تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۳۵۹
تعداد بازدید: ۱۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) اقدام پکن برای نصب سیستم های تسلیحاتی در دریای جنوبی چین را 'بسیار نگران کننده' دانستند و خواستار انجام گفت وگو در مورد 'توسعه های اخیر' در این منطقه شدند.
به گزارش مارین نیوز، پرفکتو یاسای وزیر امور خارجه فیلیپین سه شنبه شب پس از پایان اجلاس وزرای خارجه آ.سه.آن در این کشور، اعلام کرد: وزرای امور خارجه منطقه در باره نظامی سازی جزایر مصنوعی توسط چین نگرانی مشترک دارند، اما مطمئن هستیم که چارچوب اصول راهبردی دریایی با چین تا ماه ژوئن امسال مورد توافق قرار می گیرد. 
به نوشته روز چهارشنبه تارنمای شبکه خبر آسیا، وزیر امور خارجه فیلیپین به اینکه چه نوع توسعه هایی باعث نگرانی شده است، اشاره ای نکرد، اما گفت که 10 عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) امیدوارند چین و آمریکا در مورد صلح و امنیت منطقه اطمینان دهند. 
وی افزود که از بین بردن تجهیزات نظامی یک عنصر کلیدی در اصول راهبردی چین و آ.سه.آن است و اکنون بسیار زود است که عنوان شود کنار گذاشته شدن سلاح های نصب شده چین یک پیش شرط انجام این فرایند است
تارنمای 'مانیلا تایمز' نیز نوشت 'پرفکتو یاسای' اعتراف کرد که تعدادی از وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه آسه آن از تشدید فعالیت ها در غرب دریای فیلیپین (دریای جنوبی چین) ابراز نگرانی کرده و جلوگیری از تنش در منطقه را نیازمند حفظ گفت وگوها دانستند.
وی گفت که وزرای خارجه آ.سه.ان نگرانند تحولات اخیر در منطقه ممکن است باعث افزایش تنش ها و تضعیف اعتماد و اطمینان در منطقه شود.
در حالی که فیلیپین امسال ریاست آ.سه.آن را بر عهده دارد، اظهارات وزیر امور خارجه این کشور موضع مستحکمی است که در بین نبود موافقت اعضای این اتحادیه در دستیابی به یک نقطه مشترک یک امر کم سابقه محسوب می شود. 
اعضای اتحادیه آ.سه.آن تاکنون در نوع واکنش به ادعاهای پکن بر آب های دریای جنوبی چین به موافقت کلی دست نیافته اند. 
بیانیه های پیشین این اتحادیه در مورد نگرانی از شرایط دریای جنوبی چین، همواره با پرهیز از نام بردن از چین همراه بوده، که بخش مهمی از این رویه نیاز کشورهای مختلف منطقه و به میزان های مختل، به تجارت، سرمایه گذاری و گردشگری چین است. 
وزیر امور خارجه فیلیپین و سایر کشورهای آ.سه.آن در نشست روز سه شنبه با بیان اینکه سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا همچنان به طور کامل مشخص نیست، اظهار امیداری کردند که با مشخص شدن این سیاست ها در چندماه آینده 'تصویر روشن تر و مستحکم تری' در ارتباط با چین ارائه شود. 
وزرای امور خارجه آ.سه.آن اعلام کردند: ما تصویر کلی از نوع سیاست خارجی آمریکا در قبال چین نداریم، اما امیدواریم سیاستی که اجرایی می شود، مثبت باشد. 
نشست یک روزه وزرای امور خارجه آ.سه.آن در جزیره 'باروکای' فیلیپین برگزار و در آن در مورد مسائل مهم منطقه بحث و گفت وگو شد.

منبع : ایرنا 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: