تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۳۹۹
تعداد بازدید: ۱۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
با راه اندازی و آغاز فعالیت آخرین سکوی فازهای ١٧و ١٨ پارس جنوبی در موقعیت B۱۷ به وزن ۲۳۰۰ تن در اسفند ماه سال جاری، پرونده یکی دیگر از مگاپروژه های پارس جنوبی بسته شد و از این پس مجموع تولیدات این فازها که تاکنون ۴۶ میلیون مترمکعب در روز بود، در حوزه فراساحل به ظرفیت اسمی روزانه ۵۶.۶ میلیون متر مکعب خواهد رسید.
به گزارش مارین نیوز، حدود ۱۰ سال قبل،  قرارداد دو میلیارد دلاری اجرای فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت پتروپارس با سهمی معادل ۲۹ درصد، شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت با سهمی برابر ۵۰ درصد و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با سهمی معادل٢١ درصد در اجرای پروژه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی به راهبری شرکت پتروپارس امضا شد. 
در مرحله نخست طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ که روند اجرای آن ۱۰ سال طول کشید، احداث دو سکو، یک پالایشگاه و حفاری ٢٢ حلقه چاه صورت گرفت و بهره برداری از آن آغاز شد. از آن زمان تا شهریور ماه امسال و با اجرای بخش نخست، تزریق حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز شیرین به شبکه سراسری، تولید بیش از ٦ میلیون بشکه و صدور بیش از ٤ میلیون بشکه میعانات گازی، تولید بیش از ٨٢ هزار تن اتان، بیش از ٨٦ هزار تن بوتان و بیش از ١٣٥ هزار تن پروپان محقق شد که درآمدزایی قابل توجهی در حدود ۲ میلیارد دلار برای کشور به همراه داشت.
با توجه به اینکه در صورت آغاز فعالیت بخش دوم طرح توسعه این فازها شامل راه اندازی سکوهای B۱۷ و B18 پارس جنوبی، میزان برداشت از این میدان به ٥٦ میلیون مترمکعب در روز می رسید و همچنین با در نظر گرفتن روند ضعیف ساخت این سکوها در شرکت صدرا که امید به راه اندازی طرح را کاهش می داد، در اسفند ماه سال ۹۳ ادامه کار به شرکت ایزو ایکو سپرده شد که فعالیتش در ساخت سکوهای فاز ۱۴ با پیشرفت مناسبی همراه بود. 
هم اکنون در بخش خشکی که شرکت های ایدرو و اویک متولی انجام آن هستند، در هر ۴ ردیف تصفیه گاز پالایشگاه، تولید صورت می گیرد. ردیف های سوم و چهارم، گاز خود را از دریا و از سوی سکوهای A17 و A18 می گیرند. ردیف های اول و دوم هم تا زمان آغاز کامل فعالیت سکوهای B۱۷ و A18 گاز خود را از فازهای ٦ تا ٨ پارس جنوبی دریافت می کنند.

سهم ۶۵ درصدی ایرانی ها
نکته قابل توجه در توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ این موضوع است که ۶۵ درصد حجم کار انجام شده در این طرح از سوی طرف‌های ایرانی و ۳۵ درصد توسط خارجی‌ها انجام شده است، ضمن اینکه ۹۰ درصد از امور مربوط به مهندسی طرح توسعه فاز های ۱۷ و ۱۸ از سوی شرکت‌های ایرانی اویک، ایدرو، تأسیسات دریایی، شرکت ملی حفاری ایران، دانا و صدرا صورت گرفته و فقط ۱۰ درصد باقیمانده را یک شرکت فرانسوی انجام داده است.
همچنین ۹۹.۵ درصد بخش ساخت را ۱۰۶ شرکت فرعی داخلی عهده دار بوده اند و مابقی آن از سوی خارجی‌ها انجام شده و ۴۱ درصد تجهیزات مورد نیاز نیز از شرکت های داخلی خریداری شده است.
از سوی دیگر حدود ١٠ میلیون نفر ساعت برای ساخت هر یک از این ۴ سکو در فازهای ۱۷ و ۱۸ زمان صرف شده است.

اهداف صادراتی
یکی از عمده ترین اهداف ایران در گستره بین المللی، کسب تراز تجاری ارزنده در بازارهای جهانی گاز از طریق تشویق و ترغیب سرمایه گذاران به مشارکت در پروژه های گازی و عقد قرارداد دراینگونه پروژه‌ها و در نهایت دستیابی به تراز مطلوب صادرات گاز با توجه به جایگاه ویژه ذخایر هیدروکربوری ایران در جهان است.
قرار است افزایش تولید گاز در کشور ظرف ۳ سال آینده تداوم داشته باشد، به نحوی که در سال ۲۰۱۹ تولید آن به یک میلیارد مترمکعب در روز برسد و شرایطی فراهم شود که بخش عمده ای از این افزایش تولید، به مصرف صادرات برسد.

درآمد سالانه ۵ میلیارد دلار
بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته امسال ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز از محل فازهای در حال توسعه میدان مشترک پارس جنوبی برداشت می شود که در این میان، فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی با تولید بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب گاز از دریا به نوعی چشم امید صنعت نفت برای افزایش تولید گاز به شمار می آید. برآورد درآمد سالانه این فازها که قرار است در اواخر امسال به صورت رسمی با حضور رئیس جمهوری ایران افتتاح شود، بیش از ۵ میلیارد دلار است.

پیدا و پنهان فازهای ۱۷ و ۱۸
در طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی ۴ سکوی ۲۳۰۰ تنی، دو رشته خط لوله دریایی ٣٢ اینچ هریک به طول ١٠٥ کیلومتر برای انتقال سیالات تولیدی از سکو به پالایشگاه عسلویه، یک خطوط لوله ۴.۵ اینچی انتقال مواد شیمیایی به منظور ممانعت از خوردگی و یخ زدگی خطوط لوله، واحدهای سیلاب گیر مشترک، شیرین سازی و نم زدایی گاز، تولید گاز اتان، تفکیک مایعات گازی، مرکاپتان زدایی از پروپان و بوتان، ۲CO زدایی از گاز اتان، افزایش فشار گاز برای انتقال به خط لوله سراسری، واحد تثبیت میعانات گازی، بازیافت گوگرد، انجماد گوگرد مایع و فرم دهی به آن، مخازن ذخیره LPG و تلمبه های انتقال گاز مایع، مخازن ذخیره میعانات گازی و تلمبه های انتقال میعانات گازی و سرویس های جانبی لازم به جز تولید برق نیز احداث و ایجاد شده که در شمار تاسیسات پالایشگاه خشکی و دریای این پروژه به شمار می رود.
تولید روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز پالایش شده برای انتقال به شبکه سراسری، ٧٠ میلیون فوت مکعب گاز اتان برای تحویل به شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان خوراک واحد اتیلن، تولید سالانه یک میلیون تن گاز مایع و ٢٧ میلیون بشکه میعانات گازی برای صادرات و تولید روزانه ٤٠ تن گوگرد به عنوان محصول جانبی فرآیند شیرین سازی گاز از اهداف اجرای طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ است.

تاسیسات پالایشگاه
پالایشگاه ساحلی این طرح که در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۵ هکتار احداث می‌شود در برگیرنده ۴ واحد شیرین‌سازی گاز، واحد تثبیت میعانات گازی و مخازن ذخیره آن، واحد شیرین‌سازی و نم‌زدایی گاز، تبرید گاز و جداسازی گازاتان، پروپان و بوتان، واحد سولفور و مرکاپتان‌زدایی و تراکم گاز جهت انتقال، واحد بازیافت و دانه‌بندی گوگرد و واحد احیای منواتیلن گلایکول است. بخار، آب شیرین مورد نیاز و خنک‌کردن این پالایشگاه از سوی واحدهای پشتیبانی پالایشگاه و برق موردنیاز نیز از نیروگاه مشترک سایر طرح های پارس جنوبی تأمین خواهد شد.


منبع : ایسنا 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: