تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۰۲۶
تعداد بازدید: ۱۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
با توجه به راه اندازی خط تولید کشتی ها سفارش ایران در کره و ایجاد هزاران فرصت شغلی برای کره‌ای ها توسط دولت ایران، به نظر می‌رسد پیگیری این قرارداد به جای جلوگیری از متضرر شدن بیشتر ایران در مجامع بین المللی، به نفع بحران اشتغال در صنعت کشتی سازی کره است !
به گزارش مارین نیوز، ۱۹ آذر ماه سال جاری قراردادی بین ایران و شرکت هیوندای کره جنوبی برای خرید کشتی های کانتینربر و تانکرهای حمل مشتقات نفتی و محموله‌های شیمیایی، امضاء شد. قراردادی که مدتی قبل به صورت یکطرفه از سوی شرکت هیوندای کره لغو شده بود.
در همین خصوص، محمدحسین داجمر مدیرعامل سابق کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به این موضوع که در زمان تحریم‌ها هیچ اشاره‌ای به تحریم حمل ونقل دریایی نشده بود، از مصوبه فوری دولت کره در آن زمان خبر داد که به موجب آن فروش کشتی به ایران تحریم شد.

توانایی ایرانی ها در صنعت کشتی سازی
از زمان انعقاد قرارداد اولیه با کره و وضع تحریم های ظالمانه تا به حال، در زمینه ساختن کشتی و شناورهای دریایی، مجموعه‌های بزرگ کشتی سازی کشور، بسیاری از توانایی های بالقوه خود را بالفعل کرده و محصولات در خور توجهی روانه بازارهای داخلی و بین المللی کرده‌اند.
در همین راستا شرکت‌های بزرگی مانند صدرا، که تجربه ساخت اقیانوس‌ پیمای ١١٣ هزارتنی افراماکس به سفارش کشور ونزوئلا را در ٢٢ ماه در کارنامه خود دارند، در کشور وجود دارند.
نمونه‌ی دیگر از این توان داخلی، شناور لندینگ گرافت یک هزارتنی کاتاماران 'نظامی گنجوی۲' ساخت شرکت ایزوایکو ایران که با کاربری حمل و نقل ماشین آلات، کانتینر و کامیون در شرکت بحر گسترش هرمز به دست متخصصین داخلی ساخته و تحویل آب شده است.
این شناور با طول ۵۶متر و عرض ۱۸متر و ۴۵۰ تن وزن به سفارش بخش خصوصی ساخته شده که قادر به حمل ۶۰ دستگاه خودرو سواری یا ۲۰دستگاه کامیون با بار و یا ۲۰ تی ای یو کانتینر است.گفته می‌شود شناور مذکور تحت کلاس تایید شده ایران و استانداردهای جهانی برای تردد میان سرزمین اصلی با جزایر خلیج فارس ساخته شده است.
همچنین می توان به  تحویل شناور اقیانوس پیمای کانتینربر کاشان که سومین اقیانوس پیمای ساخت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران است و با حضور معاون اول رئیس جمهور در ۲۷ ام مهرماه سال جاری به آب انداخته شد نیز اشاره کرد.
سیاهه کشتی های تولیدی ایرانی طی ۸ سال گذشته بیشتر از این است. اقیانوس پیمای اراک ،اقیانوس پیمای شهر کرد، اقیانوس پیمای تحقیقاتی خلیج فارس، شناور دریاپاک (جمع آوری آلودگی نفتی) و...

اعتماد به کشتی سازان داخلی، آری یا خیر؟
با توجه به توانمندی‌های شرکت‌های داخلی برای ساخت شناورهای عظیم، بعضی معتقدند که نمی‌شود به شرکت‌ها و مجموعه‌های دخلی اعتماد کرد. در همین رابطه علی شریفی کارشناس دریایی و بندری سوابق نامناسب شرکت‌های کشتی سازی را علت عدم رغبت شرکت های کشتیرانی به سفارش داخل، عنوان کرده است.
اما از سوی دیگر عده‌ای معتقدند که با سپردن کار به بیرون از کشور عملا فضای اشتغال زایی در این صنعت خاص برای جوانان کشور تنگ می‌شود و شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند با مشکل مواجه می‌شوند.
دولت بارها اعلام کرده در حال حاضر بیش از 1 میلیون فارغ التحصیل بیکار داریم. این ها افرادی هستند که برای آنها هزینه کرده ایم اما در حال حاضر بیکار هستند.
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در حال حاضر ۴۰ درصد است، گفت : جهت‌گیری دولت در برنامه ششم برای حل معضل اشتغال مؤثر نیست.
در همین زمینه سردار سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی با اشاره به توانمندی‌های موجود در داخل کشور و امکاناتی که قرارگاه خاتم الانبیاء برای این کار جهت نوسازی ناوگان دریایی دارد، نیز عنوان کرد : ما متعهد می‌شویم که ۱۰ فروند از این کشتی‌ها را ۸۰ درصد به صورت EPCF اجرا کنیم. 
همچنین ۴۰۰ تن از دانشجویان دانشگاه شریف ضمن اشاره به پیشرفت این صنعت در سال‌های بعد از انقلاب، ثمره عدم اعتماد به صنعت کشتیرانی داخل را نابود شدن شبکه صنعتی ایجاد شده در این عرصه عنوان کردند.
طبق فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر رویکرد اقتصاد مقاومتی در همه بخش‌ها لازم است تا به شرکت‌های داخلی اعتماد بیشتری شود. بدیهی است اگر متخصصین امر در زمینه احساس می‌کنند که کشور توان لازم برای ساخت را ندارد، به بیرون از کشور روی آورند. اما باید دقت کرد که این نگاه به بیرون باید درجهت رفع نیاز مقطعی و انتقال تجارب تکنولوژی از طرف مقابل باشد.
زیرا اگر بنا شود که کل چرخه به خارج سپرده شود، آن وقت باید فاتحه تولیدات داخلی و اقتصاد مقاومتی را با هم خواند.

جلوگیری از متضرر شدن ایران؛ بهانه پیگیری این قرارداد
دولت تدبیر اما مدعی است به منظور انجام تعهدات بین‌المللی و همچنین شرایط بعد از برجام و به منظور جلوگیری از ضرر بیشتر ایران در مجامع خارجی، پیگیر این قراردادهایی که در زمان دولت نهم منعقد شده، است.
اما با توجه به راه اندازی خط تولید این کشتی ها در کره و ایجاد هزاران فرصت شغلی برای کره‌ای ها توسط دولت ایران، به نظر می‌رسد پیگیری این قرارداد به جای جلوگیری از متضرر شدن بیشتر ایران در مجامع بین المللی، به نفع بحران اشتغال در صنعت کشتی سازی کره است !

منبع : هشدار نیوز 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: