تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۷۹۵
تعداد بازدید: ۱۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
سرپرست طرح توسعه فاز ١٣ پارس جنوبی با اشاره به استفاده از فناوری‎های بالا و پیچیده در مهار چاه ٥ سکوی ١٣A، اعلام کرد: در دومین جشنواره ملی «دریا در مسیر پیشرفت»، عملیات مهار این چاه به عنوان طرح برتر فناورانه دریایی لوح سپاس و نشان افتخار دریافت کرد.
به گزارش مارین نیوز، دوم فروردین ماه سال ١٣٩٤ چاه شماره ٥ سکوی A فاز ١٣ در تصادف با شناور ٥٠ هزار تنی سنگاپوری دچار حادثه شدیدی شد که بلافاصله پس از وقوع این اتفاق عملیات مهار این چاه آغاز و اسفندماه همان سال نیز مهار شد.
پیام معتمد سرپرست طرح توسعه فاز ١٣ پارس جنوبی درباره مهار شماره ٥ سکوی ١٣A پارس جنوبی گفت: این عملیات به دلیل پیچیدگی و فناوری بالا و شرایط  اجرا بر اساس رویه‌ها و دستورعمل‌های دقیق فنی و ایمنی به عنوان یکی از طرح‌های برتر کشور در زمینه فناوری دریایی، موفق به دریافت لوح تقدیر، نشان افتخار و جایزه نقدی جشنواره ملی "دریا مسیر پیشرفت" شد.
وی به همکاری واحدهای ستادی شرکت نفت و گاز پارس شامل مهندسی نفت و گاز، HSE و مدیریت مهندسی و ساختمان در کنار شرکت‌های پتروپایدار ایرانیان و پتروگوهر فراساحل کیش به عنوان بازوهای اجرایی عملیات تحت مدیریت کارفرمای طرح فاز ۱۳ اشاره کرد و دلیل اصلی موفقیت آن را حاکم بودن روح کار گروهی بر روند اجرای این طرح دانست.
معتمد به چگونگی حادثه و نحوه اجرای عملیات چاه فعال پرداخت و با اشاره به پیشرو بودن حفاری سکوی A فاز ١٣ با پیشرفت ٩١ درصدی در میان همه پروژه‎های ٣٥ ماهه در زمان تصادف، یادآور شد: متاسفانه دوم فروردین سال ٩٤ با برخورد کشتی نفتکش سنگاپوری به سکوی ١٣A، قسمت عمده ای از این سازه دریایی و کلیه چاه های موجود در آن به زیر آب رفتند.
وی ادامه داد: در زمان حادثه در سکوی مذکور ١١ حلقه چاه شامل ٣ حلقه لوله راهنما، ٧ حلقه چاه حفاری شده در بخش مخزنی بدون عملیات مشبک کاری و یک حلقه چاه مشبک کاری شده و حاوی گاز وجود داشت.
سرپرست طرح توسعه فاز ١٣ ادامه داد: عملیات احیای موقعیت A فاز ۱۳ با جدیت کامل در دست اقدام بوده و در حال حاضر عملیات آوار برداری در آب‌های خلیج فارس با نظارت کامل کارفرما و با هزینه بیمه در حال انجام است.
براساس گزارش شرکت نفت وگاز پارس، معتمد ادامه داد: به پیشنهاد طرح توسعه فاز ١٣ و موافقت مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، جایزه نقدی این عنوان به موسسه خیریه محک برای کمک به کودکان سرطانی اختصاص یافت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: