تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۶۴۷
تعداد بازدید: ۱۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
رئیس کمیته خودکفائی، تامین تجهیزات انجمن مهندسی دریایی ایران حل مشکلات ساخت تجهیزات را توجه به سه جنبه ایجاد شرکت های دانش بنیان، امکان ایجاد هایپرمارکت برای سازندگان داخلی و ارائه تسهیلات مناسب برای سازندگان داخلی و حمایت در هرسه حوزه دانست و توضیح داد: « در این صورت قطعا افق روشنی پیش روی این بخش از صنعت دریایی ما خواهد بود.
به گزارش مارین نیوز، مهندس امیر بابایی رئیس کمیته خودکفائی، تامین تجهیزات انجمن مهندسی دریایی ایران در توضیح مشکلات و مسائلی که در صنعت دریایی ایران وجود دارد، تصریح کرد: « یکی از مهم ترین مسائل سفارش ساخت تجهیزات توسط کشتی سازها به خارج از کشور است. کشتی سازی ها تلاش می کنند تجهیزات خود را از خارج از کشور وارد کنند و این موضوع به علت تک سفارشی بودن آن است و چون تعداد سفارشات خیلی کم است، توجیهی وجود ندارد که این تجهیزات را به سازندگان داخلی سفارش دهند و به همین دلیل  چون مصرف کنندگان کشتی هم که شامل کشتیرانی های بزرگ، شرکت ملی نفتکش و ... است برنامه خود را اعلام نکرده اند، در نتیجه تعداد سفارشات خیلی محدود شده و بدین ترتیب در عمل برای سازندگان داخلی نیز مثلا در مورد تابلوی برق، وینچ و موارد مشابه  توجیه اقتصادی وجود ندارد که نیرو، کارگاه و سرمایه خود را در این مسیر بکار گیرند.» 
وی مسئله دوم را عدم حمایت وزارت صنایع دانست و توضیح داد : « چون هیچگونه حمایتی از سازندگان تجهیزات انجام نمی شود – مانند ارائه تسهیلات و حمایت های جنبی- سازندگان با تکیه بر توان مالی خود قادر نیستند به فعالیت شان ادامه دهند.» 
رئیس کمیته خودکفائی، تامین تجهیزات انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به این مسئله که هیچ امکانی برای در معرض نمایش قراردادن توانایی های سازندگان ایرانی در بخش تامین تجهیزات وجود ندارد، اظهار کرد: آن ها باید بتوانند نمونه هایی از کارهای خود را در جایی ارائه کنند، زیرا این موضوع مراجعه کنندگان را ترغیب می کند که خریدهای خود را از سازندگان داخلی انجام دهند و این سه موضوع سبب می شود که ساخت تجهیزات داخل شکل منسجمی به خود نگیرد.»
مهندس بابایی حل مشکلات در این حوزه را توجه به سه جنبه ایجاد شرکت های دانش بنیان، امکان ایجاد هایپرمارکت برای سازندگان داخلی و ارائه تسهیلات مناسب برای سازندگان داخلی و حمایت در هرسه حوزه دانست و توضیح داد: « در این صورت قطعا افق روشنی پیش روی این بخش از صنعت دریایی ما خواهد بود. در مورد شرکت های دانش بنیان از آنجا که بیشتر روی مباحث تئوری و تکنولوژی های نو فعالیت می کنند، بنابراین کسی که سازنده وینچ است، هیچگاه تحت حمایتهایی که برای شرکت های دانش بنیان تعیین شده قرار نمی گیرد. از طرف دیگر موضوع اصلی همان سفارشات است زیرا تسهیلاتی مانند کمیته وجوه اداره شده و وام های صندوق توسعه صنایع دریایی به سازندگان بسیار محدود و در حد تعمیرات است. سه مسئله ای که قبل تر به آن ها اشاره کردم، دست به دست هم دادند تا سازندگان داخلی نتوانند به انسجام مناسبی برسند و در عمل نتوانند بخشی از بازار تجهیزات داخلی را بر عهده بگیرند.»
مهندس بابایی در آستانه برگزاری هجدهمین همایش صنایع دریایی ایران با اشاره به اینکه اگر ایران می خواهد در صنعت دریایی به عنوان سازنده قدرتمند انواع شناورهای متوسط و بزرگ شناخته شود نیاز به ایجاد زیرساخت هایی دارد، تصریح کرد: « غیر از  بسترهای لازم برای ساخت کشتی باید مجموعه ای از سازندگان داخلی هم در تامین تجهیزات شرکت داشته باشند و بتوانند قسمتی از تجهیزات موردنظر کشتی سازان را آن هم تحت کلاس مشخصی تولید کنند و این موضوع نیاز به برنامه ریزی دقیق خصوصا از جانب مسئولان وزارت صنایع و حمایت تسهیلاتی بانک ها دارد و با ایجاد یک برنامه منسجم می توان مسئله را پیگیری و حل و فصل کرد.»


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: