تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۲۹۲۵
تعداد بازدید: ۱۷۷۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
کارشناس مسائل اقتصادی : دولت فعلی اطمینان چندانی به توانایی شرکت‌های داخلی ندارد و به بهانه ورود تکنولوژی ترجیح می‌دهد که قراردادهای اقتصادی را با شرکت‌های خارجی منعقد کند. با این حال تجربه نشان داده که شرکت‌های خارجی به ایران به چشم بازار مصرفی نگاه کرده و هیچ‌گاه فناوری روز را وارد ایران نمی‌کنند.
به گزارش مارین نیوز به نقل از فارس، صبح ديروز نخستين سفارش ساخت كشتي با فاينانس خارجي توسط كشتيراني جمهوري اسلامي ايران و هيونداي كره جنوبي بعد از توافق هسته‌يي به امضا رسيد. بر اساس اين قرارداد گروه صنايع سنگين هيونداي، بزرگ‌ترين گروه كشتي‌سازي جهان اعلام كرد: روز جمعه قرارداد ساخت كشتي‌هاي كانتينري مگاسايز 14 هزار و 500 TEU و تانكر‌هاي حمل مشتقات نفتي و محمولات شيميايي 49هزار تنی را با تامين مالي بانك‌ها و شركت‌هاي كره‌يي با كشتيراني جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي كشتيراني خاورميانه در سئول منعقد كرد.


همزمان با انتشار امضای قرارداد ساخت ۸فروند کشتی با کره توسط شرکت کشتی‌رانی خبرنگاران اعزامی به بندرعباس دیروز شاهد اشک‌های مدیرعامل بزرگ‌ترین مجتمع کشتی‌سازی و فراساحل کشور بودند که با ۵ هزار و ۳۰۰‌کارگر ظرفیت‌های عظیم صنعت خود در کشتی‌سازی را بر زمین مانده می‌دید.
مدیرعامل مجموعه کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که پروژه ساخت کشتی به کارفرمایی کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون در راه کره است، چرا این پروژه‌ها به ایزوایکو سپرده نمی‌شود، گفت: ایزوایکو آمادگی دارد در هر تناژی نیازهای ساخت کشتی‌سازی جمهوری اسلامی ایران را تامین کند.
حمید رضائیان اصل افزود : شاید ما در پازل شناخت بازار و مشتری به خوبی عمل نکردیم، امروز توان مهندسی، طراحی و ساخت داریم اما متاسفانه اعتمادی در داخل به صنعت کشتی‌سازی ایران نیست.
مدیرعامل ایزایکو این جملات را در حالی گفت که بغض در گلویش را کنترل و تلاش می‌کرد از گریه کردن در جمع خبرنگاران خودداری کند. وی که در حین گفتن این جملات به سختی حرف می‌زد و ناچار شد چندین بار سخنان خود را قطع کند، افزود: ما در حوزه کشتی‌سازی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که کاملا می‌توانیم رقابتی کار کنیم.
رضاییان تاکید کرد: در سال‌های اخیر کشتی‌سازی کره که اساس کار خود را از ما گرفت بسیار موفق عمل کرده و این در حالی بود که مدیر کره‌ای می‌گفت اولین کشتی را که ساختیم، به دلیل نداشتن استانداردهای لازم نتوانستیم به دریا ببریم اما امروز اولین کشتی ساخت ایران یعنی اقیانوس پیمای ایران- شهرکرد در مسیر ایران- هامبورگ کار می‌کند. 

در این رابطه دکتر وحید ارشدی،کارشناس مسائل اقتصادی درگفتگو با شهرآرا گفت : دولت یازدهم که پخت غذا در قطارها را به شرکت‌های خارجی واگذار کرده‌، طبیعی است که ساخت کشتی را نیز به شرکت‌های خارجی واگذار کند. 
وی بیان کرد: واگذاری ساخت نیروگاه به شرکت ترکیه‌ای، کنارگذاشتن شرکت‌های داخلی از قراردادهای نفتی، قرارداد خودروسازی با فرانسه این‌ها همگی شواهدی است که نشان می‌دهد دولت یازدهم اشتیاق زیادی برای واگذاری امور به خارجی‌ها دارد. 
ارشدیان افزود: دولت فعلی اطمینان چندانی به توانایی شرکت‌های داخلی ندارد و به بهانه ورود تکنولوژی ترجیح می‌دهد که قراردادهای اقتصادی را با شرکت‌های خارجی منعقد کند. با این حال تجربه نشان داده که شرکت‌های خارجی به ایران به چشم بازار مصرفی نگاه کرده و هیچ‌گاه فناوری روز را وارد ایران نمی‌کنند. 
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به عنوان مثال چندی پیش شرکت‌های خودروساز ما با پژو قرارداد منعقد کردند که در آن به جای تاکید بر حمایت از صنعت قطعه‌سازی داخلی بیشتر به واردات قطعه بها داده شده است.

وی گفت: آیا شرکت‌های داخلی توان اجرای پروژه‌های دولت را ندارند که دولت دست به دامان کشورهای خارجی برای انجام پروژه‌های اقتصادی اش شده است؟ چرا دولت در عقد قرار‌داد‌های اقتصادی خود با کشور‌های خارجی این بند را قید نمی‌کند که کشور‌های خارجی تامین منابع مالی کنند و بخش داخلی از نیروی انسانی‌اش سرمایه‌گذاری کند؟ آیا این به نظر مطلوب‌تر نیست؟
وی تصریح کرد: واگذاری قرادادهای به شرکت‌های خارجی بدون توجه به پتانسیل داخلی سبب می‌شود تا به جای اینکه برای ایرانی‌ها اشتغال ایجاد کنیم برای کارگران خارجی شغل ایجاد شود. 
وی خاطرنشان کرد: پیشرفت به این نیست در جایی که صنایع داخلی وجود دارد، دست به دامن خارجی‌ها شویم. 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
مدیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
1
0
اگر کشتی سازی ایزاییکو و یا دیگر شرکت ها در دوره های قبل پروژه ها را با تاخیر تحویل دادند خب چون برای اولین بار بوده که شناور اقیانوس پیما ساخته اند و بهای تجربه انرا نیز پرداخته اند. در این دوره می توانستند به سرعت و با کیفیت بیشتری پروژه ها را تحویل بدهند. این خیانت در حق جوانان جویای کار کشور که کار و آینده شغلی را از آنها بگیریم و به خارجی ها بدهیم. روحانی این دوره دیگر رای نخواهد آورد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
0
1
مارین نیوز چقد پول گرفتی این خبر رو بذاری... من خودم توی کشتی سازه 10 12 ساله کار میکنم. نیروهای اینجا بسیار توانا و خلاق هستن مسعله نیروی انسانی نیست. منتها هیچ پروژه ای به انتها نمیرسه. میدونی چرا؟ چون ساده ترین کارها رو میدن به پیمانکارهای دوست و آشنا . ... مارین جان اینا انقد بی توجهی به منایع مالی و انسانی کردن گه هیچ کارگر بومی دلش نمیخواد با اینا کار کنه دلت خوشه.. ها.. این کشتی ها رو سفارش میدادن به ما هیچ کدومشو تحویل نمی دادیم ... چشاتو وا کن بیا بندر خودت می فهمی
کارناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
1
0
خداحافظ کشتی سازی ، خداحافظ مهندس رضائیان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
2
ما فعلا توان کشتی سازی نداریم بهتر است ... مدیریت کنیم و ببینیم چگونه میتوان این صنعت رو احیا کرد اگر هم نمیدانیم میتوانیم از تجربیات کره اییها و چینی ها و حتی عربها در این زمینه استفاده کنیم .
ولی چیزی که بنده بعنوان کارشناس دریایی بیطرف میدانم این است که بایستی ابتدا از تعمیرات کشتیهای بزرگ شروع کنیم سپس آهسته آهسته در صنعت ساخت ورود کنیم و از شعار و فیلم بازی کردن بپرهیزیم.
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
0
1
اگر ساخت کشتی در خارج اینقدر بد هست و گریه داره.چطور پروژه ساخت 6 فروند شناور آلمینیومی ایزوایکو که اتفاقا تعدادی برای مدیران ارشد ایزایکو و دو فروند هم برای شرکت تعاونی ایزوایکو هست در چین در حال ساخت هست..اقای رضاییان اونروز دلش برای مدکندالو و اروندان نسوخت .اون روز به اشتغال جوانان فکر نمیکردن.اونروز که باتلاش فراوان شناورها را به چین دادم ..گریش چرا در نیاومد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: