تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۵۴۹
تعداد بازدید: ۱۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
مناقشات بر سر مسئله منطقه جبل الطارق در ابتدای مسیر برگزیت به یکی از بزرگترین چالش‌ها در همین ابتدای شروع روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تبدیل شده است.
به گزارش مارین نیوز، دولت جبل الطارق در توییتی به همراه یک ویدئو، مدعی شد که ناو اسپانیایی اینفانتا کریستانا از مرزهای آبی این کشور گذشته است.
دولت اسپانیا اعلام کرده که این ناو فقط در آبهای خودی تردد داشته است.
یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس نیز گفت: نیروی دریایی سلطنتی انگلیس با هرگونه ورود غیرقانونی به آبهای سرزمینی جبل الطارق بریتانیا برخورد خواهد کرد. 
از زمانی که ترزا می، نخست وزیر بریتانیا اسناد جدایی این کشور از اتحادیه اروپا را امضا کرده است و اتحادیه اروپا اعلام کرد برای اینکه توافقنامه مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در جبل الطارق اجرایی شود اسپانیا باید با آن موافقت کند؛ تنش‌ها بر سر این مسئله بین مقامات انگلیس و اتحادیه اروپا همچنان تشدید می‌شود.
در حالی که مسئله تنگه جبل الطارق به مهم‌ترین چالش روزهای ابتدایی برگزیت تبدیل شده است، بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس در این باره گفت که بدون رضایت مردم انگلیس هیچ تغییری در حاکمیت منطقه جبل الطارق روی نخواهد داد.
طبق پیش‌نویس دستورالعمل ارایه شده از سوی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات با انگلستان توافقی میان دو طرف شامل منطقه جبل‌الطارق نیست و کشور اسپانیا پس از برگزیت در ارتباط با آینده رابطه این تنگه و اتحادیه اروپا حق وتو خواهد داشت،  موضوعی که برای انگلستان رضایت‌بخش نیست.
مادرید می‌گوید مالک اصلی این جزیزه است و این در حالی است که جبل الطارق در سال ۱۷۱۳ به انگلیس واگذار شده است. این مسئله همچنان موجب تنش‌های دیپلماتیک بین انگلیس و اتحادیه اروپا به‌ویژه اسپانیا می‌شود.
جبل الطارق که اغلب با نام مستعار "صخره" شناخته می‌شود، تحت مالکیت انگلیس است. این منطقه در جنوب اسپانیا قرار دارد.
جبل‌الطارق منطقه‌ای صخره ای به وسعت حدود 7 کیلومتر مربع در دریای مدیترانه است که نزدیک به 30 هزار نفر جمعیت دارد و اگر چه از سال 1713 میلادی تحت حاکمیت بریتانیا قرار دارد، اما اسپانیا آن را همچنان بخشی از خاک خود می‌داند.
جبل‌الطارق به‌ جز سیاست خارجی و دفاعی دارای خودمختاری بوده و پادگان و یک پایگاه دریایی بریتانیا در این منطقه مستقر است.
در همه‌پرسی سال 2002 میلادی حدود 99 درصد ساکنان جبل‌الطارق به طرح حاکمیت مشترک انگلیس و اسپانیا بر این منطقه رأی منفی دادند. 
اما 95.9 درصد جمعیت این منطقه در همه پرسی 23 ژوئن 2016 میلادی به ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا رای دادند.
رئیس دولت جبل الطارق اسپانیا را به تلاش برای بهره برداری از روند برگزیت به‌منظور دست یافتن به مالکیت این منطقه متهم کرده است.
انتشار جزییات پیش‌نویس راهبرد مذاکرات اتحادیه اروپا با انگلیس در مورد برگزیت، بار دیگر سبب شعله‌ور شدن تنش میان لندن با بروکسل و اسپانیا بر سر جبل‌الطارق شده است.
براساس پیش‌نویس راهبرد مذاکرات اتحادیه اروپا با انگلیس در مورد برگزیت که جمعه هفته گذشته از سوی دونالد توسک رییس شورای اروپا منتشر شد، توافق‌های آتی میان بروکسل و لندن، شامل جبل‌الطارق که از سال 1713 میلادی تحت حاکمیت انگلیس است، نخواهد شد، مگر آن‌ که لندن به‌طور جداگانه در این زمینه با اسپانیا به توافق برسد.
بدین ترتیب دولت اسپانیا که همچنان مدعی حاکمیت سرزمینی بر جبل‌الطارق است، به‌طور بالقوه این قدرت را به دست می‌آورد که هر توافق احتمالی میان بروکسل با انگلیس در مورد برگزیت را وتو کند.
انگلیس در صورت بروز این مساله، ناچار خواهد بود علاوه بر مذاکرات برگزیت با اتحادیه اروپا، با اسپانیا نیز در خصوص جبل‌الطارق مذاکره کند.
به‌هرحال گفته می‌شود شرایط جبل الطارق پس از برگزیت یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات در گفتگوهای پیچیده انگلیس و اتحادیه اروپا خواهد بود و مذاکرات درباره آن سالها به طول خواهد انجامید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: