تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۸۲۶
تعداد بازدید: ۱۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
از ۵۰ سال قبل تاکنون که گاز طبیعی در ناحیه Cooper Basin استرالیا تجاری سازی شد،‌ این منبع انرژی نقش مهمی در سبد انرژی استرالیا داشته است.
به گزارش مارین نیوز، از آن زمان تاکنون، بیش از ۱۴ هزار چاه نفت و گاز در استرالیا، نیوزلند و پاپوآ گینه نو حفر شده که نه فقط عامل تولید انرژی برای این منطقه بوده، بلکه هزاران شغل هم ایجاد کرده است.
امروزه تولید گاز شهری استرالیا ۳.۵ درصد افزایش داشته و به رکورد PJ1102 رسیده است درحالی که تولید مشتقات نفتی با افزایش شش درصدی به ۵۱۲ میلیون بشکه معادل نفت خام رسیده است.
صنایع نفت و گاز ۲۸ میلیاردی استرالیا ۵۸ درصد انرژی اولیه این کشور، ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی و تقریبا ۹ میلیارد دلار پرداخت مستقیم مالیات این کشور را از آن خود کرده است.
در استرالیا تقریبا ۲۰ درصد گاز طبیعی مصرفی حاصل از منابع CSG است، اما در مناطقی مثل کوینزلند این مقدار به ۷۰ درصد هم می‌رسد. توسعه شیل غرب کوینلند و نیوسات‌ولز هم ادامه دارد.
اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده می‌گوید منابع گاز شیل استرالیا که از نظر فنی بازیافتنی است برابر با ۳۶۹ تریلیون فوت مکعب است که این مقدار می‌تواند نیاز گاز استرالیا را در ۳۹۶ سال آینده تامین کند.
انجمن آکادمی‌های علوم استرالیا می‌گوید: «احتمالا مقدار گاز طبیعی که در استرالیا کشف خواهد شد، بسیار زیاد خواهد بود و این کشور با کمبود گاز مواجه نخواهد بود».

منابع گاز متعارف
استرالیا از نظر منابع گاز متعارف ساحلی و فراساحلی غنی است. مخازن گاز متعارف ساحلی بیشتر در حوزه‌های Cooper و Eromanga در جنوب استرالیا متمرکز هستند،‌ در حالی که مخازن فراساحلی در آب‌های ویکتوریا و غرب استرالیا یافت می‌شود.

مخازن گاز نامتعارف
عبارت گاز نامتعارف فقط دلالت بر خود گاز ندارد بلکه به صخره‌هایی که گاز تولید می‌کنند هم مربوط می‌شود. درواقع گاز طبیعی حاصل از منابع نامتعارف و متعارف تفاوتی باهم ندارند.   
در نیمه دهه ۹۰ میلادی، توسعه منابع گاز نامتعارف استرالیا به سطح تجاری رسید. در این میان بیش از ۹۰ درصد منابع گاز کوینزلند از گاز درز زغال سنگ CSG است.
در سال ۲۰۱۲ نیز اولین چاه گاز شیل استرالیا در Cooper Basin حفر شد؛ اما فعلا به مرحله تجاری نرسیده است.
وب‌سایت appea (صدای نفت و گاز استرالیا) می‌نویسد، بیش از یک سوم سرمایه‌گذاری کنونی تجاری استرالیا در بخش LNG است و از طرفی تخمین می‌زند که این صنعت حدود ۱۰۳ هزار شغل در سراسر استرالیا به وجود آورده است.
بنا بر اعلام این وب‌سایت، صنایع نفت و گاز استرالیا دو درصد GDP کنونی این کشور را از آن خود کرده‌اند و در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱،‌ حدود ۲۸.۳ میلیارد دلار عایدی برای این کشور داشته است.
مالیاتی که صنعت نفت و گاز استرالیا در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ پرداخت کرده است ۸.۸ میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی‌ می‌شود این درآمد در سال ۲۰۲۰ به ۱۳ میلیارد دلار برسد.

پروژه‌های LNG استرالیا
استرالیا پروژه‌های LNG متعددی در حال بهره‌برداری و توسعه دارد:
  1. پروژه North West Shelf Venture: اولین پروژه LNG استرالیا بود. و در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین منابع LNG استرالیاست. شروع کار این پروژه از ۱۹۸۹ بود. ظرفیت این پروژه ۱۶.۳ میلیون تن در سال است. شرکت‌هایی چون Woodside، BHP Billiton، BP، شورون، شل و MIMI در آن مشارکت دارند.
  2. پروژه Darwin LNG: گاز این پروژه از دریای تیمور تامین می‌شود و مالیات آن هم به استرالیا و هم به تیمور شرقی می‌رسد. سال شروع پروژه ۲۰۰۵ و ظرفیت آن ۳.۷ میلیون تن در سال است و شرکت‌هایی نظیر کونوکو فیلیپ، اینپکس، انی، سانتوز، توکیوالکتریک و توکیوگاز درآن مشارکت دارند.
  3. پروژه Pluto: میدان پلوتو در سال ۲۰۰۵ کشف شد و هفت سال بعد اولین محموله آن توزیع شد. سال شروع پروژه ۲۰۱۲ و ظرفیت آن ۴.۳ میلیون تن در سال بود و شرکت‌هایی چون وودساید، کانسای الکتریک و توکیو گاز در آن مشارکت دارند.
  4. پروژه Gueensland Curtis LNG: این پروژه اولین پروژه CSG-LNG دنیا بود که در سال ۲۰۱۴ با ظرفیت ۸.۵ میلیون تن در سال با مشارکت شرکت‌هایی چون جی‌بی و CNOOC آغاز شد.
  5. پروژه گلداستون: این پروژه در سال ۲۰۱۵ با ظرفیت ۷.۸ میلیون تن در روز و مشارکت شکرت‌های سانتوز، پتروناس، توتال و کوگاز آغاز شد.
  6. استرالیا پسفیک: در سال ۲۰۱۵ با ظرفیت ۹ میلیون تن با مشارکت اوریجین انرژی، کونوکو فیلیپس و سینوپک آغاز شد.
  7. پروژه Weatstone: در سال ۲۰۱۶ با ظرفیت ۸.۹ میلیون تن و حضور شرکت‌های متعددی چون شورون، آپاچی، KUFPEC، شل، کیوشو الکتریک، پاور کمپانی، و... آغاز شد.
  8. پروژه گورگون: احتمال می‌رود این میدان گازی ctf35.3 گاز داشته باشد. این پروژه از ۲۰۱۶ آغاز و ظرفیتی بالغ بر ۱۵ میلیون تن در سال دارد که شرکت‌هایی چون شورون، اکسون موبیل و شل در آن کار می‌کنند.
  9. پروژه Prelude: پروژه شناور بر آب است که سال ۲۰۱۸ بهره‌برداری از آن آغاز خواهد شد و ظرفیت آن ۳.۵ میلیون تن در سال است و شرکت شل در آن کار می‌کند.
  10. پروژه Ichthys: از سال ۲۰۱۸ با ظرفیت ۸.۴ میلیون تن در سال و با مشارکت اینپکس و توتال آغاز خواهد شد. روز دوشنبه ۳۰ ماه مه ۲۰۱۷، ‌بزرگ‌ترین سکوی نیمه شناور جهان که به‌عنوان تاسیسات مرکزی فرآوری گاز در این پروژه استفاده خواهد شد وارد آب‌های استرالیا شد. این سکوی CFP حدود ۱۲۰ هزار تن وزن، ‌با طول عرشه ۱۳۰ متر و عرض ۱۲۰ متر و ظرفیت اقامت ۲۰۰ کارمند را بر روی خود دارد. این سکو از شرکت کشتی‌سازی کره جنوبی به استرالیا حمل شده و قرار است در عمق ۲۵۰ متری آب به مدت ۴۰ سال کار کند.

استرالیا مشکل کمبود گاز نخواهد داشت
پیش از این زمزمه‌هایی مبنی بر کمبود گاز استرالیا برای تولید برق تا ۲۰۱۸ به گوش می‌رسید. حزب کارگر استرالیا نیز دولت ائتلافی این کشور را به دلیل عدم تبیین یک سیاست روشن در قبال تغییرات آب و هوایی مقصر شناخته بود، وضعیتی که این حزب از آن با عبارت «بحران در حال ظهور انرژی» نام برده بود.
در این گزارش‌ها گفته شده بود ایالت ویکتوریا استرالیا نیز در سال ۲۰۲۱ با کمبود گاز روبرو خواهد شد.
 اما بعدها بررسی‌ها نشان داد چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. دانشگاه ملبورن اعلام کرد شرکت شل، پروژه Ruby خود را تسریع کرده است و این پروژه ۱۶۱ حلقه چاه گاز در کوئینزلند دارد که باعث خواهد شد چنین کمبودی اتفاق نیافتد.
اما این گزارش گفته بود بحرانی در قیمت فروش گاز به وجود خواهد آمد که باعث خواهد شد قیمت گاز نسبت به سال ۲۰۰۹ حدود ۳۰۰ درصد افزایش یابد.  


منبع : انرژی امروز


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: