تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۳۹۸۵
تعداد بازدید: ۱۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان با انتقاد از ورود فاضلاب های صنعتی، خانگی و شهری به خلیج فارس نسبت به قاچاق مرجان های این آبراه هشدار داد.
به گزارش مارین نیوز، احمد مرادی در گفت و گو با خانه ملت، با انتقاد از اینکه وضعیت خلیج فارس به دلیل ورود فاضلاب های خانگی، صنعتی و شهری و همچنین تردد کشتی های غول پیکر نفتی مطلوب نیست، گفت: متاسفانه روزانه 60 میلیون لیتر پساب خانگی و صنعتی به خلیج فارس وارد می شود این در حالی است که مدیریت صحیح، یکپارچه و فرابخشی برای مدیریت این موضوع وجود ندارد و اگر این معضل کنترل و مدیریت نشود آینده روشنی در انتظار این شاهراه مهم اقتصادی نخواهد بود.
نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندر خمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه از پساب های فاضلاب می توان برای آبیاری فضای سبز و کشاورزی استفاده کرد، افزود: سوء مدیریت باعث شده از پساب ها به درستی استفاده نشود در حالی که در ثانیه از 300 لیتر آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده شده و شهروندان  با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند از سویی بوی آزاردهنده پساب ها نیز مردم را آزار می دهد.
وی با یادآوری اینکه در مورد ورود فاضلاب به خلیج فارس نگرانی خود را به وزارت نیرو، آبفای شهری و مجلس اعلام کردم، تصریح کرد: در حال حاضر نیز سوال از وزیر نیرو را مطرح کردم که ایشان باید در کمیسیون مربوطه حاضر شده و درباره علت عدم مدیریت این موضوع پاسخگو باشد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، نسبت به قاچاق و برداشت بی رویه مرجان های خلیج فارس هشدار داد و گفت: این معضل در گذشته وجود داشته و همچنان نیز ادامه داشته و رفع نشده است؛ متاسفانه برخی افراد مرجان ها را قاچاق و به خارج استان منتقل می کنند در حالی که مرجان ها نقش بسیار مهمی در تداوم حیات اقیانوس ها و همچنین مزایای بسیاری را برای ساکنان بومی به دنبال دارد.
مرادی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست باید به موضوع قاچاق و برداشت بی رویه مرجان های خلیج فارس ورود کند، افزود: می طلبد محیط زیست به عنوان متولی این امر با تشدید نظارت، افزایش یگان های ویژه نظارتی و همچنین اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب از انقراض نسل آبزیان خلیج فارس جلوگیری کند.
نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندر خمیر و ابوموسی در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه آلودگی زیست محیطی خلیج فارس می تواند یکی از علت های وجود کشند سرخ باشد، تصریح کرد: کشند قرمز تهدیدی جدی برای آبزیان و مرجان ها محسوب می شود البته این موضوع تا حدودی کنترل شده اما کارشناسان تاکید دارند اگر از ورود فاضلاب به خلیج فارس جلوگیری نشود این پدیده در آینده خطرات زیادی را برای حیات این آبراه به دنبال خواهد داشت.
عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان یادآور شد: وزیر نیرو باید پاسخگو باشد که چرا تاکنون نتوانسته فاضلاب را مدیریت و کنترل و در بخش های دیگر از آن استفاده کند.
وی ادامه داد:  تردد کشتی های غول پیکر نفتی در قسمتی از خلیج فارس و دریای عمان نیز الودگی نفتی را برای این آبراه به وجود آورده در حالی که نظارت و کنترل دقیقی بر تردد این کشتی ها وجود نداشته و سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان محیط زیست همکاری لازم را با هم ندارند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: می طلبد سازمان محیط زیست و بنادر و دریانوردی به گونه ای عمل کنند که قواعد زیست محیطی از سوی کشورهای همسایه رعایت شده و با متخلفان برخورد شود.
مرادی با بیان اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس با محصور کردن بخشی از دریا اقدام به ساخت جزیره های مصنوعی کرده اند؛ یادآور شد: البته در مورد تبعات زیست محیطی این موضوع باید کارشناسان محیط زیست اظهارنظر کنند.
نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و ابوموسی با یادآوری اینکه سودجویان با استفاده از خلاء های قانونی در 65 متر از حریم دریا اقدام به ساخت و ساز می کنند، گفت: بر اساس قانون، فاصله 60 متری دریا حریم عمومی محسوب می شود اما متاسفانه افراد سودجو با استفاده از خلاء های قانونی در 65 متر از حریم دریا اقدام به ساخت و ساز کرده اند.
وی ادامه داد: شاید این ساخت و سازها از نظر قانونی مشکل و موردی نداشته باشد اما باعث زشتی چهره سواحل و طبیعت زیبای دریا می شود و چنانچه از این اقدامات سودجویانه جلوگیری نشود خطرات زیست محیطی بیشماری را برای خلیج فارس به همراه دارد.
عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان در رابطه با استفاده از آب شیرین کن ها، گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس و قسمتی از استان هرمزگان نزدیک به 20 سال است با خشکسالی مواجه بوده و چاره ای جز استفاده از آب شیرین کن ها ندارند؛ خوشبختانه با توجه به اقدامات صورت گرفته استاندادهای زیست محیطی دراستفاده از آب شیرین کن ها رعایت و بخشی از نگرانی ها رفع شده است؛ البته به نظر می رسد کشورهای حاشیه نیز به رعایت استانداردها توجه دارند از این رو اگر استانداردهای جهانی در استفاده از آب شیرین کن ها رعایت شود خطری متوجه خلیج فارس نمی شود./

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: