تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۲۳۴
تعداد بازدید: ۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
سفیر ایران در عشق آباد گفت که بنادر استان مازندران بزودی به بارانداز کالاهای صادراتی به کشور ترکمنستان تبدیل می شود.
به گزارش مارین نیوز، سید محمد احمدی روز دوشنبه در نشست با فعالان اقتصادی مازندران در اتاق بازرگانی استان در ساری افزود : براساس برنامه ، حمل ونقل دریایی جایگزین حمل ونقل زمینی برای انتقال کالاهای صادراتی ایران به ترکمنستان می شود. 
سفیر ایران در عشق آباد ادامه داد : براساس این برنامه ریزی باید تمام کالاهای صادراتی ایران از سراسر کشور برای ارسال به ترکمنستان به بنادر مازندران انتقال یافته و از طریق دریای خزر به آن کشورصادر شود. 
احمدی گفت که بنادر امیرآباد ، فریدونکنار و نوشهر برای انتقال این کالاها در نظر گرفته شد. 
سفیر ایران در ترکمنستان افزود : همچنین کالاهای ترانزیتی ترکمنستان نیز برای صدور به کشورهای جهان با انتقال به بنادر مازندران به کشورهای دیگر صادر می شود. 
وی افزود : این استان ظرفیت های لازم را برای بردوش کشیدن این مسئولیت دارد و باید در این حوزه فعال تر عمل کند. 
احمدی عمل نکردن به تعهد از سوی تجار ایرانی ، صدور کالاهای نامرغوب ، کاهش ارزش پول ترکمنستان و مبادلات بانکی را مهم ترین مشکل برای صادرات کالا ی ایرانی به ترکمنستان برشمرد. 
وی افزود : ما برای حضور پایدار در بازار ترکمنستان نیاز داریم تا علاوه بر انجام تعهد دو طرفه، کالاهای مرغوب را به آن کشور صادر کنیم. 
سفیر ایران در عشق آباد رقابت مخرب داخلی تجار را از دیگر مشکلات برای صادرات کالای ایرانی به ترکمنستان دانست و گفت باید با تشکیل نهاد حمایتی واحد ، فعالیت های صادراتی از این طریق انجام شود تا رقابت مخرب تجار ایرانی با یکدیگر ضربه به صادرات وارد نکند. 
وی افزود : سفارت ایران آمادگی هرگونه همکاری را با فعالان اقتصادی ایرانی به خصوص استان های حوزه دریای خزر برای صادرات کالا به عشق آباد دارد. 
احمدی با اشاره به رایزنی برای صدور رواید فرودگاهی و برقراری پرواز عشق آباد - مشهد و عشق آباد- تهران ، ابراز امیدواری کرد تا با برقراری این پروازها مشکلات تردد هوایی نیز بر طرف شود. 
وی با اشاره به کمبود دلار در ترکمنستان و دریافت مطالبات تجار ایرانی گفت که در صورت تمایل تجار ایرانی، این مطالبات می تواند به صورت پایاپای از طریق واردات کالاهای مورد نیاز از ترکمنستان تامین شود. 
او افزود : برای دریافت سایر مطالبات تجار ایرانی از تجار ترکمنی نیز رایزنی با بانک صادرات ایران صورت گرفت تا این بانک بتواند با دریافت این مطالبات آن را به صورت ریالی به تجار پرداخت کنند. 
جمهوری اسلامی ایران با ترکمنستان حدود یکهزار و 200 کیلومتر مرز مشترک دارد و در سال 93 حدود یک میلیارد دلار صادرات به آن کشور داشت .
صادرات ایران به ترکمنستان در مقایسه با یک دهه گذشته حدود 10 برابر شد. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: