تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۸۱۰
تعداد بازدید: ۱۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
دبیر علمی دومین همایش ملی توسعه پایدار دریامحور با اشاره به ارسال بیش از 300 مقاله به دبیرخانه این همایش، گفت: بر اساس داوری‌های انجام‌شده، از میان مقالات پذیرفته شده، تعداد 60 مقاله به صورت شفاهی و نزدیک به 120 مقاله نیز در قالب پوستر در همایش ارائه خواهند شد.
به گزارش مارین نیوز، دکتر احمد سواری با اعلام این خبر اظهار کرد: هر مقاله توسط یک هیأت داوری متشکل از سه نفر از متخصصان همان رشته مورد ارزیابی قرار گرفته است و اگر یک مقاله از سوی دو داور تأیید می‌شد، پذیرفته شده بود و در غیر این‌صورت به داوران دیگری نیز ارجاع می‌شد که نظر نهایی در خصوص آن مشخص شود.
دبیر علمی دومین همایش ملی توسعه پایدار دریامحور با بیان اینکه مقالات در چهار سالن تخصصی علوم دریایی پایه، شیلات و محیط‌زیست دریا، فنی و مهندسی دریا و اقتصاد و مدیریت دریا ارائه می‌شوند، گفت: مقالات در چهار شاخه کلی دریافت شده‌اند که تقریباً کل علوم دریایی را پوشش می‌دهند، اما هر محور خود به ده‌ها زیرشاخه تقسیم می‌شود و داوری‌ها نیز به صورت تخصصی انجام شده است.
وی با بیان اینکه عمده مقالات از سوی محققان و اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های کشور ارائه شده است، گفت: قرار است برای سال‌های آینده همایش‌های بین‌المللی نیز داشته باشیم، اما معتقدم قبل از بلندپروازی برای بین‌المللی کردن همایش‌ها باید بتوانیم متخصصان داخل کشور را گردهم آوریم و مسائل و موضوعات داخلی را سامان دهیم.
سواری با بیان اینکه بسیاری از متخصصان حوزه دریا در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، حاشیه دریای خزر و اقیانوس هند که با اساتید دانشگاه در ارتباط هستند، تمایل داشتند که در همایش شرکت کنند، گفت: با این وجود فعلاً تصمیم گرفتیم که همایش در سطح ملی برگزار شود و شاید در سال‌های بعد برای برگزاری آن در سطح بین‌المللی تصمیم‌گیری کنیم.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در نظر داریم بسیاری از تشریفات در برگزاری همایش حذف شود و به جای آنکه وزیر، معاون وزیر و دیگر مسؤولان سرشناس و تصمیم‌گیر در همایش صحبت کنند، زمان را بیشتر به دانشجویان و اساتید اختصاص دهیم؛ البته از اشخاص سرشناس نیز در همایش دعوت خواهد شد اما بیشتر می‌خواهیم که به عنوان مستمع حضور داشته باشند تا سخنران.
دبیر علمی دومین همایش ملی توسعه پایدار دریامحور با اشاره به اینکه نزدیک به 40 درصد مقالات پذیرفته‌شده در همایش مربوط به اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر هستند، تصریح کرد: نزدیک به 60 درصد این مقالات از سوی محققان دیگر دانشگاه‌ها ارائه شده است و البته در بعضی رشته‌ها این نسبت به 70 تا 80 درصد هم می‌رسد؛ زیرا تلاش بر این بود که اگر مقاله‌ای از خارج دانشگاه مدنظر کمیته علمی بود، پذیرفته شود.
سواری ادامه داد: اما اگر مقاله داخلی ارائه می‌شد و ظرفیت وجود نداشت، به‌صورت رزرو یا پوستری پذیرفته شده است؛ البته در حال حاضر نیز با توجه به تصمیم وزارت، مقالات پوستری و شفاهی از نظر امتیاز ارتقا تقریباً یکسان هستند و چندان تفاوتی ندارند؛ امسال تمام دانشگاه‌های کشور به‌ویژه دانشگاه‌های ساحلی مشارکت عمده‌ای در همایش داشتند و استاندارد پذیرش مقالات نیز بسیار بهتر شده است. قطعاً در سال‌های آینده نیز سطح کیفی مقالات باز هم افزایش می‌یابد. در این دوره به مقالات کاربردی بسیار اهمیت دادیم و مقالاتی که به نوعی یک تکنولوژی جدید و یا فناوری علمی را ارائه داده‌اند، بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.
وی همچنین به برنامه‌های جانبی این همایش اشاره کرد و گفت: در بعدازظهر روز نخست همایش یک نشست هم‌اندیشی درباره اولویت‌های توسعه دریامحور با حضور همه اندیشمندان و متخصصان حاضر در همایش برگزار می‌شود؛ با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب به مسائل حوزه دریا این نشست اولویت‌های توسعه پایدار دریامحور را با یک خرد جمعی بررسی خواهد کرد. بازدید از مناطق آسیب‌دیده، مرمت شده و موزه‌های خرمشهر و آبادان و به احتمال زیاد در روز دوم نیز یک بازدید از شلمچه و دریا از دیگر برنامه‌های جانبی این همایش است.
سواری با بیان اینکه مقالات برتر همایش نیز در مجله علوم و فنون دریایی به چاپ خواهد رسید، تصریح کرد: مقالات همایش علاوه بر چاپ در کتاب همایش، با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی کشور در مجله علوم و فنون دریایی چاپ خواهد شد و یک شماره کامل از این نشریه به مقالات برتر همایش اختصاص می‌یابد؛ این نشریه جزو مجلات ISC و دارای ضریب تأثیر است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین به احتمال زیاد مقالات برتر همایش با همکاری انجمن علوم و فنون دریایی کشور و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی در یک شماره کامل از نشریه انگلیسی زبان  Persian Gulf به چاپ خواهد رسید که البته این مقالات ابتدا باید به زبان انگلیسی برگردانده شود. این مجله نیز جزو مجلات ISC دارای ضریب تأثیر است.
به گزارش مارین نیوز، دومین همایش ملی توسعه پایدار دریامحور، ششم و هفتم بهمن‌ماه امسال در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر برگزار می‌شود. اولین همایش توسعه پایدار دریامحور نیز در بهمن‌ماه 93 برگزار شد.


منبع : ایسنا 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: