تازه های سایت
پربحث ترین اخبار
پربازدید ترین اخبار
کد خبر: ۳۴۰۶۲
تعداد بازدید: ۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
با رفع چالش ایجاد شده؛
عملیات لوله گذاری خط لوله فاز B13 میدان گازی پارس جنوبی با موفقیت درحال انجام است، پیش بینی می‌شود با رفع چالش ایجاد شده و روند رو به افزایش و موفقیت آمیز این عملیات، لوله گذاری این فاز تا دو ماه آینده به پایان برسد.
به گزارش مارین نیوز از تاسیسات دریایی ایران، عملیات لوله گذاری خط لوله فاز B13 میدان گازی پارس جنوبی با موفقیت درحال انجام است، اجرای موفقیت آمیز این عملیات در مقطع كنونی در حالی صورت می‌گیرد كه این عملیات در كیلومتر 1.4 با شكستن یكی از شیرهای تنظیم هوای تنشنر (ترمز نگه دارنده لوله) دچار وقفه گردیده بود. با توجه به تجارب پیشین شركت IOEC و لوله گذاری بیش از 4400 كیلومتر خط لوله در بستر دریا (شامل بیش از 15 خط از فازهای مختلف پارس جنوبی و خطوط مختلف پروژه های فلات قاره)، در همان ساعات نخستین پس از وقوع حادثه؛ اقدامات اصلاحی به منظور كنترل خط لوله و تعمیر شیر هوای صدمه دیده صورت گرفت و عملیات بازیافت خط لوله 32 اینچ به سرعت انجام و عملیات لوله گذاری خط 13B با شناور اوشنیك 5000 مجددا و پس از 5 روز از سر گرفته شد."


لازم به ذكر است؛ شناور استراتژیك اوشنیك 5000 در اسفندماه سال 90 فعالیت خود را در بخش فراساحل كشور آغاز كرده است. طراحی و ساخت این شناور به منظور نصب سازه‌های سنگین دریایی تا وزن 4500 تن و انجام عملیات لوله گذاری با سیستم دبل چوینت تا قطر 1500 میلیمتر با ظرفیت حداكثر 4 كیلومتر در روز در آبهای نیمه عمیق حداكثر  تا100 متر، انجام شده است. گفتنی است، تاكنون تنها از ظرفیت نصب این شناور در پروژه های فراساحلی بهره گیری شده بود؛ تا آنجا كه نصب اغلب سكوهای پارس جنوبی (12 سكو) توسط شناور یاد شده صورت گرفته است. شركت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در جهت بهره‌برداری بهینه و استفاده حداكثری از شناور فوق مدرن و سنگین اوشنیك 5000 و همچنین لزوم اجرای حدود 500 كیلومتر عملیات لوله‌گذاری در سال جاری براساس برنامه ریزی های انجام شده ، بهره گیری از ظرفیت لوله گذاری این شناور را نیز در برنامه دارد. این شناور در حال حاضر حدود 10 كیلومتر لوله گذاری انجام داده است.

بر اساس این گزارش؛ شركت تاسیسات دریایی در فاز 13 میدان گازی پارس جنوبی؛ انجام عملیات شورپولینگ (كشش خط لوله از دریا به خشكی) خط لوله فاز A 13 را برعهده داشته كه تا كیلومتر 3 با موفقیت انجام شده است. پس از انجام این عملیات؛ نیز عملیات كشش خط لوله از دریا به خشكی خط لوله B 13 از سوی متخصصان این شركت در تاریخ 28 خردارد ماه آغاز  شده است كه هم اكنون نیز ادامه دارد.
گفتنی است، شركت صدرا به عنوان كارفرمای لوله گذاری فاز 13B انجام عملیات شورپولینگ فاز 13A و لوله گذاری صادراتی و درون میدانی فاز 13B را به شركت تاسیسات دریایی واگذار كرده است. در حال حاضر مذاكرات به منظور واگذاری خط‌لوله صادراتی و همچنین درون میدانی  فاز 13A به شركت تاسیسات دریایی نیز در دست انجام می‌باشد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: