تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۳۹۷
تعداد بازدید: ۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: ظرفیت انواع تعمیرات شناورهای تفریحی در منطقه‌وجود دارد و باتوجه به ظرفیت‌های موجود، می‌توان طرح‌هایی برای تولید ثروت و اشتغال‌زایی در منطقه حاشیه خزر در انزلی اجرایی کرد.
به گزارش مارین نیوز، دریادار امیر رستگاری روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مجتمع بندری کاسپین و زیر ساخت های عمرانی منطقه آزاد انزلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد : با وجود صنایع دریایی شهید تمجیدی در بندرانزلی به عنوان ظرفیت بالقوه کشتی سازی در گیلان و انجام تعمیر و ساخت انواع شناور های نظامی و غیرنظامی، به دنبال بستری مناسب برای توسعه این فعالیت ها و ارائه خدمات به بخش غیر نظامی در منطقه بودیم .
رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با اشاره به وجود زمینه های مناسب برای انجام انواع فعالیت های دریایی در خزر افزود : خوشبختانه تحولات قابل توجهی در منطقه آزاد انزلی رخ داده و شرایط لازم برای ایجاد شیپ یارد (محلی برای تعمیرات کشتی) برای کشتی های تا ظرفیت 30 هزار تن در این منطقه وجود دارد .
دریادار رستگاری همچنین تصریح کرد: با توجه به وجود مسیر اتصال به دریای سیاه از خزر و اهمیت این دریا در بین پنج کشور حاشیه آن، با انجام فعالیت های مختلف در زمینه ساخت ، تولید و تعمیر انواع شناورهای دریایی در این منطقه علاوه بر تولید ثروت برای کشور و منطقه، زمینه مناسب برای اشتغالزایی بسیاری از افراد نیز در این منطقه فراهم می شود.
وی اظهار امیدواری کرد: با استفاده از توان بخش خصوصی و همکاری متقابل با منطقه آزاد انزلی درسال های آینده، مجموعه توانمند تولیدی و تعمیراتی برای انواع شناور ها در دریای خزر به عنوان دریای صلح و دوستی ایجاد خواهد شد.

استفاده از توان بخش خصوصی در ساخت مجتمع بندری کاسپین 
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد انزلی نیز در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت : مجتمع بندری کاسپین با رویکرد صادراتی و با استفاده حداکثری از توان و سرمایه گذاری بخش خصوصی درحال ساخت است.
رضا مسرور با اشاره به اینکه در ساخت 21 پست از 22 پست اسکله مجتمع بندری کاسپین از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده می شود، افزود: با توجه به حجم مبادلات تجاری 760 میلیارد دلاری روسیه با سایر کشورها در سال گذشته ، مجتمع بندری کاسپین با هدف مبادلات تجاری با این کشور و سایر کشورهای حاشیه خزر در حال احداث است.
وی با اشاره به روند رو به توسعه ظرفیت بنادر کشورهای حاشیه خزر تصریح کرد: در طراحی پست های اسکله مجتمع بندری کاسپین، فضایی برای ارائه فعالیت های تعمیرات و ساخت کشتی پیش بینی شده و آمادگی لازم برای جذب سرمایه گذار در این حوزه مهم بندری وجود دارد .
مسرور به مهندسی ارزش انجام شده در ساخت مجتمع بندری کاسپین و کاهش 100 میلیارد تومانی هزینه ها اشاره و تاکید کرد: علاوه بر تسریع در روند احداث این مجتمع بندری در سه سال اخیر، بندرکاسپین به گونه ای طراحی شده که تمامی کشتی های درحال تردد در خزر و شناورهای با ظرفیت بسیار زیاد در آینده، قابلیت پهلوگیری در این بندر را داشته باشند .
وی یادآور شد : دستگاه ها و نهادهای فعال در حوزه های دریایی ، آمادگی خود را برای همکاری و سرمایه گذاری در توسعه فعالیت های دریایی در زمینه های ساخت و ارائه خدمات کشتیرانی اعلام کرده و آینده خوبی برای بزرگترین مجتمع بندری خزر پیش بینی می شود.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: