تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۱۰۹
تعداد بازدید: ۱۷۴۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
درحالیکه توان داخلی کافی برای ساخت انواع شناورهایی دریایی وجود دارد، دولت قصد دارد ۲.۴ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی را صرف خرید کشتی از کره جنوبی و چین کند.
به گزارش مارین نیوز، انتشار اخباری درباره قرارداد ایران با کره جنوبی برای خرید 27 فروند کشتی شباهت زیادی با تلاش وزارت راه برای خرید ایرباس و بوئینگ از اروپا و آمریکا دارد، با این تفاوت که فناوری ساخت هواپیماهای مسافری با کیفیت روز فعلا در داخل وجود ندارد، اما فناوری ساخت کشتی و سایر سازه های دریایی در ایران وجود دارد و سالهاست که امکان فنی آن در بومی سازی شده است.
اگرچه مسئولان دولت یازدهم اطلاع رسانی صحیح انجام نداده اند و شفاف برخورد نمی کنند، اما روزنامه وال استریت ژورنال، به نقل از منابع آگاه نوشت، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت نفت فلات قاره ایران به توافقاتی مقدماتی با شرکت‌های کشتی سازی کره جنوبی برای ساخت کشتی و سکوهای نفتی به‌ارزش حدود 2.4 میلیارد دلار دست یافته‌اند.


آمارها نشان می دهد که حدود 7 هزار شناور در ناوگان کشتیرانی ایران فعالیت می کنند که عمده آنها فرسوده بوده و نیازمند بازسازی هستند. بازسازی این حجم عظیم از شناورها اشتغال زایی بسیار زیادی انجام می دهد که می تواند ضمن ارتقا توان فنی و مدیریتی کشور، به دلیل زنجیره تامین گسترده ای که در صنایع کشتی سازی وجود دارد، به صنعت نیمه جان فعلی کشور رونق دهد. حدود 60 درصد از قطعات موردنیاز برای ساخت کشتی در خارج از مجموعه کارخانه انجام می شود که در صورت سپرده شدن به کارخانجات داخلی نقش ممتازی را در خروج از رکود عمیق ایفا خواهد کرد.
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از کشتی‌های کانتینری، کشتی‌های فله‌بر و تانکر استفاده می‌کند که برای تامین آنها به جای مراجعه به توان داخلی یادداشت تفاهمی را با شرکت هیوندای میپو داک یارد برای ساخت 10 تانکر حمل فرآورده‌های نفتی و حداقل 6 کشتی فله‌بر امضا کرده است. این کار منجر به صدور اشتغال داخل به کره و چین شده و محروم ماندن صنایع داخلی را به دنبال خواهد داشت. قیمت هر تانکر حمل فرآورده‌های نفتی حدود 30 میلیون دلار و کشتی‌های فله‌بر حدود 20 میلیون دلار است. ظاهراً کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین در حال مذاکره با شرکت هیوندای برای 6 کشتی کانتینری 14500 هرکدام به‌قیمت حدود 115 میلیون دلار است. شرکت کشتیرانی دالیان چین نیز در رقابت برای ثبت سفارش ساخت کشتی از طرف ایرانی است.
برخی کارشناسان معتقدند، محاسبات نشان داده است که برای کشوری که تامین کننده تجهیزات جانبی باشد به ازای هر شغل داخل کارخانه اصلی تا 5 شغل در بیرون کارخانه ایجاد می شود و برای کشوری که خود توان قطعه سازی نداشته باشد به ازای هر شغل داخل کارخانه، یک شغل در بیرون کارخانه ایجاد می شود. بنابراین سفارش ساخت کشتی به خارج یعنی از دست دادن حجم عظیمی از اشتغال. این آمار نشان می دهد که صنعت کشتی سازی کارکردی شبیه به بخش مسکن در اقتصاد دارد که به دلیل داشتن پیوند با بخشهای مختلف تولیدی به چهارراه رونق و اشتغال تبدیل می شود.
ناصر فلاحی رییس انجمن سازندگان شناور، تجهیزات و سازه های دریایی ایران گفت: تجربه بیش از 40 سال تولید سازه های دریایی در کشور وجود دارد که در صورت توجه و اعتماد به صنایع داخلی نیازی به خرید کشتی از خارج نیست. حتی اگر قصد ساختن در داخل هم از طرف دولت وجود نداشته باشد باز هم منطقی نیست که دلارهای خود را خرج کشتی خریدن کنیم. نیاز به کشتی را اگر با اجاره کردن برطرف کنیم منطقی تر از خرید از کره و امثالهم است. بهتر است مسئولان به یک سوال ساده پاسخ دهند؛ این همه کشتی ایرانی در کجا تعمیر می شود و درآمد سرویس آنها به چه کشور یا کشورهایی می رسد؟

آمارهای اعلام شده ازطرف مسئولین کشور نشان می دهد که ایران از سال 1380 تا 1393 توانسته است 250 فروند شناور سایز متوسط (زیر 5 هزار تن GT) بسازد که به طور متوسط سالیانه 19 فروند تولید شده و سهم آن کمتر از یک درصد جهانی است و رتبه 29 را در دنیا به خود اختصاص داده است. ناوگان ایران یکی از بزرگترین ناوگانهای کشتیرانی دنیا با حدود 120 فروند کشتی اقیانوس پیمای تجاری و بیش از70 فروند نفتکش است که در صورت فعال شدن صنعت تعمیرات آن؛ به تنهایی توان داخلی زیادی را ایجاد می کند.
صنعت کشتی سازی یکی از موتورهای صنعت و اشتغال است و به عنوان نمونه آمارهای رسمی در انگلیس نشان می دهد که صنعت کشتی سازی این کشور برای بیش از 537 هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

منبع : تسنیم 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
2
2
خرید کشتی از خارج بسیار کار درستی هستش چرا که در غیر اینصورت شرکتهای کشتیرانی نیز به مانند شرکتهای کشتی ساز ورشکسته میشوند.
حاجی ایوبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
1
1
با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی و هم اینکه توان ساخت کشتی های مورد نظر در کشور وجود دارد ،نباید چنین کاری صورت پذیرد.
مسئولان میتوانند با ساخت کشتی های مورد نیاز خود در داخل کشور هم چرخ اقتصاد کشتی سازی ها را به راه بیاندازند و هم نیاز شرکت های کشتیرانی را مرتفع کنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
1
1
برادر عزیز وقتی ساخت کشتی در داخل 10 سال طول میکشد چگونه میشود تولید کرد و صنعت کشتیرانی را از ورشکستگی نجات داد.
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
چرا نمیخواهید قبول کنید که صنعت کشتی سازی یک صنعت مونتاژ است و شرایطی که تحریم برای ایران ایجاد کرد باعث تاخیر این سفارشات شد. چون تجهیزات وارد نمیشد و قیمت دلار بالا رفت. مگر نه این سفارشات به موقع تحویل داده می شد. حالا که تحریم ها برداشته شده باید با کمک هم این صنعت را رونق داد و به فکر آیندگان بود.
هالو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
0
0
شما اول بفرمایید این قراردادها در کجا امضا شد . در ایران یا کره و چین ؟ یعنی مذاکرات چطور ؟ بازدید از توانمندیها طرف چطور .؟ چه کسانی رفتند برای بازدید و لابی گذاشتن و مذاکرات و ساخت و ساز . حق ماموریت دادند یا نه . چقدر دادند ؟ حالا بیا پیدا کن پرتغال فروش را !
شرایط و زیر ساخت در کشور فراهم نیست ؟ خب بجای خرید مثلا 7 نفتکش پول یکی را میدادند برای ایجاد زیر ساخت ! چی میشد خدا را که خوش می آمد بنده خدا را هم خوش می آمد حداقل اش بازنشسته دو باره بکار گرفته زیر کولر که کار خودشان را دارند یک سری جوان بیکار و ((خدایی )) متخصص و باغیرت صاحب کار می شدند اگر می گویم با غیرت و متخصص یک بار به یکی از سایت های کشتی سازی بروید و ببینید این جوانان با چه پشتکاری دارند کار می کنند در حالی که بعضا 3 ماه هم حقوق نگرفته اند . و اقتصاد را در یابید . والله چین با ارزان فروشی تمام بازار دنیا را گرفته . ما با توجه به اینکه بیشتر مراکز تولیدی ما خوصولتی است و هنر اینها در ارایه آمار است و حساب و کتاب . حاضریم تولید کنیم در انبار بماند و از بین برود ولی آن را به بازار های منطقه ندهیم چون گفته ایم که توجیه اقتصادی ندارد .
زمانی ما لباس صادرات میکردیم به روسیه . کت و شلوار . پیراهن . البسه چرمی . کفش . پیراهن . پیراهن . لباس بچه گانه . از نگاه کردن به این اقلام انسان لذت می برد . در بهترین شرایط از نظر کیفیت . ولی چی شده که این بازارها را از دست داده ایم . فقط این باراها را از دست ندادیم . کارگران ما را بیکار و بی حقوق کرده ایم . صنایع ما را به بانکها تقدیم کرده ایم . نساجی را از دست داده ایم . حتی نفرات متخصص در اقتصاد را از رده خارج کرده ایم . چون اینها یا بدهکار بانکی هستند یا بدهکار مالیاتی و ممنوع الخروج . والله همه نیامده بودند وام بگیرند بعدش ندهند . همانطوریکه رهبر معظم انقلاب فرمودند بعضی از اینها نیاز به کمک دارند و باید کمک بشوند . ما ایرانی هستیم خوش ذوق و نکته سنجیم ما مینیاتور داریم یعنی دقیق هستیم همانطوری که باز رهبر انقلاب فرمودند جوانهای این کشور موشک می سازند با کمترین انحراف در نقطه زنی .
یعنی نمی توانیم از کالاهای چینی و تایلندی و هندی و ترکیه ایی . سبقت بگیریم .
می توانیم . خیلی خوب هم می توانیم . اما دچار رخوت شده ایم از اینکه آنان که می توانند و میخواهند که نه برای نام . بلکه برای نان زحمت بکشندند و حلال بر سفره هاشان باشد را مدیرانی مدیریت می کنند که در طول یک ماه اگر بخواهی پنج دقیقه آنها را ببینی مقدور نمی شود چون همش جلسه دارند . همش جلسه دارند همش جلسه دارند . یعنی فقط جلسه دارند .
آقای مدیر که با ماشین شاسی بلند اداره میروی و می آیی کولر هم روشن در ماه یک مثل اون جوان متخصص و با غیرت بیا زیر آفتاب نه منتظر تاکسی بلکه منتظر اتوبوس باش که باید ایستاده طی طریق کنی و بعد وارد کارگاه و سایت شو لباس کاری را که از عرق دیروز هم بو گرفته و هم چوب شده را بپوش و بعد برو چندتا چکش محکم بزن و بعد به جای اینکه آبدارچی را صدا کنی تا برات آب خنک بیاورد یه ششصد متر راه برو و امید داشته باش که آبسرد روشن باشه و یک لیوان اب بخور و دو لیوان هم بریز روی سرت . بعد پول این مملکت را بده دست کره ایی ها و چینی ها . اره مدیر جان تو ، توی جلسه بشین .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: