تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۶۰۳
تعداد بازدید: ۱۸۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
شرکت صدرا با تکیه بر دانش، توان مهندسی، اجرایی و ظرفیت‎های مهم خود در تکمیل فاز 17 و 18 پارس جنوبی، پروژه ای ملی نقش به‌سزایی ایفا کرده و طلسم طولانی بودن مدت زمان اجرای آن را شکسته است.
به گزارش مارین نیوز، قرارداد فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی که اینک در آستانه افتتاح رسمی است، حدود ١١ سال قبل (٢٢ خردادماه ١٣٨٥)، میان شرکت ملی نفت ایران به کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت و شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) امضا شد. خوشبختانه پس از ١٠ سال و تخصیص منابع مالی در دولت یازدهم، جان تازه ای به این فاز داد و طلسم طولانی بودن مدت زمان اجرای آن را شکست.
پروژه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی به منظور بهره‌برداری و تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده، 80 هزار بشکه میعانات گازی، 2900 تن LPG ، 400 تن گوگرد و 2750 تن اتان از پروژه‌های مهم کشور در حوزه نفت و گاز است که با توجه به بهره‌برداری از میدان مشترک از اهمیت زیادی برخوردار بوده و درآمد قابل توجهی را برای کشور در پی خواهد داشت.
در این میان شرکت صدرا با تکیه بر دانش، توان مهندسی و اجرایی و ظرفیت‎ها و امکانات مهم خود که سابقه اجرای منحصر به‌فردترین پروژه‌های صنعت نفت و گاز را در کارنامه خود داشته در این پروژه مهم ملی نقش به‌سزایی ایفا کرده است. 
شهریور  1394 بود که رکن الدین جوادی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت در دیدار با استاندار بوشهر با اشاره به اینکه صدرا دارای تاریخ درخشانی در حوزه ساخت سازه های دریایی است که باید در احیا این جایگاه و حل مشکلات آن تلاش شود گفت : برای سرعت بخشی درساخت این سکوها شرکت ملی نفت ایران هر نوع همکاری با صدرا در حل مشکلات آنها انجام می دهد. پس از آن بود که صدرا ساخت 10 سکو همزمان را بر عهده گرفت. 
در این مدت صدرا نقش آفرینی بسزایی در این پروژه ملی داشت که موارد زیر نمونه های آن است : 
- طراحی و نصب سکوی اقماری فاز 17B  به وزن 2350 تن 
- طراحی، ساخت و نصب 2 جکت 4پایه و WELL HEAD MODULE به وزن‌های 2485 و 2750 تن 
- طراحی، ساخت و نصب 2 جکت 3 پایه و عرشه FLARE هر یک به وزن 845 تن 
- طراحی، نصب و راه‌اندازی خط لوله 18 اینچ به طول 9 کیلومتر به سکوی 18B 
- طراحی و ساخت اقلام خط لوله 20 اینچ به طول 20 کیلومتر مربوط به سکوی 17B   
- طراحی سکوی اقماری 18B  
همچنین شایان ذکر است به دلیل تغییرات مدیریتی صدرا و همچنین شرکت نفت و گاز پارس، سکوهای اقماری فاز 14 در موقعیت سکوهای اقماری فاز 17 و 18 پارس جنوبی نصب گردیده است و شرکت صدرا در حال تکمیل و نصب سکوهای اقماری فاز 17 و 18 جهت نصب در موقعیت‌های سکوهای اقماری فاز 14 پارس جنوبی می باشد. 
همچنین طراحی تفصیلی سکوهای اقماری هر دو فاز 17 و 18 نیز  توسط شرکت صدرا انجام گردیده است. 


بر این اساس بود که وزیر نفت بیژن نامدارزنگنه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به فازهای باقی مانده پارس جنوبی و وضعیت فعلی آن‌ها اظهار کرد: مشکلاتی داشتیم در صدرا که دوستان قرارگاه خاتم النبیاء تلاش تحسین برانگیزی داشتند و شرکتی را که نزدیک به اضمحلال بود را مجددا احیا کردند و الان امیدواریم که سکوهایش آماده شود. 
وی همچنین با بیان اینکه خوشبختانه همه وظایف و طرح هایی که در این زمینه بر عهده وزرات نفت بود نظیر تولید، گاز رسانی ،ساخت داخل و غیره، توانستیم در تمامی این حوزه ها سربلند باشیم گفت : تکمیل این فازها حاصل تلاش جهادی در این عرصه است. 
همچنین محمدرضا چلیپا مجری طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ معتقد است پارس جنوبی نقش کلیدی در ایجاد اشتغال در کشور داشته است. در هر فاز پارس جنوبی در اوج فعالیت بی شک حداقل ١٠ میلیون نفر ساعت کار ثبت شده است و بیش از ١٨٠ میلیون نفر ساعت کار در اجرای این پروژه صورت گرفته است.

گفتنی است امروز با حضور رئیس جمهور فازهای ۱۷ و ۱۸، ۱۹ و ۲۰و۲۱ پارس جنوبی و چهار طرح بزرگ پتروشیمی در شهرستان‌های عسلویه و کنگان افتتاح می‌شود.







نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
هحمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
0
1
با سلام
جرا هیچکس هیچی نمی گه .صدا و سیما و.....حتی خود قرارگاه هم بدرستی تبلیغ نمی کنه . خیلی جون کنده شده در صدرا تا این کارها به سرانجام رسیده.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: