تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۶۲۷
تعداد بازدید: ۹۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
«جبار اللعیبی» وزیر نفت عراق اعلام کرد کشورش به دلیل شرایط بد اقتصادی و مالی قصد دارد سه تاسیسات جدید فرآوری گاز طبیعی برای گازی که هم‌اکنون در میدان‌های نفت جنوب عراق می‌سوزد و هدر می‌رود، بسازد.
به گزارش مارین نیوز به نقل از پایگاه خبری نسدق، قرار است عراق از این سوخت پاک در تولید برق استفاده یا آن را صادر کند تا از این طریق درآمد این کشور را افزایش دهد.
گاز متصاعدشده از چاه‌های نفت عراق (گاز فلر) به علت نبود تاسیسات فرآوری و تبدیل آن به گاز مفید به ناچار می‌سوزد و هدر می‌رود.

ایران چه می‌کند؟
سوختن گاز فلر، وضعیتی است که در میادین نفت و گاز خشکی و دریایی ایران هم وجود دارد و علیرغم وعده‌های انجام‌شده، تاکنون عملا اقدام چندانی برای مقابله با آن صورت نگرفته است.
بر‌اساس گزارش‌های موجود، هفته گذشته نخستین فلر در پارس‌جنوبی توسط یکی از مدیران بومی منطقه خاموش شد. این درحالی است که ۱۵۰ فلر کوچک و بزرگ منشاء آلودگی در عسلویه هستند، سازه‌های فلزی بلندی که گازهای سمی همراه با نفت که غیرقابل استحصال هستند را می‌سوزانند یا اگر به هر دلیلی پالایشگاهی از مدار خارج شود گاز ورودی به پالایشگاه را تبدیل به شعله‌هایی می‌کنند که گاه تا بیش از ۳۰ متر ارتفاع دارند.

فلرهای عسلویه دوساله درست می‌شود
وزیر نفت یک روز پیش از افتتاح طرح‌های پارس جنوبی، در مورد فلرهای عسلویه به خبرنگاران گفت: ما در عسلویه تعدادی فلر داریم که ظرف یک یا دو سال آینده کاملا درست می‌شوند؛ الان مشکل اینها این است که اندکی زمان می‌برد که درست شوند و خروجی آنها تنظیم شود.
بیژن زنگنه در حالی زمان یک تا دو ساله برای رسیدگی به شرایط فلرها را منطقی می‌داند که در این رابطه گفت: اکثر واحدهای ما در عسلویه در حال راه‌اندازی هستند و باید تنظیمات آنها انجام شود، در این میان واحدهای قدیمی ما وضعیت خیلی بهتری پیدا کرده‌اند و روز به روز هم میزان گازسوزی آنها کم می‌شود.
زنگنه بقیه کارهای مربوط به کاهش آلودگی هوا و استفاده اقتصادی از گازهای همراه به جای سوزاندن آنها را «ساخت چند NGL بزرگ» ارزیابی کرد و گفت: ما قیمت‌های خیلی پایینی به سرمایه‌گذارهایی که برای کار تمایل دارند پیشنهاد داده‌ایم. به هر ترتیب برخی مشوق‌ها باید در نظر گرفته شود تا ما از سوختن گازهای همراه در عسلویه و دیگر مناطق بکاهیم.
او با اشاره به طرح آماک اظهار کرد: در خوزستان نیز طرح آماک اجرا شد و گازهای اسیدی حدود ۱۰روز است که حذف شده و برای تولید در پتروشیمی رازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایران در رتبه سوم فلرینگ جهان
بر‌اساس گزارش‌های موجود سالانه بیش از ۱۵۰ میلیارد مترمکعب گاز در جهان تحت عنوان فلرینگ (یا سوزاندن گازها با مشعل) به مواد آلاینده تبدیل می‌شود که طبق آمارهای بانک جهانی این رقم چیزی معادل یک سوم مصرف گاز کل اروپا است.
سوزاندن این گازها در عسلویه درحالی از سال‌ها قبل و همزمان با بهره‌برداری از میدان مشترک گازی پارس جنوبی آغاز شد که بر اساس آمارهای موجود، ایران ۱۰ درصد از کل گازهای سوزانده‌شده را به خود اختصاص می‌دهد.
آنطور که اطلاعات موجود نشان می‌دهد در حال حاضر ایران رتبه سوم جهانی و رتبه اول خاور‌میانه را در سوزاندن این گازها دارد. این رتبه‌ها در حالی در تضاد کامل با توسعه پایدار قرار دارند که دولت یازدهم گام‌هایی در جهت کاهش سوزاندن این گازها برداشته است.
مثلا خاموش شدن نخستین فلر در عسلویه، اجرای صنایع غیرآلاینده فلر در یکی از پتروشیمی‌های عسلویه یا استفاده از فلرهای جدید که علاوه بر کارکرد بدون دود و صدا در دمای پایین، با استفاده از گازهای اضافی نیرو تولید می‌کنند.

منبع : انرژی امروز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: