تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۱۱۲۴
تعداد بازدید: ۱۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: این شهرستان با واقع شدن در دهانه اقیانوس هند به عنوان آبراه ترانزیتی و بازار مطلوب اقتصادی برای صید، صیادی و انواع آبزیان دریایی در جهان است.
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: این شهرستان با واقع شدن در دهانه اقیانوس هند به عنوان آبراه ترانزیتی و بازار مطلوب اقتصادی برای صید، صیادی و انواع آبزیان دریایی در جهان است.
به گزارش مارین نیوز، مهرداد میرزایی با تشریح پتانسیل و ظرفیتهای شیلاتی اظهار داشت: نقاط مختلف سیستان و بلوچستان با آب و هوای چهار فصل، مستعد برای هرگونه فعالیت شیلاتی، کشاورزی و دامپروری است. 
وی گفت: صید و صیادی در سواحل مکران و دریای عمان اهمیت ویژه ای دارد و بیش از 25 هزار نفر صیاد در 11 بندر چابهار و کنارک 70 درصد تن ماهیان کشور را تولید می کنند. 
وی ادامه داد: 36 درصد صید در آب های جنوب کشور، 31 درصد صید کل کشور و 20 درصدکل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) مربوط به بنادر چابهار و کنارک است. 
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: علاوه بر صید انواع ماهی ها در چابهار دریای عمان انواع گونه های آبزیان دارد که قیمت و ارزش آن به مراتب صرفه اقتصادی بهتری نسبت به ماهی دارد. 
میرزایی بیان کرد: خیار دریایی، جلبک ها، شاه میگو(لابستر)، صدف و خرچنگ از گونه های با ارزش دریا هستند که در دنیا کاربردهای گوناگون دارند و با اهمیت ترین گونه دریایی برای صادرات و ارزآوری بالا هستند. 
وی گفت: کارشناسان شیلات مطالعات خوبی را در خصوص آبزیان یاد شده انجام دادند و در آینده ای نزدیک با تشویق سرمایه گذاران و ورود آنان به این مقوله اتفاقات خوبی برای نخستین بار در بحث صید گونه های ناشناخته در بنادر چابهار و کنارک اتفاق خواهد افتاد. 
وی با بیان اینکه جلبک دریایی یکی از ذخایر غنی موجود در منطقه است که بیش از 180 گونه مختلف آن شناسایی شده، خاطرنشان کرد: این دسته از گیاهان دریایی در صنایع نساجی، دارویی، غذایی، بهداشتی، آرایشی و آزمایشگاهی کاربردهای بسیار متنوعی دارند. 
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: خیار دریایی از دیگر گونه های با ارزش است که میزان پروتئین آن 81 درصد وزن خشک آن را تشکیل می دهد و براساس بررسی های بعمل آمده سموم بدست آمده از خیار دریایی، خواص ضد ویروسی، ضد تومور، سرطان و بارداری داشته و در صنعت داروسازی کاربرد گسترده ای دارد. 
میرزایی افزود: کشت و پرورش صدف خوراکی یکی از تولیدهای نوین و درآمدزا در مناطق ساحلی مکران است که می تواند در تولید پروتئین حیوانی ارزان قیمت و در نتیجه مبارزه با سوء تغذیه پروتئینی نقش داشته باشد. 
وی گفت: برای بهره برداری از انواع گونه های دریایی ارزشمند در دریای عمان در افق 1404 برنامه ریزی و اقدامات لازم در حال انجام است تا با افزایش میزان تولیدات شیلاتی، توسعه آبزی پروری در سواحل مکران و بهره برداری از گونه های ناشناخته مانند صدف، جلبک، خیاردریایی و خرچنک بتوانیم اشتغال بیشتر و سهم بیشتری در صادرات این گونه ها داشته باشیم. 
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان اظهار امیدواری کرد: با ارتقای جایگاه صید و آبزی پروری بتوانیم گامی اساسی در تامین رفاه بیشتر جامعه صیادی در منطقه و حتی کشور برداریم. 
میرزایی بیان کرد: سیستان و بلوچستان رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از کشور اندونزی و رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند را دارد. 
وی بیان کرد: سرمایه گذاری در بحث شیلات به صرفه ترین راه و اقتصادی ترین فعالیت در سواحل مکران در چابهار است. 
چابهار در 700 کیلومتری جنوب زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان (مکران) واقع شده است. 



منبع: ایرنا چابهار


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: