تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۰۴۰
تعداد بازدید: ۹۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه مناطق آزاد سلیقه ای اداره می شوند و دید درست اقتصادی بر آنها حاکم نیست، گفت: درآمدهای آن به بخش های خصوصی سر ریز می شود و ما کاملاً در بحث درآمد زایی از طریق بنادر آزاد شکست خورده ایم.
به گزارش مارین نیوز، جمشید پژویان در مورد وضعیت بنادر آزاد و نقش آنها در اقتصاد کشور، اظهار کرد: در دهه گذشته مناطق و بنادر آزاد از این جهت مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گرفت که ازلغو برخی قوانین و مقررات دست و پا گیر کشور های در حال گسترش استفاده می کردند.
وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: با سرمایه گذاری کشور های صنعتی اروپایی در کشور هایی مانند چین و تایلند منجر به توسعه آن ها شد اما با کمال تاسف سیاست های اقتصادی ما مانند شیپوری با یک دهنه گشاد است که مشکلاتی راه به بار می آورد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید براینکه بنادر آزاد کشور در نوار شمالی و جنوبی محلی برای جذب سرمایه گذاری خارجی نیست، اضافه کرد: مزیت های تجارت جهانی در بدنه مناطق و بنادر آزاد ایران دیده نمی شود.
عضو سابق شورای رقابت با اشاره به این نکته که بنادر و مناطق آزاد در شمال و جنوب کشور به محل واردات تبدیل شده است، ابراز کرد: مناطق آزاد رقیب جایگاه های واردات رسمی مانند گمرک شده است و منابع و درآمد های گمرکی به کلی از بین نرفته و به مقدار قابل توجه کاهش یافته است.
پژویان با بیان اینکه  مناطق آزاد سلیقه ای اداره می شوند و دید درست اقتصادی بر آنها حاکم نیست، تصریح کرد: درآمدهای آن به بخش های خصوصی سر ریز می شود و ما کاملا در بحث درآمد زایی از طریق بنادر آزاد شکست خورده هستیم.
کارشناس مسایل اقتصادی در خاتمه اظهار کرد: در سی سال گذشته در مجلس دعوا بر سر این است که هر نماینده منافعش را در منطقه آزاد در نظر بگیرد که این یک رقابت غلط و ناسالم است و از این ظرفیت بهره برداری غلط شده است.

منبع : کاسپین 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
Captain
|
United Kingdom
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
0
0
ميشه يكي از پيروزيهاي بنادر را ترضيح دهيد؟ يه جوري ميگه شكست خوررديم انگار تو اين سي ساله در رنكينگ بهترين بنادر دنيا بوديم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: