تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۲۳۸
تعداد بازدید: ۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
شنبه، ٢ مردادماه، سنه ٩٥: پارس جنوبی این روزها داغ و رطوبتش بالاست، بالای ١٠٠ درصد، با کمتر از ٥ دقیقه ایستادن در فضای آزاد همه لباست خیس می شود خیس خیس، اما این دلیل توقف کار درپارس جنوبی نیست؛ قلب اقتصاد ایران در عسلویه می تپد.
مارین نیوز - ساعت ١٤:٣٠ در اسکله بندری پارس، خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران آماده اند تا پس از پایین رفتن از ١٠ پله وارد شناور «پارمیدا» شوند، آخرین نفر که سوار شد، کاپیتان تنگستانی، سکان شناورش را به حرکت در می آورد، ١١٠ کیلومتر به مقصد مانده است؛ دریا آرام است، آرامش پیش از طوفان.
پسر پنجساله ام پیش از حرکت می پرسد: مامان ماموریت عسلویه خوش می گذره؟ می گویم: هوا اینجا خیلی گرمه. می پرسد: «درجه هوا چنده» می گویم: بالای ٥٠ درجه است، با لحن بچگانه خود ادامه می دهد: «پس مامان خیلی گرمه»

اوضاع در ساعات اولیه خوب است، هیجان دریا و نصب سکوی فاز ٢١ پارس جنوبی در کمتر از ١٠ روز از نصب سکوی فاز ١٩A پارس جنوبی، دیدن نصب سکو و ثبت لحظات آن. شناور اوشنیک ٥٠٠٠ آماده است، نمایندگان رسانه ها در حال رایزنی برای رفتن روی اوشنیک ٥٠٠٠ هستند اما کمتر به نتیجه می رسند همه شرایط منوط به سکاندار اوشنیک است.
اوشنیک ٥٠٠٠ یکی از بزرگترین شناور های چندمنظوره عملیات فراساحلی (عملیاتی/لوله گذار) در دنیاست. این شناور یک دارایی راهبردی برای صنعت دریایی کشورمان است. این شناور قابلیت جابجایی سکوهایی با وزن چهارهزار و ٥٠٠ تن را دارد و برای نصب بسیاری از پروژه های نصب سکو و لوله گذاری استفاده شده است.


سرعت «پارمیدا» بالا نیست، ٢ ساعت پس از ترک اسکله بندری پارس کم کم فلرها و سکوها مشخص می شوند، اما شعله مشعلها به دلیل شرایط جوی و بدی هوا واضح نیست، همه چیز تیره و تار است، حرکت شناور سبب ایجاد موج زیبایی در خلیج همیشگی فارس شده است؛ خلیج فارس حتی اگر هوا خوب نباشد و تیره و تار باشد باز هم زیباست؛ وجود منابع عظیمی از نفت و گاز، خلیج فارس را به منطقه ای راهبردی برای ایران و جهان بدل کرده است و مسیر انتقال نفت کشورهایی چون کویت، عربستان و امارات متحده عربی است. بنادر مهمی همچون بندرعباس، شارجه، دوبی، ابوظبی در حاشیه خلیج فارس واقع شده اند.

صدای موتور شناور که اوج می گیرد، دلفین های باهوش پدیدار می شوند، نه یکی، نه دوتا، شاید بتوان گفت حداقل ٢٠ دلفین ما را همراهی می کردند، شاید زیبایی حرکت گروهی دلفین ها سبب شد تا برای دقایقی نمایندگان رسانه ها حرکات پر تلاطم شناور را فراموش کنند و به زیبایی این حرکت گروهی دلفین ها خیره شوند؛ دلفین ها به دلیل هوش بالا، ظاهر دوستانه و جنب و جوش همیشگی‌شان از گذشته و در طول تاریخ توجه انسانها را به خود جلب کرده‌اند، آنها نه تنها در فرهنگ و هنر آدمیان حضور پیدا کرده‌اند، که انسانها از دلفین‌ها برای کاربردهای گوناگونی چون یافتن ماهی، مین‌یابی بهره گرفته‌اند؛ می گویند دلفین ها فرهنگ بالایی دارند.

با رفتن دلفین ها، شرایط به حال عادی باز می گردد و هیجان فروکش می کند؛ وجود سکوهای متفاوت در طول مسیر بر جذابیت این بازدید دریایی افزوده است؛ ایران هم اکنون با سکوهای عظیمش  در پارس جنوبی حدود ٤٣٠ میلیون مترمکعب از این میدان مشترک با قطر برداشت می کند و قرار است با وارد مدار شدن پنج فاز متعارف تا پایان امسال این رقم به ٥٤٠ میلیون مترمکعب در روز برسد؛ پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان است، که به طور مشترک در خلیج فارس و در آبهای سرزمینی ایران و قطر واقع شده‌ است. این میدان گازی میان ایران و قطر مشترک بوده و در قطر، میدان گازی گنبد شمالی نام دارد. ایران و قطر از ابتدای برداشت از این میدان مشترک همواره در رقابت برای برتری در بهره‌برداری از منابع آن بوده اند.
می گویند، در صورت برداشت کامل گاز این میدان، انرژی ۱۰ سال کل ساکنان کره زمین تامین می‌شد؛ مساحت این میدان ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است که ۳۷۰۰ کیلومتر مربع آن در آبهای سرزمینی ایران و ۶۰۰۰ کیلومتر مربع آن در آبهای سرزمینی قطر قرار دارد.

پس از چهار ساعت و نیم؛ کمی بیشتر یا کمتر، به موقعیت نصب سکو فاز ٢١ می رسیدیم، نمایندگان رسانه جلوی شناور تجمع کردند، اوشنیک آرام گرفته است اما دریا آرامش همیشگی اش را ندارد، شاتر دوربین ها پشت هم می زند؛ نمی دانم چند تا، اما زیاد است در لحظه نزدیک شدن  «پارمیدا» به «اوشنیک» شاید شاتر دوربین عکاسان به ٢٠، ٣٠ شایدم ٤٠ تا در هر دقیقه رسیده باشد؛ طلوع خورشید پارس جنوبی اینک در محل نصب سکوی فاز ٢١ پارس جنوبی در حال غروب است؛ به یاد ماندنی است این لحظه؛ جایی که تنها غرور ملی معنا می شود و اگر نبودند اینان، به جرات می گویم و البته اعتقاد دارم ایران آبادی نداشتیم. غیرت، مردانگی، جوانمردی .... همه صفتهای خوبی که در این جوانمردان جمع شده است که برای اعتلای ایران تلاش می کنند؛ اینجا سیاست معنا ندارد و اینان اهل سیاسی بازی نیستند، اینجا فقط کار انجام می شود و چه بهتر بود سیاستمداران هم به همه این کارها و اجرای پروژه ها با عینک ملی بنگرند و نه با عینک بدبینی. ایران باید ایران بماند با مردان همیشه در صحنه اش.
راه اندازی سکوی فاز ٢١ پارس جنوبی روزانه یک میلیارد فوت مکعب معادل ٢٨,٣ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت گاز ایران از مخزن مشترک پارس جنوبی می افزاید.

مشکلات اصحاب رسانه در این سفر و مشابه آن بماند برای خودشان که پستی و بلندی ها زیادی را دیدند و تجربه کردند، اما «پارمیدا» آرام نشد، تلاطم و حرکتش پس از غروب آفتاب شدیدتر شد، خبرهای خوبی در راه نبود؛ نصب سکو باید با همه جنبه های ایمنی انجام شود و مهمترین آن شرایط آب و هوایی یعنی میزان موج و سرعت آب است؛ موج آن شب (دوم مردادماه) گهواره ای بود آنگونه که آقای فرخ علیخانی؛ مدیرمهندسی نفت و گاز شرکت نفت وگاز پارس گفته بود؛ اما نه آرامش گهواره ای که از کودکی به یاد مانده است.
برای مطمئن شدن از شرایط آب و هوایی برای نصب سکو، به طور معمول ٢ سایت آب و هوا  به صورت همزمان بررسی می شود و اگر هر ٢ سایت با هم شرایط هوا را تایید کنند، عملیات انجام می شود در غیر این صورت عملیات به دلیل شرایط ایمنی (Safety) متوقف می شود این گزارشها هر ٦ ساعت چک می شود، برای نصب سکوی فاز ٢١ و در آخرین گزارش دریافتی ( ساعت ٢٢:٠٠) یکی از سایتهای آب و هوا، پیش بینی کرده بود موجهای متوسط و بزرگ از جنوب خلیج فارس به محل نصب سکو نزدیک می شود و همین موضوع عملیات را متوقف کرد؛ گزارش بعدی آب و هوا قرار بود ساعت چهار صبح (یکشنبه، ٣ مردادماه) دریافت شود و این به آن معنا بود که تا ساعت چهار صبح خبری از نصب سکوی نیست؛ سکوی فاز ٢١ پارس جنوبی که بارگیری آن شنبه (پنجم تیرماه) انجام شد و در تاریخ ١٣ تیرماه به همراه سکوی ١٩A پارس جنوبی با شناور ابوذر ١١٠ به سمت پارس جنوبی حرکت کرد، ٢ هزار و ٧٠٠ تن وزن دارد. طراحی، مهندسی، ساخت و اجرای این سکو از سوی متخصصان ایرانی انجام شده است.

مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس می گوید: می خواهم مشورتی با شما بکنم (خطابش به نمایندگان رسانه هاست)؛ روح مشورت و همفکری هنوز زنده است؛ با توجه به شرایط آب و هوایی تصمیم شما برای ماندن چیست؟ خودش اما می گوید: شرایط برای ماندن شما با توجه به این که این شناور سبک است چندان مناسب نیست و سبب دریازدگی شما می شود؛ دریازدگی که پیش از این گفته، گریبان گیر بسیاری از خبرنگاران و عکاسان و تصویربرداران جمع مان شده بود و خوشبختانه پزشک همراه تیم، به دادمان رسیده بود.
علیخانی چند پیشنهاد هم می دهد؛ انتقال ١٥ نفر از نمایندگان رسانه های به شناور دیگر یکی از آنهاست؛ خودش اما چندان به مساعد شدن هوا برای نصب سکو در چهار صبح خوشبین نیست؛ بنابراین تصمیم گرفته شد؛ خبرنگاران برگردند؛ سکوی ٢١ اما نصب نشد؛ آهنگ،
ایران، فدای اشک و خنده تو 
دل پر و تپنده تو
 فدای حسرت و امیدت 
رهایی و رمنده تو رهایی رمنده تو
 ایران ....
روی شناور پارمیدا طنین انداز است؛ امواج خلیج فارس همچنان گهواره ای است.

سکان شناور کاپیتان تنگستانی و درویش می چرخد به سمت اسکله پارس؛ شب سختی در دریا گذراندیم شبهایی که برای دریانوردان دیگر عادت شده؛ می گوید، ١٣ روز پس از ازدواجم راهی یک سفر دریایی شدم و این سفر به دلیل شرایط جوی ١٣٠ روز طول کشید؛ یادآوری آن روزها برایش سخت است: «در خوشی ها و بدی ها هیچگاه در کنار خانواده نیستم.» دریانوردی اما در خلیج فارس سابقه بسیار طولانی دارد اما نخستین مدارک قطعی در این زمینه به قرن چهارم پیش از میلاد بازمی گردد؛ دریانوردان اما نیاز به توجه ویژه دارند؛ با تمام احترام برای همه دریانوردان ملی کشورمان، من هیچگاه حاضر نیستم یک دریانورد باشم.

نویسنده : رویا خالقی 
منبع : شانا 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: