تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۵۲۰
تعداد بازدید: ۱۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹
"نی‌مه"، آوای ملوانان بوشهری در دریا، در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.
به گزارش مارین نیوز، محمدابراهیم فروزانی مدیرکل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر با اعلام این خبر گفت: آوای «نی‌مه» که ملوانان بوشهری در دریا و  برای راحت‌تر کار کردن زیر لب زمزمه می‌کنند، در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.
او با اشاره به متفاوت بودن آواهای دریایی در بوشهر گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر تلاش کرد با حفظ رویکرد این میراث فرهنگی زندگی مردم در کنار دریا و در دریا را به نوعی نشان دهد.
وی همچنین با تاکید بر اینکه کارشناسان این اداره کل در چند سال اخیر شناسایی این آواها را در دستور کار داشته‌اند، افزود: تلاش کردیم تا بتوانیم بخش‌های مختلف زندگی مردم بوشهر، تفریحات‌شان، وقایعی مانند مرگ و کار روزانه آنها را ثبت و ضبط کنیم، در واقع هر کدام از این نوع روش زندگی با یک‌سری از آواها عجین شده‌اند.


مدیرکل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر با بیان این‌که وارد جزئیات بیشتر شدن در این زمینه نیاز به اقدامات پژوهشی بیشتری دارد، افزود: سال گذشته برخی آلات موسیقی این منطقه مانند «دمام»، «سنج» و «نی انبان» را در این فهرست ثبت کرده‌ایم. البته «نی‌انبان» پیش از این در قالب یک پرونده کوچک ثبت شده بود، اما سال گذشته با تهیه پرونده‌ای گسترده‌تر از این ساز موسیقی که ظرفیت ثبت جهانی را نیز دارد و در نقاط مختلف دنیا استفاده می‌شود، ضرورت تهیه‌ پرونده‌ای گسترده‌تر احساس می‌شد.
به گفته وی، بسیاری از سبک، سیاق و آلات موسیقی در جنوب خلیج‌فارس ریشه‌ای کاملا ایرانی دارند.
فروزانی همچنین با تاکید بر این‌که این آواها معمولا در زمان ساخت «لنج» نیز استفاده می‌شوند، اضافه کرد: تلاش این اداره‌کل این بود که در کنار پیگیری‌ها و توجه سازمان میراث فرهنگی و بسیاری از متخصصان و مردم، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس ایرانی را در کناره‌های شمالی خلیج‌فارس مورد توجه قرار دهیم.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به وجود بخشی از فرهنگ کار در مناطق جنوبی کشور، اظهار کرد: اگر بتوانیم تمرکز بیشتری در این زمینه داشته باشیم امکان جذب منابع بهتری را داریم، تا بتوانیم همه این میراث ناملموس را ثبت و ضبط کنیم.


منبع : ایسنا 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: