای تحقق توسعه پایدار دریایی در کشور است و اتصال نخبگان دریایی ایران به نهادهای بین‌المللی، کلید پیشرفت و ارتقای جایگاه کشور در حکمرانی جهانی دریایی محسوب می‌شود.

به گزارش مارین نیوز از روابط عمومی انجمن مهندسی دریایی ایران، سمینار تخصصی «آشنایی با ساختار، وظایف و مقررات سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) و مهارت‌های سندخوانی» روز گذشته (11 مرداد ۱۴۰۴) با همکاری مؤسسه رده‌بندی ایرانیان و انجمن مهندسی دریایی ایران برگزار شد. 
در جریان این سمینار، دکتر حسن‌رضا صفری، رئیس هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران و مدیرعامل مؤسسه رده‌بندی ایرانیان، با تجلیل از تلاش‌های کمیته دانشجویی انجمن و برگزارکنندگان سمینار، تأکید کرد: این رویداد، فقط یک دوره آموزشی نیست؛ بلکه نقطه اتصال نسل جدید نخبگان دریایی با نهادهای تخصصی و تصمیم‌ساز صنعت دریانوردی کشور است.
صفری با اشاره به جایگاه راهبردی IMO در توسعه دریایی کشور اظهار داشت: سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO)، نهاد تخصصی سازمان ملل در تدوین مقررات جهانی دریانوردی است و نقش آن فراتر از تنظیم مقررات است؛ بستری حیاتی برای تأمین منافع ملی، توسعه فناوری، کاهش ریسک‌های بین‌المللی، و ارتقای جایگاه ایران در حکمرانی جهانی به شمار می‌رود.
وی سه بُعد اصلی اهمیت این سازمان برای ایران را چنین برشمرد:
1. امنیت ملی: حضور مؤثر در کمیته‌هایی نظیر MSC و MEPC باعث مشارکت در مقرراتی می‌شود که مستقیماً بر بنادر، تردد دریایی و ایمنی کشتی‌ها تأثیر می‌گذارد.
2. کاهش اثر تحریم‌ها: با انطباق تدریجی با الزامات بین‌المللی، می‌توان از تحمیل جریمه‌ها و محدودیت‌های عملیاتی پرهیز کرد.
3. دسترسی به فناوری نوین: اسناد IMO در حوزه‌هایی مانند مدیریت آب توازن، کاهش GHG و ایمنی سازه‌ای، نقشه راه فناوری آینده محسوب می‌شوند.
وی افزود: ما در انجمن مهندسی دریایی ایران و مؤسسه رده‌بندی ایرانیان، با اتخاذ سه رویکرد کلیدی شامل پایش هوشمند اسناد سازمان IMO، بومی‌سازی خلاقانه مقررات با هدف تبدیل آن‌ها به فرصت‌های فناورانه، و توسعه دیپلماسی فناورانه از طریق مشارکت در پروژه‌های بین‌المللی، تلاش می‌کنیم صنعت دریایی کشور را برای مواجهه فعال با الزامات جهانی آماده سازیم.
او به پروژه‌هایی اشاره کرد که از دل همین مقررات به فرصت تبدیل شده‌اند: طراحی و ساخت سامانه‌های تصفیه آب توازن، حسگرهای پایش آلاینده‌های دریایی، سامانه‌های مدیریت سوخت و کربن، و توسعه نرم‌افزارهای بومی.
صفری تأکید کرد: یکی از اولویت‌های مغفول‌مانده در مسیر توسعه دریایی کشور، بهره‌برداری فعال از ظرفیت‌های فنی و مالی نهادهای بین‌المللی همکار با سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) مانند NORAD (آژانس همکاری توسعه نروژ) و GEF (صندوق جهانی محیط زیست) است. این نهادها نه‌تنها از پروژه‌های مهم زیست‌محیطی و فناورانه IMO مانند GloBallast، GloFouling، و GloMEEP حمایت کرده‌اند، بلکه می‌توانند برای کشورهایی مانند ایران نقش مهمی در انتقال فناوری، ارتقای استانداردهای ایمنی و زیست‌محیطی، و جذب سرمایه بین‌المللی ایفا کنند. 
وی افزود: اگر این نهادها را نه صرفاً به‌عنوان کمک‌کننده، بلکه به‌عنوان فرصتی برای توسعه ظرفیت‌های فناورانه و شکل‌گیری کسب‌وکارهای دانش‌بنیان دریایی در نظر بگیریم، می‌توانیم بسیاری از تهدیدهای ناشی از الزامات سخت‌گیرانه بین‌المللی را به فرصت تبدیل کنیم.
در پایان سخنان خود، صفری خطاب به شرکت‌کنندگان گفت: این دوره فقط انتقال دانش نیست؛ کارگاه خلق آینده صنعت دریایی ایران است. از شما انتظار می‌رود اسناد IMO را نه برای مدرک، بلکه برای نوآوری و ایجاد استارتاپ‌های تخصصی مطالعه کنید.
وی ابراز امیدواری کرد که این دوره منجر به توسعه فناوری‌های بومی در حوزه‌هایی چون سوخت‌های کم‌کربن، حضور پررنگ‌تر ایران در کمیته‌های IMO و تبدیل مؤسسه رده‌بندی ایرانیان به مرجع فنی منطقه‌ای شود.

استقبال چشمگیر از سمینار و تشکیل کارگروه MEPC 84
مهندس شیرین جعفری، مدرس این دوره، در حضور بیش از ۷۰ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های دریایی کشور، نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی، صنایع دریایی، و شرکت کشتیرانی حافظ که به‌صورت حضوری و مجازی در سمینار شرکت داشتند، به‌تشریح ساختار سازمان IMO، نحوه فعالیت کمیته‌های تخصصی، فرآیند تدوین مقررات، و مهارت‌های سندخوانی فنی پرداخت.
با استقبال شرکت‌کنندگان و تعاملات شکل‌گرفته در جریان این رویداد، مقرر شد کارگروه تخصصی برای بررسی مستندات اجلاس MEPC 84 تشکیل شود. همچنین، پیشنهاد شد دوره‌های تخصصی‌تری در حوزه اسناد فنی، الزامات نوین زیست‌محیطی، و سامانه‌های نوین ایمنی برگزار گردد.
این سمینار گام مؤثری در جهت ارتقای دانش نخبگان دریایی، هماهنگی فناورانه با استانداردهای جهانی و توسعه تعاملات فنی و دیپلماتیک ایران در بستر سازمان بین‌المللی دریانوردی ارزیابی شد./

بومی‌سازی مقررات IMO راهبرد اصلی برای توسعه پایدار دریایی / اتصال نخبگان دریایی به نهادهای بین‌المللی

برچسب ها: مهندسی دریا ، مهندسی دریایی ، موسسه رده بندی ایرانیان ، انجمن مهندسی دریایی ایران ، کمیته دانشجویی انجمن مهندسی دریایی ایران ، International Maritime Organization (IMO) ، IMO ، Maritime Safety Committee ، کمیته MSC ، کنوانسیون SOLAS ، SOLAS ، کمیته MEPC ، Marine Environment Protection Committee ، مدیریت آب توازن کشتی ، مدیریت آب توازن ، Ballast Water ، Greenhouse Gases ، گازهای گلخانه‌ای ، NORAD ، Norwegian Agency for Development Cooperation ، GloFouling ، GloMEEP ، GloBallast ، MEPC 84 ، دریا ، دریایی ، دریامحور ، توسعه دریامحور ، محیط شناسی دریا ، محیط زیست دریایی ، سازمان حفاظت از محیط زیست ، معاونت دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست ، سازمان بنادر و دریانوردی ، سازمان راپمی ، تغییرات اقلیمی ، اکو سیستم های دریایی ، مقررات بین‌المللی دریانوردی ، توسعه پایدار دریایی ، بومی‌سازی مقررات IMO ، ایمنی دریایی ، ایمنی کشتی‌ها ، ایمنی دریانوردی ، سند راهبردی ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ، کنوانسیون ایمنی جان اشخاص در دریا ، سوانح دریایی ایران ، دیپلماسی فناورانه ، سندخوانی فنی ، حسن رضا صفری ، سازمان شیلات ایران ، وزارت نیرو ، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، کشتیرانی حافظ ، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، سازمان صنایع دریایی ، دانشگاه صنعت نفت ، دانشگاه صنعتی قم ، دانشگاه صنعتی شریف ، دانشگاه صنعتی اصفهان ، دانشگاه صنعتی شاهرود ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ، دانشگاه خلیج فارس ، دانشگاه علم و صنعت ، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ، دانشگاه تهران ، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر ، دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خامنه‌ای ، دانشکده مکانیک ، دانشکده فنی و مهندسی ، دانشجویان مهندسی دریا ، دانشجویان دریایی ، نخبگان ، نخبگان دریایی ، وزارت صنعت، معدن و تجارت ، وزارت جهاد کشاورزی ، وزارت راه و شهرسازی ، وزارت نفت ، وزارت امور خارجه ، وزارت امور اقتصادی و دارایی ، سازمان بازرسی کشور ، سازمان توسعه دریامحور ، سیاست های کلی توسعه دریامحور ، ics
ارسال نظر