تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۸۲۷
تعداد بازدید: ۱۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
طی سال های اخیر کاهش درآمدها و تولید از یک سو و افزایش نگرانی ها درباره کاهش ذخایر و سقوط بهای جهانی نفت از سوی دیگر، آذربایجان را به سمت منابع جایگزین درآمد سوق داده است. اکنون، بزرگترین امید باکو، توسعه ذخایر گاز طبیعیش است.
به گزارش مارین نیوز، هنگامی که در سال ۱۹۹۴، قرارداد توسعه میدان نفتی عظیم آذری – چراغ – گونشلی با کنسرسیومی به رهبری بی.پی به امضا رسید، بسیاری از کارشناسان براین باور بودند که آذربایجان تا مدتهای مدید، از بابت نقدینگی مشکلی نخواهد داشت. اما درست ۲۳ سال بعد، آذربایجان درگیر مشکلات عدیده مالی شده است. این کشور دربردارنده بالغ بر ۷ میلیارد بشکه ذخایر نفتی اثبات شده است که در حال حاضر روزانه در حدود ۸۴۱هزار بشکه تولید دارد.
طی سال های اخیر کاهش درآمدها و تولید از یک سو و افزایش نگرانی ها درباره کاهش ذخایر و سقوط بهای جهانی نفت از سوی دیگر،  آذربایجان را به سمت منابع جایگزین درآمد سوق داده است. اکنون، بزرگترین امید باکو، توسعه ذخایر گاز طبیعیش است.
طبق برآوردهای انجام گرفته، آذربایجان دارای ۱.۳ تریلیون مترمکعب گاز و میعانات گازی است که بیشترین حجم آن در میادین فراساحلی شاه دنیز واقع شده که در زمره بزرگترین ذخایر جهان قرار دارند.
تولید از این میدان در سال ۲۰۰۶ آغاز شده و انتظار می رود طی فاز دوم توسعه، افزایش قابل توجهی یافته و بتواند به یکی از بزرگترین اهداف جاه طلبانه آذربایجان که عرضه گاز طبیعی از طریق ترکیه، یونان و آلبانی به ایتالیا و برخی کشورهای اروپاییست، جامه عمل بپوشاند.
طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، انتقال گاز از این میدان از سال ۲۰۱۸ آغاز شده و سالانه بالغ بر ۴ میلیارد مترمکعب برای بازارهای ترکیه و گرجستان درنظر گرفته شده است. پیش بینی شده که این میزان در ۲۰۱۹ به ۱۲ میلیارد مترمکعب و در ۲۰۲۰ به ظرفیت کامل ۱۶ میلیارد مترمکعب افزایش یابد که ۱۰ میلیارد مترمکعب آن به اروپا ارسال خواهد شد.

نیاز به اکتشافات فراساحلی جدید
با این وجود به نظر نمی رسد افزایش صادرات از میدان شاه دنیز هم بتواند در تامین نیازهای مالی باکو موثر باشد.  به اعتقاد تحلیلگران موسسه انرژی باکو، آذربایجان برای عرض اندام به عنوان یک قدرت جهانی گاز طبیعی، نیاز به اکتشافات فراساحلی جدید دارد.
در سال ۲۰۱۰، میدان گازی امید، در جنوب دریای خزر اکتشاف شد که طبق برآوردهای انجام گرفته، بالغ بر ۲۰۰ میلیارد مترمکعب گاز و ۴۰ میلیون تن میعانات گازی دارد. از سال ۲۰۱۲ شرکت سوکار تولید از این میدان را برعهده گرفته و اخیرا، حفاری سومین چاه آن به اتمام رسیده است.
در مجاورت این میدان، میدان گازی بابک قرار دارد که با ۴۰۰ میلیارد مترمکعب ذخایر گازی و ۸۰ میلیون تن میعانات، در دست توسعه است. همچنین میدان گازی Shafaq-Asiman که دربردارنده ۳۰۰ میلیارد مترمکعب گاز بوده و آذربایجان درنظر دارد با مشارکت بی.پی آن را توسعه دهد. مقامات باکو درنظر دارند توسعه میدان گازی نخجوان را نیز با مشارکت شرکت آلمانی RWE انجام دهند.
اما نگاه ویژه آذربایجان در تحقق آرزوهایش به میدان گازی Absheron است که در سال ۲۰۱۱ اکتشاف شد. توسعه این میدان که هم اکنون فاز نخست آن در دست اجراست و برآورد شده دربردارنده بیش از ۳۵۰ میلیارد مترمکعب گاز و ۴۵ میلیون تن میعانات گازی باشد، می تواند خطوط لوله متصل به اروپا را در کریدور جنوبی سیراب نماید.
طبق برنامه ریزیهای استراتژیک شرکت سوکار، تمامی این اکتشافات  می توانند حجم صادرات گاز آذربایجان را سالیانه بالغ بر ۴۰ میلیارد مترمکعب افزایش دهند.

تا ۲۰۲۵ از سود خبری نیست
اما مشکل اینجاست که این پروژه ها، حداقل تا ۲۰۲۵ به سوددهی نرسیده و تا آن زمان، آذربایجان مجبور است با چالش های بسیاری دست وپنجه نرم کند. طبق گزارشات منتشر شده از سوی مسئولان اجرایی پروژه ها، تولید ازمیدان Absheron تا اواخر ۲۰۲۱ آغاز نشده و نخستین انتقال گاز از میدان شاه دنیز به اروپا نیز تا ۲۰۲۰ صورت نخواهد گرفت.
اکنون آذربایجان با کمبود گاز مواجه شده و زمان برایش ازهر چیز دیگری مهم تر است. این کشور برای مرتفع ساختن نیازهای داخلیش به ۱۲ میلیارد مترمکعب گاز نیاز دارد و در ۲۰۱۶ مجبور شد در حدود یک دهم مصرف داخلیش را از منابع خارجی تامین کند. در حقیقت، طی ۵ ماه نخست ۲۰۱۶، تولید گاز شرکت سوکار بیش از۵.۴ درصد در مقایسه با بازه زمانی سال قبل کاهش داشت.
کاهش تولید، باعث شد باکو مذاکره برای خرید سالیانه ۳-۵ میلیارد مترمکعب گاز با تخفیفی قابل توجه  را با گازپروم مطرح نماید.
علاوه بر آن، مشکل کمبود نقدینگی نیز فشار مضاعفی به اقتصاد کشور وارد ساخته است. طی ماه های اخیر، آذربایجان مجبور شد بالغ بر ۵ میلیارد دلار از موسسات بین المللی برای تامین هزینه سهمش در پروژه کریدور جنوبی وام بگیرد. در عین حال، برای تضمین وامی ۴۰۰ میلیون دلاری از بانک جهانی، یک میلیارد دلار از یورو چک هایش را به فروش رسانده است. در مورد پروژه TAP نیز که تامین هزینه ۲۰ درصد آن برعهده آذربایجان می باشد، وزارت انرژی کشور مذاکراتی برای جذب ۱.۱ میلیارد دلار از بانک های تجاری جهان آغاز کرده است.

کنار رفتن پروژه های فاقد شرکای خارجی
اگرچه کاهش قیمت جهانی فولاد، مقداری از هزینه‌های ساخت و ساز پروژه های خط لوله آذربایجان را کاهش داده و این کشور توانسته فقط در پروژه TANAP بالغ بر دو میلیارد دلار صرفه جویی نماید، اما بودجه کشور همچنان در مضیقه است و مقامات کشور را مجبور به اولویت بندی پروژه های حوزه انرژی نموده است.
به اعتقاد کارشناسان وزارت انرژی آذربایجان، نگاه ویژه مسئولان همچنان معطوف به پروژه های شاه دنیز و کریدور گازی جنوب است و پروژه هایی که فاقد شرکای خارجی هستند، از جمله توسعه میادین گازی امید و بابک، از نظرها دور مانده است. میدان گازی Absheron نیز به مدد حضور توتال فرانسه، از کورسوی امیدی برخوردار است.
اما مدت‌هاست که مشکلات متعدد، تاثیر خود را بر سیاست های داخلی آذربایجان گذارده است. اندوخته صندوق دولتی درآمدهای نفتی آذربایجان – توفاز – که از دیرباز حامی پروژه های انرژی بوده، به سرعت در حال کاهش است. درآمد این صندوق در ۲۰۱۶ در حدود ۶۴ میلیون دلار گزارش شده که بسیار کمتر از ۳۲۳ میلیون دلار به دست آمده در ۲۰۱۵ و ۵۲۳ میلیون دلار در ۲۰۱۴ را نشان می دهد و اگر این روند ادامه یابد، تاثیرات منفی آن بر وضعیت معیشت مردم کشور بسیار مشهود خواهد بود. در حال حاضر، باکو فقط می تواند به این امیدوار باشد که گاز کشورش، قبل از سایر کشورها به اروپا روانه شود.


منبع : انرژی امروز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: