تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۱۹۶
تعداد بازدید: ۱۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
اشتغالزایی صیادان چینی در آبهای خلیج فارس که نتیجه بیکاری هزاران صیاد هرمزگانی بوده است.
به گزارش  مارین نیوز، چندسالی است که سازمان شیلات هرمزگان برای حفظ ذخایر آبی استان برای صیادان بومی محدودیت های را ایجاد کرده است و اجازه صیادی را با این افراد نداده اند اما با این وجود اجازه ورود صیادان چینی را به آبهای خلیج فارس صادر و در حال صیادی در آبهای هرمزگان هستند.
با توجه به اینکه چندین ماه از این مسئله می گذرد که صیادان چینی با کشتی های غول پیکر خود در آبهای خیلج فارس مشغول به صیادی هستند و بدون هیچ دغدغه ای در کنار  صیادان بومی صیادی می کنند در صورتی که صیادان بومی برای صید ماهی هر روزه باقوانین و مشکلات فراوانی روبرو می شوند.
صیادانی که حق صید از آبهای کشور خود را دارند اما با این وجود هر روزه با جلوگیری نیروی های نظامی و اداره شیلات مواجه می شوند که سهم آن با جریمه های هنگفت و گرفتن قایق هایشان سهم آن ها را از صیادی گرفته شده است
صیادان بومی که برای صید ماهی می دانند چه ماهی را بیاد صید کنند و فرق حلال و حرام گوشت بودن صید را درک می کنند و می دانندکه چه زمانی برای صید ماهی بروند اما صیاد چینی هم آیا از این مطالب اطلاع دارند یا نه؟
با وجود صیادان چینی هزاران صیاد بومی را بیکار کرده اند و افرادی که برای خرج و معیشت زندگی ایشان با این سختی کار بیکار شده اند با انداختن قایق ها در کناری و نشستن خودشان در گوشی از خانه شرمنده خانواده هایشان شده اند.
در صورتی که نیروهای غیربومی افرادی همچون چینی ها که تاکنون هیچ سهمی در ایران نداشته اند اما با دادن مبلغی ناچیزی به کشور تمام دریای خلیج فارس اسکان کرده اند.
چین ها با صید بی رویه در خلیج فارس از هر گونه دریایی در حال صید هستند واین در صورتی است که شیلات هرمزگان در مقابل این افراد هیچ عکس العملی نشان نمی دهند اما در عوض آن به نیروهای بومی جور این افراد را می کشند.

گلایه صیادان بندرعباسی از حضور صیادان چینی
حسن قاسمی صیاد بندرعباسی با اشاره به ورود صیادان  چینی در آبهای استان گفت: چینی ها از مرم استان ارزش و اعتبار بیشتری برخوردارند در صورتی که ما به عنوان صیاد بومی هیچگونه حق استفاده از منابع نداریم.
وی افزود : اداره شیلات استان برای صیادان استان هر روز نسبت به گذشته سختگیری های بیشتری را می گیرد و با این کارشان من بعنوان یک صیاد می گویم که می خواهند حق ما هرمزگانی ها را به چینی ها واگذار کنند. 
صیاد بومی تاکید کرد: زمانی که ما وارد دریا می شویم برای صید ماهی نوع صیدمان مشخص است و این در صورتی است که برای چینی ها چنین چیزی امکان ندارد و هر چیزی بر تورشان وارد مصرف می کنند به این دلیل آن ها مسلمان نیستند که بین حلال و حرامی فرقی را قائل شوند.
قاسمی خاطرنشان کرد : اگر اداره کل شیلات ذخایر دریایی برایش مهم است چرا برای صیادان چینی که صید بی رویه دارند جلوگیری نمی کنند و تنها صیادان بومی را در نظر دارند.

فقر در خانواده باعث شده است از درس خود بگذرم و به صیادی روی آورم. 
علی ناصری صیاد 24 ساله بندرعباسی اظهار کرد:با توجه به مشکلات بیکاری و نبود کار برای ما جوانان مجبور شده ام از درس خواند کنار گیری کنم و به شغل صیادی روی آورم تا بتوانم کمک حال خانواده ام باشم.
وی افزود: شیلات و نیروی نظامی همه توجه و درآمد از صیادان بومی است و این باعث شده است که بسیاری از صیادان بومی بیکار شوند .
صیاد بندرعباسی بیان کرد: برای صید ماهی از ساعت 5 صبح راهی دریا می شویم تا شب یا از شب به دریا می رویم تا 6 صبح به خانه برمی گردیم با اشاره به سختی کاری که ما داریم در زمان صیادی با نیروهای انتظامی مواجه می شویم که اجازه صید را به ما نمی دهند.
ناصری تصریح کرد: با توجه به اینکه با تکمیل کردن هرگونه مجوز، مدرک خلبانی و غیره اداره شیلات و نیروی انتظامی از ما خواسته است و ما آنها را گرفته ایم اما باز مانع صیادی می شوند و می گویند شما صید بی رویه انجام می دهید در صورتی که صیادان چینی در دریا در حال صید بی رویه هستند .

صیادی یکی از سخت ترین شغل های در کشور
غلامرضا درویشی صیاد 35 ساله بندرعباسی بیان کرد : باتوجه به اینکه صیادی یکی از سخت ترین شغل ها در کشور است و صیادانی که به دریا می روند از جان خود می گذرند و وارد دریا می شوند، زمان ورود با دریایی آرام روبرو می شویم اما چند دقیقه دیگر آن معلوم نیست. 
وی افزود : برای کسب درآمد زندگی، وجود سه فرزند و خانه اجاره ای به این کار احتیاج است، اما هر روز با مشکلاتی فراوانی با شیلات استان و نیروهای نظامی داریم که مانع ادامه کارما می شوند.
درویشی خاطرنشان کرد : وضعیت صید در دریا بسیار ضعیف است که با ورود چینی ها در دریا باعث شده است صیادان هرمزگانی از صید جا بماند زیرا که صیادان چینی به کوچک ترین موجود در دریا هم رحم نمی کنند.

منبع : شبکه اطلاع رسانی هرمز


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: