تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۳۰۰
تعداد بازدید: ۱۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در تشریح نشست کمیسیون انرژی، گفت: مدیرعامل شرکت فلات قاره و معاونان وی در این نشست حضور داشتند و گزارشی از نحوه فعالیت شرکت در میادین نفتی ارائه دادند.
به گزارش مارین نیوز، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه  فعالیت شرکت فلات قاره  در خلیج فارس در رابطه با اکتشاف و استخراج نفت بوده و در واقع تاسیسات این شرکت در دریا قرار دارد و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت و گاز تولید می‌کند، افزود : گستره فعالیت شرکت نفت فلات قاره در طول هزار و 200 کیلومتر و در عرض 150 کیلومتر است، که  در این عرصه  میادین مشترکی  با کشورهای عربستان، کویت، قطر، عمان و امارات  متحده عربی وجود دارد.
اسدالله قره خانی گفت : مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره و معاونان وی در نشست کمیسیون حضور داشتند و گزارشی از نحوه فعالیت شرکت در میادین نفتی ارائه دادند.
نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی بیان اینکه بازیافت نفت در فلات قاره از ۲۳ درصد به ۲۷ درصد افزایش یافته است، بیان داشت : ناکافی بودن سرمایه‌گذاری جهت استفاده از نیروهای داخلی در بهره‌برداری از میادین نفت و گاز از جمله محورهای نگرانی مطرح شده توسط مدیریت شرکت فلات قاره در این جلسه بود.


همسایگان ایران در میادین مشترک به شرکت های بزرگ بین المللی وابسته هستند
وی ادامه داد: فعالیت شرکت فلات قاره به علت فعالیت در عرصه دریا دشوار است  و نصب سکوها به دلیل عمق دریا و امواج مشکلات خاص خود را دارد.
قره خانی با بیان  اینکه همسایگان ایران در میادین مشترک به شرکت های بزرگ بین المللی وابسته هستند، تصریح کرد: کشورهای همسایه با سرمایه ای کلان در بهره برداری از میادین مشترک سرمایه گذاری می کنند و در این زمینه تکنولوژی برتر دارند، لذا اگر شرکت فلات قاره به لحاظ کیفی شرایط بهره برداری و اکتشاف از میادین را نداشته باشد سهم ایران از میادین مشترک کمتر از طرف مقابل می شود.

شرکت فلات قاره از دکل های  حفاری داخلی استفاده کند
وی افزود: فرسودگی تجهیزات شرکت فلات قاره به دلیل اینکه در عرصه دریا فعالیت می کند، بیشتر از فعالیت در خشکی است و همچنین  فعالیت نیروی انسانی  در دریاها دشوار تر از فعالیت در خشکی ها است.
این نماینده مردم در  مجلس دهم، با بیان اینکه تلاش شرکت فلات قاره بر این است که در میادین از شرکت های داخلی و همچنین دکل‌های حفاری داخلی استفاده کند، ادامه داد: همچنین شرکت فلات قاره  به جای استفاده از نیروهای خارجی در بخش خدمات و قایق‌ها و لنج‌ها از نیروهای داخلی استفاده می کند و این سبب شده که هزینه ی شرکت به نصف کاهش پیدا کند.

100 میلیارد بشکه نفت درجا در فلات قاره وجود دارد
قره خانی  با اشاره  به اینکه میانگین بازیافت نفت در فلات قاره از 23 درصد  به 27 درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: مقرر شده که در برنامه ششم توسعه شرکت فلات قاره استخراج نفت را تا 580 هزار بشکه افزایش دهد و همچنین 90میلیون متر مکعب  گاز تولید کنند.
وی افزود: شرکت فلات قاره ابتدای سال 96 مناقصه استحصال NGL و گاز فلر را برگزار می کند، که ارزش افزوده فراوانی نصیب کشور می‌کند.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، بابیان اینکه برآورد شرکت فلات  قاره بر این است که در میادین فلات حدود 100میلیارد بشکه نفت درجا وجود دارد، تصریح کرد: 16 میلیارد بشکه نفت در فلات قاره با امکانات موجود و فعلی قابل استحصال است و اگر از  تکنولوژی های پیشرفته برای بازیافت استفاده شود، قطعا این مقدار افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش مارین نیوز، شرکت نفت فلات قاره ایران به عنوان متولی توسعه و بهره برداری از میادین نفتی و گازی مشترک ایران در آبهای خلیج فارس، یکی از بزرگترین شرکت های تولیدکننده نفت و گاز دریایی جهان است که وظیفه استخراج و بهره برداری از میادین نفتی و گازی کشور در طول بیش از 1200 کیلومتر از گستره آبهای نیلگون خلیج فارس و دریای عمان را به جز میادین پارس جنوبی و پارس شمالی برعهده دارد.
منطقه عملیاتی لاوان، منطقه عملیاتی قشم، منطقه عملیاتی کیش، منطقه عملیاتی بهرگان، منطقه عملیاتی خارگ و منطقه عملیاتی سیری، 6 منطقه عملیاتی این شرکت است که اکثر قریب به اتفاق میادین مشترک نفتی و گازی کشور در آبهای خلیج فارس را در بر می گیرند.
ایران در توسعه و برداشت از اکثر قریب به اتفاق میادین نفتی و گازی مشترک واقع شده در خلیج فارس که در مجموعه شرکت نفت فلات قاره ایران قرار دارد، از کشورهای رقیب و همسایه خود عقب مانده و همین مسئله موجب شده تا حضور مدیران شرکت نفت فلات قاره ایران در جلسه دیروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گیرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: