تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۲۱۸
تعداد بازدید: ۲۹۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
رییس بازاریابی و تحقیقات بازار شرکت فولاد اکسین خوزستان : تولید ورق های دریایی با بالاترین استانداردهای بین المللی انجام می شود و برای تولید تمام سایزهای مورد نیاز صنایع کشتی سازی محدودیتی وجود ندارد.
به گزارش مارین نیوز، در آخرین مذاکرات انجام شده در خصوص قرارداد سال 2008 کشتیرانی ج.ا.ا برای ساخت کشتی با کره جنوبی که در رسانه ها بازتاب های گسترده ای داشت، مقرر گردیده است که سازندگان قطعات و تجهیزات داخلی در لیست تامین کنندگان این شناورهای سفارش داده شده به کره قرار گیرند. 
سعید جعفری مدیر توسعه صنایع دریایی سازمان گسترش و نوسازی ایران در خصوص تامین تجهیزات توسط صنایع داخلی در این قرارداد به خبرنگار مارین نیوز گفته بود : باید بخواهیم و کمک کنیم، شرکت کره ای هم قبول کرده قطعاتی که ما تولید می کنیم استفاده کند و در بررسی ها مشخص شده سازندگانی در داخل هستند که می توانند قطعات دریایی تولید نمایند. 
اما دکتر شهراد کوکبی جهرمی استاد دانشگاه و عضو سابق هیأت مدیره مجتمع کشتی‏ سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) دریافت گواهینامه کیفیت محصولات ساخت داخل از موسسات رده بندی را، مستلزم داشتن برنامه ریزی قبلی دانسته و گفته است : چرخش اقتصاد کشور، مستلزم تامین سخت افزارهای جدید است و بی برنامگی وزارت صنعت جهت تامین تجهیزات جدید، موجب گردیده تا نقش این وزارتخانه در حال حاضر فقط در توجیه خرید خارج خلاصه گردد.
با عنایت به مطالب بالا به عنوان مثال شرکت فولاد اکسین خوزستان در سالهای اخیر توانسته ورق های دریایی گرید A با دریافت تمامی استانداردهای موسسات بین المللی را در ایران تولید کند. 
ورق های دریایی فولادی یکی از مهم ترین مواد اولیه برای ساخت کشتی است به نحویکه بین 10 تا 18 درصد قیمت یک شناور را فولاد آن تشکیل می دهد. ورق ها و پروفیل های فولادی مورد استفاده در کشتی سازی، از آلیاژ بخصوصی است که عرضی بالاتر از حد معمول (درحدود 2 الی 5/4 متر) دارند. عرض های بالاتر نیاز به جوشکاری برای ساخت بدنه کشتی را کاهش می دهد تا علاوه بر زمان کمتر لازم برای ساخت کشتی، میزان تمرکز تنش را درکل سازه کشتی کم کند و در نتیجه استحکام سازه را در مقابل خستگی بالا ببرد.  
همانطور که به اعتقاد کارشناسان، تولید فولادهای دریایی که از فولادهای خاص به شمار می‌روند منجر به ایجاد ارزش‌افزوده بالایی در این صنعت می‌شود و از سوی دیگر نیاز مصرف‌کنندگان به این دسته از اقلام نیز برطرف خواهد شد، تولید این ورق سبب خودکفایی ایران در بخش تولید ورق های گرم فولادی با گرید A گردیده و کارخانه های کشتی سازی در تامین نیاز خود به ورق های فولادی با مشکلی روبرو نخواهند شد.
در همین راستا و اهمیت ورق دریایی در ساخت کشتی و ارزیابی توان تامین تجهیزات شناورهای سفارش داده شده به کره، با محمد خزامی رییس بازاریابی و تحقیقات بازار شرکت فولاد اکسین خوزستان گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید : 
  • جناب مهندس خزامی ابتدا در خصوص ورق های دریایی تولید شده در شرکت فولاد اکسین خوزستان توضیحاتی را ارائه فرمایید. 
شرکت فولاد اکسین تولید کننده ورق هایی با عرض بالا جهت ساخت کشتی ها است که با استفاده از آخرین تکنولوژی روز تولید نورد ورق دنیا، در سال 2009 میلادی افتتاح شده و ظرفیت سالیانه آن 1 میلیون و 50 هزار تن است. در واقع این شرکت ورق ها را با ضخامت 8 تا 150 میلیمتر و با ماکسیمم عرض 4500 میلیمتر می تواند تولید نماید. استانداردهایی که در این زمینه دریافت شده، استاندارد GL  از کشور آلمان و همچنین KR از کره جنوبی می باشد. این استانداردهای جهانی مورد نیاز است زیرا برای کشتی هایی که قرار است در آبهای بین المللی تردد داشته باشند باید این استاندارها را داشته باشند و شرکت به واسطه این الزامات کشتی سازان، خود را تحت پوشش استاندارد این موسسات رده بندی قرار داده و تماما تحت کنترل این استانداردها ورق های مورد نیاز شرکت های کشتی سازی را تولید می کند.  
  • آیا تاکنون برای سفارشات داخلی از ورق های دریایی شرکت فولاد اکسین استفاده شده است ؟ 
افتتاح شرکت فولاد اکسین در سال 1388 مصادف شد با زمان تحریم های ظالمانه کشورهای غربی بر علیه ایران و صنعت کشتی سازی و کشتیرانی، بر این اساس به شرکتهای سازنده داخلی سفارشی داده نشد تا آنها ورق های دریایی مورد نیاز را از شرکتهای داخلی مثل فولاد اکسین تامین نمایند. منتهی مراتب سازندگان داخلی که برای ساخت شناورهای کوچک سفارش داشته اند از ورق های فولاد اکسین در این پروژه ها استفاده کردند و هیچگونه مشکل و ابهامی از نظر کیفی وجود نداشته و رضایت کارفرما نیز اعلام گردیده است. این ورق ها به واسطه تجهیزات و تکنولوژی اروپایی که در اختیار داریم و برای نورد ورق از آنها استفاده می کنیم قابل رقابت با نمونه های اروپایی خودشان است. 
  • آیا از این ورق های دریایی تاکنون صادرات داشته اید ؟ 
در خواست برای ورق های صادراتی داشتیم اما با توجه به گشایش های اقتصادی صورت گرفته در حال مذاکرات با شرکت های متقاضی هستیم که قابلیت تبدیل شدن به سفارش و قرارداد، پس از حل مباحث قیمت و نقل و انتقال پول را دارد. 
  • اگر سفارشات ساخت کشتی به شرکتهای داخلی داده شود ظرفیت تولید شرکت چقدر است ؟ 
ظرفیت سالیانه کل محصولات قابل تولید در شرکت فولاد اکسین 1 میلیون و 50 هزار تن است که با توجه به وضعیت تقاضای هرکدام از بخش های بازار، می توانیم بخشی از این ظرفیت را به آن بخش از بازار مورد نظر اختصاص دهیم. 
  • آیا در خاورمیانه شرکت دیگری ورق های دریایی تولید می کند ؟  
در خاورمیانه تنها شرکتی که می تواند این ورق ها را با این عرض و ضخامت تولید بکند شرکت فولاد اکسین است، نمونه این ورق را با این مشخصات فقط 10 کشور در دنیا که عموما پیشرفته هستند می توانند تولید کنند. 
  • با توجه به این ظرفیت مشکلاتی که دارید چیست و چه درخواستی دارید ؟ 
توجه به صنعت کشتی سازی و ارائه سفارش به شرکت ها ی داخلی، زیرا زمانیکه کشتی سازان سفارشات ساخت داشته باشند، خود به خود صنایع پایین دستی مثل فولاد اکسین خوزستان که ورق های دریایی تولید می کند فعال می شوند و می توانند با فراغ بال برای برنامه ریزی سفارشات اقدام نمایند. در این میان کشتی سازان نیز باید با استفاده از فناوریها وتکنولوژی های روز کیفیت کالای نهایی را تضمین نمایند، یعنی کشتی در زمان مقرر و هزینه مناسب اقتصادی ساخته شود و با شرایط رقابتی که در دنیا وجود دارد خود را تطبیق دهند تا خیال کارفرما راحت باشد. این یک ارتباط دو سویه را می طلبد تا همکاری بین کارفرمایان و کشتی سازان شکل گیرد. 
اگر این سفارشات به تولید کننده داخلی داده شود با توجه به اینکه کل زنجیره تولید فولاد مورد نیاز کشتی را داخل کشور داریم، یعنی از سنگ آهنی که از دل معدن استخراح می شود و نهایتا تبدیل به فولاد میشود، شمش فولاد تبدیل به پلیت و در اختیار کشتی سازان قرارد می گیرد، کل حلقه های این زنجیره در داخل کشور وجود دارد و بواسطه فعال شدن این زنجیره ها، می توانیم کمک شایانی به بحث اشتغال جوانان کشور نماییم.
تولیدات این شرکت در بخش صنایع کشتی سازی با بالاترین استاندارد بین المللی انجام می شود و همه سایزهای مورد نیاز صنایع کشتی سازی در این کارخانه تولید و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

حال سوال اینست که با عنایت به ظرفیت های خوب کشور در تولید ورق های دریایی و به گفته مدیر محترم توسعه صنایع دریایی سازمان گسترش و نوسازی که قرار است از تولیدات داخل برای سفارش ساخت کشتی داده شده به کره استفاده گردد، آیا شرکت کره ای حاضر به استفاده از این ورق های دریایی که استانداردهای بین المللی را نیز دارد، می باشد ؟ 


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
0
0
اقا جان ترا خدا از سر کار گذشتن مردم کوتاه بیاید . مثلا کره ایی میاد از ما ورق میگیره و هزینه حمل آن را قبول می کنه که بخواد به ما کشتی بفروشه با علم به اینکه قیمت ورق تولیدی در ایران از قیمت جهانی آن بیشتر است . ...
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: