تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۴۱۲
تعداد بازدید: ۱۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
همچنان که به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم زمزمه های افتتاح تقویت می شود. طبق اعلام مدیران صنعت نفت ۵ فاز پارس جنوبی تا پایان سال ۹۵ آماده افتتاح و بهره برداری هستند.
به گزارش مارین نیوز، فازهای ۱۷ و ۱۸ هم اکنون مراحل پایانی کارهای باقیمانده خود را انجام می دهند، فازهای ۲۰ و ۲۱ نیز اوضاع مشابهی دارد و عمده کارهای بخش دریا، خطوط لوله و پالایشگاه خود را به اتمام رسانده است. 
اما یکی از فازهای مثال زدنی پارس جنوبی را شاید بتوان فاز ۱۹ پارس جنوبی برشمرد؛ فازی که چه به لحاظ فرایندی و چه به لحاظ مالی توانسته انتظارات بسیاری را برآورده کند و در بین سایر فازهای هم تراز خود سرعت مطلوب و مثال زدنی داشته باشد. بر همین اساس پای صحبت های حمیدرضا مسعودی مجری طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی نشسته تا از حال روزهای آستانه افتتاح فاز بیشتر بدانیم. مسعودی که این روزها خرده کارهای باقیمانده طرح را انجام می دهد و همزمان مقدمات لازم برای افتتاح و پذیرایی از میهمانان مراسم را پیگیری می کند در پاسخ به اینکه آیا این روزها اضطراب افتتاح دارید یا خیر می گوید: حتما نگرانی هایی در ذهن همه دست اندرکاران وجود دارد، چرا که طرح توسعه همچون فرزندی برای ما است که به اینجا رسیده و حالا قرار است به نتیجه برسد و ما نگران آن هستیم؛ اما از آنجا که همه کارها به موقع و بر اساس برنامه ریزی انجام شده است هیچ نگرانی بابت ایراد و کوتاهی در کارمان نداریم و از آن مطمئن هستیم.
عملیات اجرایی طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی ۲۵ خردادماه ۱۳۸۹ کلید خورد و طی آن کنسرسیومی متشکل از شرکت های پتروپارس ایران و مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی و شرکت پتروپارس مامور توسعه این طرح شدند. نوع قرارداد فاز ۱۹ برای مهندسی، کالا، اجرا و راه اندازی قیمت مقطوع (EPC- Lump Sum) بوده و ارزشی در حدود ۴۸۰۰ میلیون دلار دارد.

اهداف و برنامه تولید
طرح فاز ۱۹ پارس جنوبی با هدف استخراج و برداشت روزانه ۵۶,۶ میلیون متر مکعب گاز ترش غنی از میدان مشترک، تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد، شیرین سازی و تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین طرح ریزی شده است. تولید روزانه ۲۸۰۰ تن گاز مایع (LPG) با هدف صادرات و ۲۵۵۰ تن اتان با هدف تامین خوراک واحدهای پتروشیمی از دیگر اهداف این برنامه به شمار می رود.
به گفته حمیدرضا مسعودی هم اکنون روزانه حدود ۴۲ میلیون مترمکعب گاز ترش غنی از بخش دریای فاز ۱۹ برداشت می شود و پس از شیرین سازی در بخش پالایشگاه حدود ۳۷ میلیون متر مکعب گاز شیرین در روز به شبکه سراسری تزریق می شود.
آنطور که مسعودی می گوید تا کنون حدود ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز به صورت تجمعی از فاز ۱۹ به شبکه ششم سراسری تزریق شده است و حدود ۷ میلیون بشکه میعانات گازی نیز تولید شده که از این میزان حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نیز به خارج از کشور صادر شده است. همچنین تولید ال پی جی، بوتان و پروپان آغاز شده است که روزانه حدود ۷۰۰ تن ال پی جی تولید می شود.

مشخصات کلی طرح
عملیات اجرایی فاز ۱۹ پارس جنوبی در ۲ بخش تاسیسات دریایی و تاسیسات ساحلی و خشکی برنامه ریزی شد. در بخش تاسیسات دریایی چهار سکوی دریایی مشتمل بر دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری شامل ۲۱ حلقه چاه در نظر گرفته شد که در فاصله ۱۱۵ کیلومتری ساحل کنگان احداث شده و هر سکو ظرفیت تولید روزانه ۱۴.۲ میلیون متر مکعب را دارا هستند. سکوهای اقماری خود قادر به انتقال گاز به پالایشگاه بخش ساحل نیستند و باید گاز برداشتی خود را به سکوهای اصلی انتقال دهند و بر همین اساس احداث ۲ رشته خط لوله ۱۸ اینچ زیردریایی درون میدانی جمعا به طول ۱۴ کیلومتر گاز تولیدی سکوهای اقماری را به سکوهای اصلی برای فراورش منتقل می کند. ۲ رشته خط لوله ۳۲ اینچ دریایی نیز انتقال گاز به طول تقریبی هر خط ۱۱۵ کیلومتر و ۲ خط لوله ۴.۵ اینچ دریایی باهدف انتقال محلول منواتیلن گلایکول به طول تقریبی هر خط ۱۱۵ کیلومتر از دیگر اهداف برنامه ریزی شده برای طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی انجام شد.
به گفته مجری طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی هم اکنون خط لوله ها به طور کامل در سرویس قرار گرفته اند و با اجرای ۲۳۰ کیلومتر خط لوله ۳۲ اینچ و خط لوله ۴.۵ اینچ سوار بر خط لوله ۳۲ اینچ پرونده خطوط لوله این فاز به اتمام رسیده است. گفتنی است خط لوله ۴.۵ اینچ با هدف انتقال محلول منواتیلن گلایکل به منظور جلوگیری از خوردگی خطوط لوله ۳۲ اینچ صورت می گیرد، همچنین خط لوله ۱۸ اینچ درون میدانی (Infield) بین سکوهای اصلی و اقماری با آلیاژ خاص زد خوردگی (اینکونل ۶۲۵) کلد شده و به طول کلی ۱۴ کیلومتر در سال ۹۴ به طور کامل اجرا شد.
در بخش تاسیسات ساحلی موسوم به پالایشگاه خشکی، احداث واحدهای دریافت و جداسازی گاز از میعانات گازی به همراه واحدهای تثبیت میعانات گازی، راه اندازی چهار ردیف تصفیه گاز شامل واحدهای شیرین سازی، نمزدایی و استحصال اتان هرکدام به ظرفیت پالایش ۱۲.۵ میلیون مترمکعب در روز و همچنین طراحی و اجرا و ساخت واحدهای استحصال و بازیافت گوگرد به همراه واحد دانه¬بندی گوگرد و واحد احیاء منو اتیلن گلایکول در دستور کار قرار داشت.
در همین حال ساخت واحدهای تولید سرویس های جانبی شامل بخار، توزیع برق، آبگیری از دریا و سرویس های متفرقه از قبیل نیتروژن و هوای فشرده به همراه سیستم تصفیه آب های صنعتی و فاضلاب و سیستم¬های مشعل جهت تخلیه اضطراری نیز با جدیت دنبال شد.
راه اندازی سیستم سوخت گاز و دیزل پالایشگاه به همراه شبکه توزیع آب آتشنشانی، ساختمانهای کنترل، پست های برق و ... و همچنین ساخت چهار مخزن با هدف ذخیره میعانات گازی و چهار مخزن با هدف ذخیره گاز مایع (LPG) از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در بخش تاسیسات ساحلی است.
مسعودی با اشاره به کارهای باقیمانده در پالایشگاه فاز ۱۹ می گوید: در پالایشگاه واحد ۱۰۸ مربوط به تولید گوگرد باقی مانده که امیدواریم ۲ ترین آن تا قبل از افتتاح راه اندازی شود. همچنین با وجود آنکه واحد ذخیره سازی ال پی جی در پالایشگاه آماده است، اما بندر خدماتی که بتواند کار دریافت و صادرات را انجام دهد در حال اجرا است و به محض تکمیل عملیات انتقال ال پی جی هم انجام می شود.

فاز ۱۹، فاز نمونه پارس جنوبی
مجری فاز ۱۹ پارس جنوبی در این گفت و گو از ویژگی های افتخار آفرین این فاز یاد کرد و گفت: انضباط مالی و برنامه ریزی هایی که با همکاری پیمانکار انجام شد، منجر به اجرای طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی به عنوان یکی از معدود طرح های بدون هزینه اضافه (cost overrun) شد؛ البته فعالیت هایی در قالب اضافه کاری به پروژه اضافه شد که خارج از سقف قرارداد و تعهدات پیمانکار بود. همچنین پالایشگاه فاز ۱۹ پارس جنوبی بعد از پالایشگاه ۲ و ۳ توانست مبتنی بر گاز دریافتی از بخش دریای خود یعنی بدون نیاز به گاز فازهای ۶،۷ و۸ و با برداشت از میدان، راه اندازی شود که از اهمیت بالایی برخوردار است.
در کنار این ویژگی ها، در قیاس با دیگر طرح های موسوم به طرح های ۳۵ ماهه و طرح های جدید، این فاز بعد از پالایشگاه ۲ و ۳ و ۴ و ۵ که در ۵۴ ماه به بهره برداری رسیدند این طرح در ۷۰ ماهگی توانست گاز را در پالایشگاه دریافت کند و پس از شیرین سازی به شبکه تزریق کند که از افتخارات این طرح به شمار می رود. همچنین ذکر این نکته از سوی مسعودی قابل توجه است که تمام پیمانکاران, مشاوران و بخش عمده ای از سازندگان هم داخلی هستند.
راه اندازی ۳ ترین پالایشگاه ظرف کمتر از ۵ ماه که در کل پارس جنوبی بی نظیر است؛ راه اندازی سکوها در دریا پس از نصب تا زمان راه اندازی و تولید (gas out) کمتر از ۷۰ روز که ثبت رکوردی در پارس جنوبی بود، رکورد حفاری ۱۷.۶ متر در ساعت در چاه های این فاز، نصب سکو بر روی جکت در کمتر از ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه، تولید ایمن و پایدار از پالایشگاه بدون ثبت حادثه از زمان راه اندازی و پایداری تولید از چاه های فاز ۱۹ بدون افت فشار بر اساس برنامه و طراحی چاه ها و سکوها و انتقال آن به پالایشگاه، از دیگر ویژگی ها برجسته و بارز فاز ۱۹ پارس جنوبی است که مسعودی در پایان مصاحبه خود به آن ها اشاره می کند.

منبع: شرکت ملی نفت


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: