تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۲۱۹
تعداد بازدید: ۱۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵
توان دفاعی و بازدارندگی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به حدی است که با کوچکترین تجاوز دشمنان منطقه ای و غربی با شدت و حدت تمام و مبتنی بر اصل عمل متقابل، مقابله خواهد شد و پاسخ ایران به هرگونه تعدی و تجاوز نظامی، کوبنده و خشن خواهد بود.
به گزارش مارین نیوز، ایرنا نوشت : در حالی که رسانه های خبری منطقه از برگزاری رزمایش دریایی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در آب های خلیج فارس خبر داده اند، تلاش های آمریکا و چند کشور غربی برای نفوذ نظامی و سیاسی در بین کشورهای عربی خلیج فارس نیز افزایش یافته است.
بنا بر اعلام قرارگاه مرکزی نظامی ارتش آمریکا، در این تمرینات نظامی، آمادگی نیروهای دریایی کشورهای شرکت کننده محک خواهد خورد و یگان های منتخب نیروی دریایی انگلیس، فرانسه، آمریکا و استرالیا از تاریخ 31 ژانویه تا دوم فوریه با حضور نظامیان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به تمرینات رزمی و عملیات های نظامی می پردازند.
این رزمایش شامل آموزش های نظامی و در چارچوب راهبرد مشترک و با هدف توسعه همکاری های نظامی میان آمریکا و سه کشور غربی یاد شده و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برگزار می شود.
برگزاری این رزمایش در حالی است که نیروهای اماراتی و انگلیسی اواخر دی ماه سال جاری و در چارچوب همکاری و تبادل توانایی و اطلاعات نظامی بین دو کشور، رزمایش خنجر دریا را به طور مشترک برگزار کردند.
افزایش حضور نظامی آمریکا و چند کشور غربی بویژه انگلیس در منطقه خلیج فارس در حالی افزایش یافته که تاکید 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس بر افزایش حضور نیروی دریایی این کشور در منطقه راهبردی خلیج فارس، با ادعای بهبود توان رزمی این نیرو در مناطق راهبردی - دریایی منطقه٬ قابل توجه٬ تحلیل و ارزیابی است.
موقعیت ویژه جغرافیایی و سرزمینی خاورمیانه٬ آن را به نقطه ای استراتژیک تبدیل کرده است. خاورمیانه (غرب آسیا) در هسته مرکزی سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا قرار گرفته است و شاهراه مواصلاتی خطوط ساحلی و آبی قاره اروپا به منطقه به حساب می آید.
از دیرباز و به دلیل وجود رودهای وسیع و پرآب، کانال های آبی متعدد، خلیج راهبردی فارس و تنگه هرمز، نیروی دریایی و حضور نظامی در دریا از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.
شواهد تاریخی گویای آن است که کشورهای منطقه خاورمیانه به علت ماهیت و توان عملگرا و راهبردی قدرت دریایی، نگاه ویژه ای به حضور در آب های خروشان این منطقه داشته اند و تلاش های آمریکا و چند کشور غربی بویژه انگلیس برای افزایش پشتیبانی نظامی از کشورهای عرب منطقه در آب های خاورمیانه، قابل تامل است.
نخست وزیر انگلیس آذرماه سال جاری در سخنرانی‌ خود در نشست شورای همکاری خلیج فارس در بحرین گفت که لندن می‌خواهد با اتخاذ سیاستی ماندگارتر در زمینه تامین امنیت بلند مدت خلیج فارس، بیش از سه میلیارد پوند از بودجه کشورش را صرف هزینه های دفاعی در منطقه در ده سال آینده کند چرا که امنیت منطقه٬ امنیت ما است.
دریا از زمان های گذشته تاکنون برای دولت های جهان مهم بوده و در تامین امنیت و منافع نظامی و سیاسی نقش تاثیرگذاری داشته است و دسترسی پایدار به آب های آزاد، همواره به عنوان یکی از پارادایم های قدرت (سیاسی و نظامی) شناخته می شود.
بزرگترین شاهراه نفتی جهان در خلیج همیشه فارس همواره از مناطق مورد نظر دشمنان منطقه ای برای تسلط و کنترل بوده است و این کشورها در ادامه سیاست های مداخله جویانه خود به دنبال نفوذ نظامی و سیاسی در کشورهای خلیج فارس بوده اند. حضور چندی پیش نخست وزیر انگلیس در بحرین با رویکرد افزایش توان رزمی نیروی دریایی کشورهای خلیج فارس و بسترسازی برای مقابله با آنچه وی قدرت ایران خوانده است٬ صورت گرفت و اکنون نیز برگزاری رزمایش مشترک نظامی کشورهای غربی - عربی در منطقه راهبردی خلیج فارس نیز تداوم همان رویکرد مداخله جویانه آمریکا و چند کشور غربی در منطقه است که البته واضح و مبرهن است که این طرح با توجه به ژئوپلتیک دریایی منطقه و قدرت فوق تصور ایران در رزم دریایی، محکوم به شکست است.
کشورهای غربی اگرچه به تلاش های خود برای نفوذ نظامی و سیاسی در کشورهای حوزه خلیج فارس ادامه می دهند و در این مسیر طرح و برنامه های وسیعی تدارک دیده اند، اما واقعیات موجود گویای این نکته است که اقدامات آنها برای مقابله با توان دفاعی و نظامی ایران راه به جایی نخواهد برد.
توان دفاعی و بازدارندگی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و رصد مقتدرانه رزم آوران دریایی ایران اسلامی به حدی است که با کوچکترین تجاوز دشمنان منطقه ای و غربی با شدت و حدت تمام و مبتنی بر اصل عمل متقابل، مقابله خواهد شد و پاسخ ایران به هرگونه تعدی و تجاوز نظامی، کوبنده و خشن خواهد بود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: