تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۶۳۷
تعداد بازدید: ۱۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
رییس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی ایران گفت : تعاملات بین المللی سبب رشد و توسعه این صنعت استراتژیک شده، لذا می بایست صنایع دریایی همانند سایر کشورهای توسعه یافته نقش محوری در توسعه اقتصادی کشور ایفا نماید.
به گزارش مارین نیوز، رییس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی ایران در گفتگو با خبرنگار مارین نیوز با بیان اینکه ایران با داشتن موقعیت عالی در خلیج فارس و دریای عمان با بیشترین جزایر و سواحل و نیز قرار گرفتن در کوریدور شمال جنوب، موقعیت جغرافیایی مناسبی برای توسعه فعالیت های دریایی دارد بیان داشت : وجود زیر ساخت های مناسب برای ساخت شناور و سازه های دریایی و فراساحلی و وجود نیروهای متخصص و دانشگاه ها و موسسات آموزشی و تحقیقاتی ظرفیت های لازم برای توسعه صنایع دریایی را دارا است.  
پیمان مسعودزاده در ادامه افزود : متاسفانه آنگونه که باید و شاید به این قسمت مهم و استراتژیک پرداخته نشده حال که پس از توافق هسته ای امید آن می رود که صنایع دریایی از رکود چندین ساله خارج و جایگاه واقعی خود را در اقتصاد ایران پیدا کند. 
وی توجه به چند عامل را، ضروری برای خروج صنایع دریایی از رکود می داند :
  1. تجارب سالهای تحریم نباید فراموش شود و همه باید بدانیم هرگونه وابستگی از جمله وابستگی صنعتی، طمع استفاده مجدد از حربه تحریم را در دشمنان به دنبال خواهد داشت و باید بدانیم تنها راه توسعه و پیشرفت، توسعه درون زا و متکی به توان داخلی است.
  2. اقتصاد مقاومتی تنها ملزم کردن مصرف کنندگان به خرید کالای ساخت داخل نیست بلکه مسئولیت صنعتگران داخلی رانیز در تولید محصول رقابتی دوچندان می کند.
  3. دست آوردهایی که در دوران تحریم به دست آوردیم مانند توسعه کلاس های رده بندی و بیمه های داخلی را باید در دوران پسا تحریم نیز مورد توجه و حمایت ویژه قرار داد.
  4. بدون نقشه راه و استراتژی صنعتی در حوزه صنایع دریایی نباید انتظار پیشرفت داشت، لذا امیدواریم برنامه های منسجمی تدوین و با تمام توان اجرایی شود.
  5. بدون تامین مالی با بهره مناسب و ترجیحی عملا سفارشات ساخت به کشورهای دیگر سوق داده خواهد شد، لذا موکدا تاکید می شود که بانک ها و بیمه ها باید وام ها وبیمه های خاص منطبق با ویژگی های صنایع دریایی و قابل رقابت با چین و کره تعریف کنند تا صنایع داخلی نیز بتوانند تقاضای بازار را جذب نمایند.
  6. صنایع دریایی متولی واحدی می خواهد که بارها توسط صاحب نظران تحت عنوان وزارت دریاداری مطرح شده فارغ از اینکه عنوان چه خواهد بود، وزارت خانه یا یک معاونت در نهاد ریاست جمهوری هرچه باشد لزوم وحدت فرماندهی در صنایع دریایی ضروری به نظر می رسد.
  7. توسعه و نوسازی ناوگان شرکت های بزرگ کشتیرانی ملی فرصتی طلایی برای استفاده از ظرفیت های صنایع داخلی است و البته می تواند با مشارکت شرکت های مطرح بین المللی باشد. اگر این فرصت صرفا به خرید خارج منتج شود و در آن نقشی برای کشتی سازان داخلی قایل نشویم شاید بزرگترین اشتباه را کرده باشیم که به سادگی طی سال ها قابل جبران نباشد.
مسعودزاده در پایان با ابراز امیدواری خاطر نشان کرد : تعاملات بین المللی سبب رشد و توسعه این صنعت استراتژیک شده، لذا می بایست صنایع دریایی همانند سایر کشورهای توسعه یافته نقش محوری در توسعه اقتصادی کشور ایفا نماید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: