تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۱۲۳
تعداد بازدید: ۹۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
‌معاون دریایی حفاظت از محیط‌زیست کشور بابیان اینکه صنعت بازیافت کشتی، مناسب کشورمان نیست، گفت: صنعت بازیافت کشتی در همه جای دنیا از نظر اقتصادی، صنعت خیلی خوب اما از نظر آلودگی زیست‌محیطی خیلی بد است، به همین دلیل از میان 189 کشور ساحلی فقط تعداد انگشت‌شماری دنبال این صنعت رفته‌اند.
‌به گزارش مارین نیوز، پروین فرشچی با اعلام این خبر، ‌افزود: در پاکستان، هند، چین  و  چند کشور دیگر به دلیل وجود کارگران خیلی ارزان و عدم اهمیت و اولویت مسائل زیست‌محیطی، صنعت بازیافت کشتی در حال فعالیت است که این کشورها توانسته‌اند یک منطقه را به این صنعت اختصاص دهند، البته برخی از این کشورها، از بردن این صنعت به کشور خود در حال حاضر متأسف هستند.
معاون دریایی حفاظت از محیط‌ زیست کشور با اشاره به وجود تکنولوژی مدرن صنعت بازیافت کشتی در برخی کشورها، بیان کرد: در کشورهای مانند انگلیس و ترکیه که از تکنولوژی بهتری در خصوص این صنعت برخوردار هستند بازهم به‌صورت گسترده فعالیت نمی‌کنند، حتی در صورت لزوم به بازیافت کشتی، اگر تشخیص دهند ممکن است به محیط‌زیست منطقه خود صدمه بزنند، مورد آلوده را به کشورهای مانند پاکستان، اندونزی، چین و هند روانه می‌کنند.
وی اضافه کرد: بنابراین تصمیم در خصوص داشتن صنعت بازیافت کشتی نیاز به‌دقت بسیاری دارد و کشورمان به دلیل داشتن کشتی‌های مغروقه و فرسوده برای از رده خارج کردن آن‌ها مجبور است به این فکر کند که به همچنین صنعتی نیاز داشته باشیم.
فرشچی افزود: تمام کشورها به داشتن صنعت بازیافت کشتی فکر می‌کنند اما با توجه به آلودگی زیست‌محیطی بالای این صنعت، اکثر کشورها از آوردن همچنین صنعتی به کشور خود منصرف شدند.
وی خاطرنشان کرد: تکنولوژی‌های جدید این صنعت در کشورهای انگلیس و ترکیه که آلودگی زیست‌محیطی آن را به حداقل می‌رساند، وجود دارد اما این تکنولوژی به دلیل هزینه بالای که دارد برای آوردن به کشور مقرون‌به‌صرفه نیست.
معاون دریایی حفاظت از محیط‌زیست کشور بابیان اینکه استقرار و مکان‌یابی برای راه‌اندازی این صنعت بسیار مهم است، افزود: محل استقرار صنعت بازیافت کشتی و مکان‌یابی آن جهت راه‌اندازی، بسیار مهم و حائز اهمیت است.
وی بیان کرد: در بحث‌های که در خصوص استقرار این صنعت در کشور صورت گرفت، بحث منطقه‌ای در شمال شرقی دریای عمان در استان سیستان و بلوچستان مطرح شد که اگر روزی به هر دلیلی قرار شد، صنعت بازیافت کشتی در کشور شکل گیرد در این منطقه احداث شود.

منبع :  ایسنا


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احمد فروغي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
0
1
با سلام، سالهاست كه فعالان مرتبط بدنبال راه اندازي صنعت اوراق و بازيافت كشتي در كشور هستند و اين صنعت هم مانند ساير صنايع مزايا و معايبي دارد كه از عمده مزاياي آن ، ميزان بسيار بالاي اشتغال اين صنعت است آنهم در شرايط فعلي كه جامعه نياز به اشتغال زايي دارد و آنهم در سواحل درياي عمان كه شرايط بنحويست كه اشتغال زايي از ضروريات اصلي مسولين مربوطه است وليكن متاسفانه در خلال تمام اين سالها ، سازمان حفاظت محيط زيست فقط بدليل آلودگي محيط زيست ناشي از فعاليت اين صنعت، تاكنون مجوزي صادر نكره است و احتمالا با اين منطق كه با گفتن ًنهً از مسوليتهاي احتمالي آتي رهايي پيدا كنند در حاليكه طبق گفته خودشان اين صنعت در كشورهايي مانند انگلستان هم فعال است . مسلما بزرگواران سازمان محيط زيست اشراف كافي به قوانين بين المللي در اينمورد دارند و بخوبي ميدانند كه اگر بخواهيم، ميشود اين صنعت را در كشور راه اندازي قانوني كرد آآنهم انجام روشي كه ساير كشورهاي پيشرو در اين صنعت انجام داده اند يعني الزام به رعايت دقيق قطعنامه سازمان جهاني دريانوردي در مورد بازيافت كشتيها و رعايت دقيق موضوع و كنترل و مميزي را شرط صدور مجوز قرار دهند. اگر موضوع آلودگي علت عدم صدور مجوز است ( آنهم در اين شرايط حساس كشور) پس ساير صنايع بشدت آلوده كننده تر مانند كارخانجات اطراف تهران چگونه مجوز دريافت كرده اند؟ اين دوگانگي چيست؟ نه گفتن خيلي راحته ولي راه اندازي مدبرانه ، خيلي از مشكلات را حل ميكند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: