تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۷۴۹
تعداد بازدید: ۱۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
مدیرعامل شرکت فراساحل انرژی خاورمیانه : هر قدر بتوانیم توان فنی، مهندسی و اجرایی شرکتهای فعال در حوزه نفت و گاز کشورمان را افزایش دهیم، میزان تولید از مخازن مشترک نیز افزایش پیدا میکند و منافع آن شامل ملت عزیز ایران خواهد گردید.
دکتر مسعود یوردخانی 
کارشناس صنعت فراساحل و مدیرعامل شرکت فراساحل انرژی خاورمیانه
مارین نیوز - کشور عزیزمان ایران با توجه به دارا بودن منابع غنی نفت و گاز، یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده نفت و گاز دریایی جهان است. حدود 40 درصد نفت کشور و حدود 70 درصد گاز کشور  از میادین  دریایی واقع در آبهای نیلگون خلیج فارس استخراج و تولید میگردد. ایران با 7 کشور تولیدکننده عمده نفت جهان (عراق، کویت، عربستان، بحرین، قطر، امارات، عمان) میادین مشترک نفت و گاز دارد که پرواضح است، هر قدر بتوانیم توان فنی، مهندسی و اجرایی شرکتهای فعال در حوزه نفت و گاز کشورمان را افزایش دهیم، میزان تولید از مخازن مشترک نیز افزایش پیدا میکند و منافع آن شامل ملت عزیز ایران خواهد گردید.
فعالیتهای استخراجی و اکتشافی، در سالهای ابتدایی فقط توسط کشورهای غربی انجام میشد که در سه دهه گذشته آرام آرام شرکتهای پیمانکاری داخلی در حوزه مهندسی و عملیات دریایی وارد این عرصه گردیدند ولی از آنجاییکه فعالیتهای مهندسی، خرید، نصب و اجرای پروژه های دریایی بسیار گسترده میباشد برای هیچ کشوری امکان انجام کامل فعالیتها وجود ندارد. راه حل افزایش این توان، انتقال فناوری با برنامه و منظم میباشد که نتیجه آن رشد و تکامل شرکتهای داخلی در حوزه های ذکر شده خواهد بود.
طبق بررسی های بعمل آمده در خصوص شرایط مخازن نفت و گاز کشور در حوزه های فعال دریایی علی الخصوص خلیج فارس که شاهد افت فشار چاهها هستیم، حوزه های اکتشاف شده در کشور نیاز به ساخت تاسیسات فراساحلی و ساحلی داشته و تا سه دهه آینده نیز نیاز به کار مستمر داریم. در همین راستا لازم است سکوهای تقویت فشار گاز در پارس جنوبی ایجاد گردد و همچنین حفاری چاه‌های جدید و بازسازی چاه‌ها در حوزه های نفتی فلات قاره انجام شود.
پس از پایان جنگ تحمیلی و آغاز دوران شکوفایی صنعتی و سازندگی در تمامی عرصه ها، بازسازی سکوهای نفتی دریایی در دستور کار دولت قرار گرفت و به همین دلیل شرکتهای کوچک فراساحلی تاسیس گردیدند و در ابتدا به دلیل کمبود تجربه و نیروهای اجرایی، تعمیر و بازسازی سکوها با کندی صورت میگرفت. ولی با آغاز توسعه میدان پارس جنوبی و حضور شرکتهای فراساحلی مطرح بین المللی، انتقال فن آوری به تدریج صورت گرفت به نحویکه ساخت تاسیات فراساحلی در یاردهای جنوب کشور آغاز گردید و همچنین شناورهای نصب و لوله گذاری خریداری و بعضا در داخل کشور ساخته شد و از فاز 9-10 پارس جنوبی توان داخل به بالاترین حد خود در حوزه مهندسی، ساخت و نصب رسید. 
توسعه پارس جنوبی سرعت گرفت و شرکتهای بیشتری بوجود آمدند و شناورهای مختلفی خریداری و در مسیر توسعه پارس جنوبی و حوزه های فلات قاره به کار گرفته شدند.
در همین دورانی که توسعه حوزه های نفتی و گازی دریایی ایران انجام میشد، فن آوریهای جدیدی در صنایع فراساحل بوجود می آمد که این فن آوری ها به دلیل شرایط خاص کشور و تحریمهای ناجوانمردانه بین المللی با سرعت بسیار پایینی به صنعت فراساحل تزریق میگردید که این موضوع باعث کاهش برداشت نفت و گاز از میادین مشترک شد.
در سالهای اخیر به دنبال نوسان و کاهش قیمت جهانی نفت و رکود شدید فعالیتهای اقتصادی در صنایع نفت و گاز در سطح بین المللی، شرکتهای بزرگ نفتی بین المللی و شرکتهای پیمانکاری فعال در حوزه نفت و گاز فراساحلی با متوقف شدن و یا تعلیق پروژه های خود روبرو شدند و از همین رو تصمیم به کوچک سازی و کاهش هزینه های جاری خود گرفتند.
لذا پتانسیلهای بسیار خوبی از نقطه نظر نیروهای متخصص و همچنین شناورها و تجهیزات با فن آوری پیشرفته در حوزه های مختلف فراساحلی منجمله حفاری جهت دار در عرصه بین المللی بوجود آمده که میتوان با ترکیب این پتانسیل بوجود آمده و توانمندیهای داخلی که در سالهای اخیر در حوزه های مدیریتی و شرکتهای پیمانکاری بوجود آمده، تولید نفت و گاز را علی الخصوص در حوزه های مشترک با سرعت بیشتری انجام داد تا ان شاء الله در سالهای آینده شاهد شکوفایی بیش از پیش صنایع نفت و گاز کشور عزیزمان و به روز رسانی فعالیتهای توسعه ای در این صنعت باشیم.







ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: